Loňský významným způsobem poznamenaly zásadní celosvětové výzvy, které se odrazily také na hospodářských výsledcích společnosti Scania. Válka na Ukrajině, pandemie onemocnění covid-19, energetická krize, inflace a nedostatek součástek výrazným způsobem narušily dodavatelské řetězce.
Shrnutí celého roku 2022
Výňatek z komentáře Christiana Levina, prezidenta a CEO Scania
„Navzdory nejistotě spojené s geopolitickým a makroekonomickým výhledem ale zůstala aktivita našich zákazníků vysoká. Poptávka po našich přepravních řešeních je vysoká a většina oblastí, v nichž jsme podnikatelsky aktivní, během roku vykazovala dobré výsledky. V oblasti servisních služeb jsme zaznamenali 21% nárůst, což potvrzuje vysokou aktivitu přepravců. Rovněž pro nás zásadní finanční služby zůstaly silné a jejich portfolio se vyvíjí pozitivní směrem. Trh s autobusy a autokary se nadále zotavuje, a to i v oblasti zájezdových autobusů, která byla zásadně postižena během pandemie nemoci covid-19. Segment Pohonných řešení, který zahrnuje například průmyslové motory, dosáhl rekordních dodávek a rostl na nových trzích. Poptávka po našich nákladních automobilech rovněž zůstává silná, ale loňské potíže v dodavatelských řetězcích a ve výrobě v Evropě vedly k poklesu objemu dodávek. Tržby společnosti Scania za celý rok 2022 vzrostly o 16 % a provozní marže, očištěná o důsledky odpisu našich podnikatelských aktivit v Rusku, dosáhla 9,4 % (v roce 2021 byla 11,3 %). Ke konci roku bylo možné dokončit odpis našich prodejních a servisních aktivit v Rusku a po jeho konci, v lednu 2023, jsme mohli tamtéž uzavřít i odpis aktivit v oblasti poskytovaní finančních služeb.
Provozní příjem během celého roku 202 byl negativně ovlivněn problémy v dodavatelských řetězcích, které byly destabilizovány jak vnějšími, tak vnitřními vlivy. Naše evropské závody přecházely na výrobu nového a oceňovaného pohonného ústrojí Scania Super. Tato změna byla jednou z největších v historii společnosti Scania a vedla k větší nestabilitě již tak napjatých řetězců. Destabilizovaný dodavatelský řetězec ve spojení s nedotčeným personálním obsazením ve výrobě měl za následek to, že jsme nemohli dosáhnout plného vytížení naší výrobní kapacity, což se odrazilo i na naší finanční výkonnosti. Abychom si zachovali možnost pružně reagovat na změny a navýšit dodávky, rozhodli jsme se ponechat personál ve výrobě po celý rok.
Během loňského roku byl jasně patrný přesun k udržitelné přepravě. Poptávka po našich plně elektrických, plug-in hybridních i hybridních vozidlech vzrostla z nízkých čísel o 400 %. Kromě objednávek na naše stávající elektrifikovaná řešení jsme zaznamenali značný zájem o plně elektrické nákladní vozidlo pro regionální přepravu, které jsme vloni uvedli na trh. Na konci roku jsme měli již téměř 700 předobjednávek. Předznamenávají zájem o tato vozidla, s jejichž výrobou začneme ve druhé polovině roku 2023.“*
Foto archiv/Scania