Zkušenosti s dojezdem elektromobilů v zimě

V logistickém provozu mohou nízké zimní teploty snížit dojezdovou vzdálenost elektromobilů až o 37 %. Při správných opatřeních lze ztráty snížit na pouhých 9–14 %. Pomoci paradoxně mohou například vyhřívaná sedadla i lepší plánování tras přizpůsobené zimnímu provozu. Na základě aktuálních zkušeností z letošní zimy to uvádí logistický start-up Bevy.city.

Elektrická vozidla se již úspěšně využívají také v logistice. Kromě výhod, jakými je lokálně bezemisní provoz, bezhlučnost i nižší náklady na provoz, přináší jejich použití i řadu výzev. Snížení dojezdu v mrazivých zimních měsících je jednou z nich.

Bevy.city, logistický start-up, který provozuje flotilu více než 80 elektrických vozidel, spočítal, že při teplotách kolem -3 až -5 °C se bez jakýchkoliv dalších opatření snižuje dojezd elektromobilu o 24 %, při nižších teplotách v rozmezí -5 až -10 °C až o 37 %. Důvodem je kromě zvýšené potřeby zahřátí baterie i vytápění vozu, zvýšený odpor při jízdě na sněhu či mokré vozovce a zhoršení plynulosti dopravy.

„Zimní provoz elektromobilů má svá specifika, se kterými je třeba počítat, a upravit plánování tak, aby nedocházelo k provozním problémům,“ říká Ladislav Janckulík, zakladatel logistického start-upu Bevy.city, a pokračuje: „K vysokým ztrátám dojezdu může dojít už na samém začátku trasy kvůli rychlému zahřátí vozidla a rozmrazení skel. Stejně tak vytápění během nakládek a vykládek se dokáže na dojezdu velmi negativně podepsat. U vozidel, která dnes používáme, se dojezd pohybuje v rozmezí od 140 km do 190 kilometrů. Jeho snížení o čtvrtinu při teplotách už od -3 stupňů Celsia je poměrně velkou komplikací, která se ale dá správným plánováním velmi úspěšně minimalizovat.“

Opatření, kterými lze v zimním provozu elektromobilů zvýšit dojezd, je několik. Výhřevem vozidla před samotnou jízdou lze zvýšit dojezdovou vzdálenost až o 8 %. Velký smysl v logistickém provozu má i doplňková výbava v podobě vyhřívaného sedadla a volantu. Ta má nižší spotřebu než samotné vytápění a zajistí rychlejší zahřátí kurýrů, kteří při doručování zásilek často vysedají. Na dojezdu se to projeví úsporou ve výši zhruba 4 %. Kromě výše uvedeného je v zimních měsících potřeba upravit způsob plánování tras, nabíjení a délky pracovních bloků. Celkově lze správným plánováním snížit dopady nízkých teplot na dojezd elektromobilů na 914 %.

„Extrémně nízké teploty v prosinci 2022 pro nás byly zatěžkávací zkouškou, kdy jsme se i my učili, kde jsou hranice elektromobility. Úpravou plánování se nám podařilo negativní dopady počasí minimalizovat, a i v tom nejmrazivějším týdnu došlo ke snížení dojezdu našich vozidel o pouhých 14 %,“ shrnuje Janckulík.

***

O společnosti Bevy.city

Bevy.city je unikátní český start-up v oblasti kurýrních služeb – jediná doručovací společnost na zdejším trhu, která využívá k dopravě zásilek pouze elektromobily. Specializuje se na B2B zákazníky, kterým flexibilně pomáhá navýšit kapacitu při doručovacích špičkách. Bevy.city nyní působí v Praze a okolí a mezi zákazníky patří například Rohlík.cz, Zásilkovna, Liftago, Country Life, NutritionPro, Yes Krabičky nebo Sfood.*

Foto archiv/Bevy.city

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down