Dva různé způsoby, jak se rychle a kvalitně vypořádat se sekáním trávy, náletů a dřevin ve svazích – zkrátka všude tam, kde člověk může pracovat jen stěží, nabízí firma HANES s. r. o. První možností jsou rádiově na dálku řízené pásové stroje, tu druhou představuje samojízdná technika s rameny se značným bočním dosahem.
Existují celkem tři způsoby, jak si poradit s vyžínáním zeleně, náletů a dřevin ve svažitém terénu:
- manuálně s pomocí ručního nářadí nebo motorové techniky, vždy s obsluhou, která s nástrojem pracuje nebo manipuluje;
- rádiem řízeným stroji;
- samojízdnými stroji s ramenem s velkým bočním dosahem.
Výrobce ENERGREEN si toto uvědomuje, a proto nabízí řešení v podobě speciální techniky, která těžkou práci ve svahu zastane. Kromě výhody komfortu a bezpečnosti práce tyto stroje disponují značným výkonem, který už jedinec nebo ručně vedený stroj jednoduše nezastane.
Rádiem řízené technice ENERGREEN jsme se věnovali už v letošním únorovém vydání Komunální techniky. Nyní si stručně představíme škálu ramenových samojízdných strojů, u nichž výrobce nabízí hned čtyři modelové řady, a to ILF K 1000, ILF C 1200, ILF S 1500 a ILF B 2000. Podrobnosti o zástupcích této techniky jsou uvedeny u obrázků.
Všechny kolové podvozky mají hydrostatický pohon 4 x 4 a řízené obě nápravy s možností aktivace tří režimů:
- a) řízená přední náprava,
- b) řízená přední i zadní náprava,
- c) řízená přední i zadní náprava – „krabí chod“.
Jako pohonné jednotky slouží vyspělé motory Deutz o výkonech 90/115/140 kW. Na ramena lze připojit širokou škálu nástrojů na sekání a mulčování travnatých porostů přes frézy na odstraňování náletů nebo pařezů, plotostřihy, odvětvovače, mycí anebo odmetací kartáče, frézy na obnovu příkopů mu silnic, nakládací drapák, lžíce a mnohá další příslušenství.
Vpředu na těchto vozidlech může být upevněna standardní upínací deska pro nesení čelních nástrojů, jako je například podsvodidlová sekačka, mulčovací a vyžínací hlavy, sněhový pluh či fréza. Vzadu může být potom umístěn tříbodový závěs pro nesení sypače, rozmetadla nebo jiného aktivního nářadí.
Největší předností samojízdných strojů ILF je otočná kabina. Řidič si ji může otočit směrem k rameni (být čelem k práci), což v praxi znamená skvělý výhled na veškeré vykonávané činnosti, ale především může obsluha pracovat se strojem v obou směrech jízdy, čímž se zdvojnásobuje jeho výkon a efektivita práce.
Hydrostatický pohon a obě řízené nápravy pak zaručují plynulost a skvělou manévrovatelnost soupravy. Možnost volby konkrétního typu pro dané podmínky a dosahu ramene až 18 m dělá ze samojízdných strojů ENERGREEN bezkonkurenční vozidla v oblasti údržby zeleně podél silnic, dálnic, železničních koridorů nebo vodních toků, zkrátka všude tam, kam se dostanou kolová vozidla. Pro práci mimo komunikace mohou být některé stroje ILF vybaveny i pásovým podvozkem.*
(Podrobnosti v Komunální technice 5/2018)