V segmentu úklidu a čištění se prosazují ekologická řešení a robotizace
Nad výsledky uplynulého roku 2023 se zamyslela Milada Skutilová, generální ředitelka Kärcher ČR a zároveň představila výhledy a trendy pro rok 2024.
Jak hodnotíte rok 2023?
Za naši společnost můžeme být s rokem 2023 určitě spokojeni. Dařilo se nám v prodejích jak na poli profesionálních řešení, tak v segmentu pro domácnosti a konečné spotřebitele. Uvedli jsme na trh několik nových výrobků. V oblasti průmyslových řešení to byl například autonomní mycí stroj KIRA. Jedná se o moderní bezobslužný mycí stroj, který dokáže čistit kancelářské, retailové či výrobní plochy bez ovládání úklidovým pracovníkem. Přináší to zefektivnění celého procesu profesionálního úklidu a snížení nároku na personální kapacity, kterých je v tomto segmentu nedostatek. Představili jsme také 12 nových variant vysokotlakých čističů pro profesionální uživatele, jedné z našich vlajkových produktových řad. Nové stroje jsou nejenom výkonné a účinné pro jednotlivé průmyslové segmenty, ale jsou také mimořádně ergonomické. Díky rotačním tryskám s pokročilým funkcím jsou vibrace snížené až o 30 procent, což umožňuje větší komfort zejména při dlouhotrvající práci.
Dále jsme uvedli na trh například profesionální vysavač, který je vyroben z 60 % z recyklovaného plastu. Využívání recyklovaného plastu je součástí iniciativy „Reduce, Reuse, Recycle“ v rámci strategických cílů společnosti Kärcher ohledně udržitelnosti. V našich výrobcích snižujeme a důsledně nahrazujeme podíl nových plastů. Od roku 2012 se podařilo podíl recyklovaného plastu zčtyřnásobit.
V oblasti pro domácnosti se nám hodně prodávali parní čističe, což je ekologická forma úklidu. Čistí se jen pomocí páry a ta pára zároveň i dezinfikuje. Funguje to dobře na všechny povrchy, které jsou odolné vůči vodě. Dařilo se nám i v oblasti produktů určených pro dílnu a zahradu. Lidé oceňují stále více pomocníky, které jim ušetří námahu a čas. Příkladem je například naše nová elektrická škrabka na autoskla, které se velmi dobře prodává i bez reklamy. Na podzim otevřeli již 10. vlastní Kärcher Center, a to v Pardubicích. Od okamžiku otevření jsou výsledky nad naše očekávání. Spolu s partnerskou sítí je to již 22. Kärcher Centrum v ČR.
Kärcher má výhodu, že stojí na dvou pilířích, profesionálních a domácích produktech. To nám zajišťuje větší stabilitu, když se jedné z těchto kategorií daří méně. V roce 2022 bylo vidět, že domácnosti směřovali finance jinam než do spotřebičů. Po zvýšených prodejích v období pandemie to bylo logické. V roce 2023 jsme již naopak rostli. Odhaduji růst někde mezi 10–15 %.
Co očekáváte od roku 2024 ve vaší firmě i vašem segmentu obecně?
Hlavním trendem v našem segmentu je růst autonomních řešení a robotizace. Jedná se efektivnější čistění podporované technologiemi, což je takový smart cleaning a čištění tam, kde je to potřeba. To se týká profesionálních oblastí, kde se zavádí různé inteligentní systémy, které vám pomocí čipů monitorují prostory, kde je potřeba uklízet a jak často. Očekávám velký zájem o autonomní čistící stroje. Klíčovým přínosem úklidových robotů je totiž zvýšení produktivity a efektivity úklidových prací. Není potřeba tolik úklidových pracovníků, kterých je na trhu nedostatek. Využití autonomních strojů tak může přinést zvýšení efektivity práce lidských zdrojů. Roboti mohou pracovat nepřetržitě bez potřeby přestávek na odpočinek, je tak možné zkrátit dobu potřebnou na úklid, což vede k úsporám nákladů. Využití autonomních strojů může snížit riziko úrazů při práci, které by mohly vzniknout při manuálním úklidu. Úklidoví pracovníci také nemusí přicházet do kontaktu s chemickými a jinými škodlivými látkami a vlivy. Autonomní stroje také potřebují menší množství čisticích prostředků, což také přispívá k trvalé udržitelnosti. A také mohou v neposlední řadě pomoci k plnění nových norem ESG.
V domácnostech to směřuje k tomu, aby byl úklid co nejméně náročný a trávili jsme jím co nejméně času. Zde vidím růst zájmu a prodejů u produktů a řešení, díky kterým zvládnete byt uklidit rychleji než dřív pouze hadrem a smetákem. A nejedná se jenom o domácnost, ale produkty určené pro dílnu, garáž a zahradu. To jsou oblasti, na které se v posledních letech také zaměřujeme a očekáváme zde růst poptávky a prodejů.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!