Uživatelé úklidové techniky na celém světě každoročně zjišťují, že kvalita nových strojů se zvyšuje, výkony jsou lepší, výtěžnost a univerzálnost strojů maximální. Technologický pokrok dosahuje velkého posunu, a tím se zvyšuje i náročnost potenciálních zájemců o zmíněné pomocníky.
Nikoho nepřekvapují řešení, o nichž bychom si před 10–15 lety mohli nechat jenom zdát. S tím roste náročnost zákazníků. Požadují techniku, kterou maximálně využijí a investice do ní se zhodnotí dřív, než tyto stroje zestárnou.
Trojice novinek
Dnes už ale musíme hovořit o technologickém stárnutí. Není výjimkou, že někde mají zachovalou techniku, kterou nepoužívají, protože jsou na trhu stroje účinnější, úspornější, přátelštější k životnímu prostředí a pro obsluhu jednodušší. Tato situace nutí výrobce k rychlým a progresivním inovacím.
Tempo vývoje určuje společnost Hako-Werke GmbH, výrobce strojů Hako a Multicar. Letos prostřednictvím dovozní firmy Unikont Group s. r. o. uvádí na tuzemský trh tři výrazné novinky nejenom pro úklid komunikací. Podívejme se na ně podrobněji.
Citymaster 1650 ZE: plně elektrický
Fenoménem dnešní doby je elektromobilita. Přibývá infrastruktura dobíjecích stanic, výrobci představují stále dokonalejší modely elektrovozidel a stoupající cena fosilních paliv nutí k úvahám, jaký druh pohonu bude do budoucna ten nejoptimálnější. Své v rozhodování sehrává i ohleduplnost stroje k životnímu prostředí. Výjimkou není ani továrna Hako, která jeden ze svých osvědčených modelů, Citymaster 1650, připravila jako plně elektrický model 1650 ZE.
Na avizované předvedení stroje jsme si museli poněkud počkat. Konstruktéři chtěli s jistotou ověřit, že má všechny deklarované vlastnosti, je bezpečný, obstojí stejně dobře jako dieselový sourozenec – a ještě přidá něco navíc.
Citymaster 1650 ZE je skutečně novinka do nové doby. Nejde o „předělávku“ osvědčené „šestnáctpadesátky“, ale je to koncepčně zcela nový stroj. Veškeré pohony pro kartáče, turbínu, pojezd atd. jsou elektrické. Zdrojem energie je baterie o kapacitě 55 kWh. Umožňuje až devět hodin nepřetržité práce. Plné nabití trvá dvě tři hodiny. Spotřebu optimalizuje řídicí jednotka, která se postará o správné dávkování energie pro jednotlivé komponenty, šetrné nabíjení, a tím delší životnost baterií.
Vzhledem k tomu, že uživateli odpadá spousta servisních úkonů, jako jsou výměny olejů, filtrů, rozvodových sad apod., výrazně klesají provozní náklady. Při dnešních poměrech cen PHM a elektrické energie je pak konečná cena z dlouhodobého hlediska téměř na srovnatelné úrovni, jako u dieselového předchůdce. Je zřejmé, že i vyšší počáteční investice za kvalitnější životní prostředí určitě stojí. Také lze s určitostí očekávat přislíbenou podporu z národních fondů a fondů EU.
Citymaster 1650 ZE má odpružený podvozek umožňující pojezdovou rychlost až 40 km/h, zásobník o objemu 1200 litrů. Šířka činí 1290 mm. K dispozici je zatím se dvěma kartáči; tříkartáčová verze se připravuje. Klimatizovaná kabina se vzduchem odpruženým sedadlem poskytuje maximální komfort a výhled. „Zelená“ novinka potvrzuje, že Hako-Werke reaguje správně a pružně na moderní požadavky trhu.
Citymaster 400: benzinový kompakt
Mnoho zákazníků se stále drží „klasiky“, tedy osvědčených spalovacích motorů, kterým ještě není úplně odzvoněno. Proto výrobce doplnil nabídku o stroj poháněný zážehovým motorem. Volba padla na nejmenší segment zametací techniky, kde se použití benzinového agregátu přímo nabízí a je zde technologicky snazší dosáhnout splnění přísných emisních limitů. Proto výrobce přichází s novým zametačem Citymaster 400.
