Řeč je o komunálních vozidlech Multicar M-25. Jak uvádí nadpis, není snad pochyb o jejich významu, popularitě v minulosti i současnosti.
Vozidlo se začalo vyrábět v 80. letech minulého století v bývalé Německé demokratické republice. Ve výrobním závodě Multicar Waltershausen vzniklo jako navazující na typ M-24. Vývojem a zdokonalením bylo vytvořeno vozidlo především zaměřené na komunální oblast. Jeho využití bylo také plánováno i pro průmysl, zemědělství, stavebnictví a mnoho dalších.
Vzpomínky zůstanou
Šlo o lehké vozidlo s celkovou hmotností do 3,5 t s kabinou pro dvě osoby. Při vývoji byl kladen důraz na širší variabilitu pro jednotlivé modifikace a montovaná přídavná zařízení. Zde je nutné vyzvednout konstruktéry výrobního závodu. Vytvořili houževnatý, jednoduchý univerzální stroj, který ve své době neměl konkurenci. Množství vozů, které se vyrobilo pro uspokojení žadatelů, bylo nebývalé. Hovoří se o 180 000 vyrobených strojů. V takovémto počtu se žádné obdobné vozidlo nevyrábělo a asi již nikdy vyrábět nebude. Nutno podotknout, že tento typ vozidla na dlouhou dobu ovládl trh a vytvořil tak dobré jméno značce, která firmě Hako, jako následnému výrobci a majiteli značky Multicar, umožnila lepší prosazení na trhu s novými modely komunálních vozidel.
Pořád dobré
Opusťme nyní historii a vzpomínky. Všichni, kteří kdy byli a jsou spjati s komunálními službami a technikou, dobře vědí, o jaké vozidlo jde, jaké jsou jeho možnosti, využití a jaké má technické parametry. Na každém z provozovatelů je pak rozhodnutí, zda vozidlo Multicar M-25 využívat dál a hlavně kdy a kde. Je třeba si uvědomit, jak technika pokročila. Za posledních dvacet let se na trhu objevila nová, modernější a výkonnější vozidla. S ohledem na jejich cenu a technickou náročnost při opravách nemají však všichni možnost se touto technikou vybavit. Firmy vybavené moderní technikou ji využívají hlavně v sezónním nasazení jako je zimní údržba a letní úklid komunikací (vysávání, mytí apod.). Pak je tu ale spousta jiných činností, jako je úklid veřejných prostranství, odvoz posečené trávy a odřezaných větví, zalévání, vyvážení odpadkových košů, opravy cest a chodníků, stavební činnosti a jistě spousta dalších prací souvisejících s komunálními službami. Tady nacházejí, právě díky své jednoduchosti a nenáročnosti, uplatnění vozidla Multicar M-25.
V minulých číslech Komunální techniky se již firma Auto SAS s. r. o. Solnice představila jako prodejce nových a použitých vozidel značky Multicar. Dnes Vám přiblížíme další aktivitu této společnosti, jíž je široká opravárenská činnost zaměřená na značku Multicar. Dlouholetou tradici zde mají právě generální opravy typu M-25. Zkusme si trochu přiblížit rozsah a způsob opravy.
Po repasu jako nové
Díky silnému materiálnímu zajištění a kompletnímu sortimentu náhradních dílů vlastního skladu je možné vozidlo prakticky znovu postavit (www.sasparts.cz).
Základem zůstává pouze rám, motor, převodovka, nápravy, případně hydraulická výbava. Uvedené komponenty procházejí celkovou generálkou a slouží jako základ celé opravy. Na každé vozidlo jsou pak montovány pouze nové díly, jako je kabina, korba, elektroinstalace, sedačky, čalounění, pneu, listové pružiny, veškeré hadice a potrubí, náplně atd. Podíl nových dílů na opravě činí 70 – 80 %. Každé vozidlo je při opravě do součástky rozebráno.
Z podvozku je pískováním odstraněn původní nástřik a orezlé plochy. Po opískování je podvozek podroben kontrole s následnou opravou včetně náprav a brzd. Součástí jsou nové listové pružiny, třmeny, čepový a spojovací materiál.
Brzdy jsou montovány kompletně nové, kola jsou osazena novými pneumatikami. Po opravě motoru, převodovky a diferenciálu se podvozek kompletuje. Dodávané nové kabiny a korby se ošetřují KTL metodou. Do kabiny a celého vozidla se montuje nová elektroinstalace včetně startéru, alternátoru a akumulátoru. Součástí kabiny jsou sedačky nového typu a nové čalounění. Celá oprava je postupně zajišťována lakařskými pracemi, které na sebe navazují tak, jak to vyžaduje technologický postup opravy. Barevné provedení je vždy dle dohody.