Elektrifikace, automatizace, hybridy a různá alternativní paliva přitahují pozornost. Mohlo by se zdát, že ve stínu tohoto výčtu zůstala technologie vodíkových palivových článků. Existuje mnoho důvodů, proč by mohly být jedním z řešení udržitelné přepravy.
Na vývoji i v této oblasti pracuje společnost Scania. Vede ji k tomu snaha o posun k udržitelné přepravě. Ve spolupráci s norským velkoobchodem Asko testuje nákladní vozidla na vodíkový pohon.
Vozy jsou vybaveny elektromotorem poháněným díky palivovým článkům, v nichž dochází k přeměně vodíku na elektrickou energii. Nákladní vozidla nebo autobusy s palivovými články mají ještě akumulátory – budou tak hybridní. Baterie dokáže přispět energií v případě potřeby vyššího výkonu a naopak uchová energii získanou například rekuperací při brzdění.
„Zákazníci na různých místech světa mají rozdílné potřeby, ale palivové články na vodík mohou být jedním z globálních řešení. Vidíme to například v Japonsku, Jižní Koreji nebo Kalifornii, kde se vodík začíná prosazovat a budují se zde také čerpací stanice,“ říká Hedvig Paradis (foto), projektová manažerka zodpovědná za spolupráci Scanie se společností Asko.
Hlavní výhodou používání vodíkové technologie jsou nulové emise. Nákladní vozidlo nebo autobus produkuje pouze vodu. Navíc vodík, potřebný k provozu, je vytvářen z obnovitelných zdrojů. Další výhodou a důvodem rostoucího zájmu je, že vozidla s vodíkovými články mají vlastnosti srovnatelné s těmi konvenčními.
Přesto, jako u každé nové technologie, je i zde dost nových výzev. „Technologie ještě není úplně vyvinutá, Potřebujeme v krátké době udělat velký krok. Vyřešit degradaci a životnost palivových článků,“ vysvětluje Paradis a doplňuje: „Vodíkové čerpací stanice ještě nejsou tak rozšířené, ačkoliv jejich počet roste. Některé společnosti, jako například Asko, budují vlastní síť a mají tak kontrolu nad svým ekosystémem. Jsou potřebná udržitelná řešení, která mají minimální dopad na životní prostředí.“
*
(Podrobnosti v Komunální technice 10/2017)