Již při prvním setkání s ním zjistíte, že je spousta věcí trochu jinak. Stroj má na svou velikost velmi prostornou kabinu, malý rozvor a kloubové řízení. Pohonem je osvědčený benzinový tříválec Kubota o objemu 962 cm3 a výkonu 24,2 kW (33 k). Ten zajistí podvozku s pohonem 4 x 4 maximální pojezdovou rychlost 25 km/h. Zásobník na smetky má objem 750 litrů, šířka záběru dvoukartáčové zametací jednotky je 155 cm. Doslova dechberoucí je vnitřní poloměr otáčení, který činí pouhých 105 cm!
Podvozek je možné rychle a jednoduše přestrojit na zimní údržbu, sekačku, kropičku a další modifikace. Stroj si díky univerzálnímu využití a příznivé ceně najde zákazníky především v menších areálech podniků, nemocnic, logistických center a v malých obcích.
Citymaster 2250: lepší zametač
Hako-Werke představil již zavedený a osvědčený dvoumístný zametač Citymaster 2250 ve zcela novém kabátě. Dostal především zcela novou kabinu a několik vylepšení. Stroj disponuje pohonnou jednotkou VM o objemu 2970 cm3 s výkonem 80 kW (109 k) a točivým momentem pěkných 420 Nm při pouhých 1100 ot/min. Splňuje emisní limity normy Euro 6 – D.
Úsměvná byla historka, kdy se na seznámení s tímto zametačem dostavili prodejci z celého světa. Jeden účastník z Asie se neustále ptal, na co je nádrž s modrým víčkem a úzkým hrdlem. Vůbec nechápal, proč se do ní leje močovina a co znamená norma Euro 6 a jaké „emise“ tady vlastně řešíme. Aniž by tušil, názorně Evropanům ukázal, jaký kus práce v ochraně ovzduší již EU odvedla.
Citymaster 2250 je úzkorozchodný nosič se šířkou pouhých 1320 mm, délkou 3955 mm, rozvorem 2190 mm a výškou 2090 mm. Může tak efektivně pracovat i ve velmi malém prostoru. Vše ještě umocňuje možnost zapnutí funkce s oběma řiditelnými nápravami. Tento režim zmenšuje již tak zajímavý poloměr otáčení ze 4,95 m na neuvěřitelných 3,3 m.
Hydrostatický pojezd disponuje dvěma elektronicky řízenými jízdními rozsahy, které lze přepínat za jízdy, s možností zapnutí uzávěrky diferenciálu na zadní nápravě. Vývojáři si dali záležet na prvcích zvyšujících bezpečnost práce. Instalovali systém brzd ABS a také zdokonalili stabilitu při hydrostatickém brždění, jehož intenzitu lze nastavit na tři úrovně. Díky tomu dosahuje při transportním režimu vůz rychlosti až 62 km/h, při pracovním až 25 km/h. To jsou pro stroje této kategorie až neuvěřitelné hodnoty. Přepravní rychlost umožňuje v některých zemích EU i provoz po dálnici.
Základem univerzálnosti je podvozek s robustním žebřinovým rámem. V přední části se nalézá průchod pro hubici středového sání. Kola s jednoduchými šestnáctipalcovými pneumatikami zajišťují dostatečnou světlou výšku. Vůz kategorie N2 s celkovou hmotností 6 t se dobře pohybuje v terénu i při přejíždění obrubníků a jiných nerovností. Inovovaný Citymaster 2250 je určený především na samosběrné zametání. K tomu využívá parametry podvozku, k tomu poskytuje komfortní ovládání dvou- nebo tříkartáčové verze. Využití pro další činnosti je samozřejmostí.
V podobě těchto novinek se na našem trhu opět objevují stroje nejenom pro úklid, ale i široké celoroční využití. Zájemci tak mohou výrazně omladit svůj vozový park a k tomu při jedné volbě zabít hned několik much jednou ranou.*
Foto archiv/Unikont Group
Popisky:
1:
Baterie s kapacitou 55 kWh poskytuje plně elektrickému zametači Citymaster 1650 ZE energii na jednu pracovní směnu. Tichý provoz je benefitem pro práci v klidových zónách včetně nočního nasazení ve městech
2:
Nový kompaktní zametač Hako Citymaster 400 s benzinovým motorem má na svou velikost velmi prostornou kabinu, malý rozvor, kloubové řízení a zásobník na 750 l. Uživatelé ocení možnost celoročního využití
3:
Úzkorozchodný dvoumístný zametací vůz Citymaster 2250 s průjezdnou šířkou pouhých 1320 mm dostal zcela novou kabinu a několik dalších vylepšení. Dobře se pohybuje v terénu včetně přejíždění obrubníků
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!