V letošním roce si odborná veřejnost a uživatelé vozidel UNIMOG na celém světě spolu s výrobcem společností Daimler AG připomínají jednu významnou událost, která v období po 2. světové válce významně ovlivnila vývoj a konstrukci v segmentu výroby užitkových vozidel pro silniční údržbu, terénní provoz a zemědělství.Rok 2011 je rokem, kdy uplyne již 60 let od okamžiku výroby prvního vozidla MB Unimog, tehdy jediného typu U 25.
Za toto období ušel Unimog pěkný kus cesty od vozidla určeného zejména pro zemědělský provoz až do současnosti, kdy jsou vyráběny dvě typové série – řada UGN – speciální komunální nosiče a řada UHN – terénní vozidla pro speciální použití.
Výroba vozidel řady UGN byla započata na jaře roku
Mezi charakteristické konstrukční znaky vozidel M-B UNIMOG UGN patří zejména:
Ø Rovný robustní rám vozidla s rychloupínacími body ve čtyřech prostorech (vpředu, vzadu, pod vozidlem a na rámu za kabinou), který je vyztužen v přední části pro nesení velmi těžkých nástaveb
Ø Portálové nápravy s vysokou zatížitelností (možnost provozu s dvojitou tandemovou sekačkou, sněhovou frézou, sypačem, atd.), které jsou zavěšeny na vlečných ramenech a vinutých pružinách
Ø Uzávěrky diferenciálů jsou zařaditelnými za jízdy při zatížení bez nutnosti zpomalení nebo zastavení vozidla
Ø Jednoduchá montáž pneumatik na obou nápravách se širokým výběrem komunálních a terénních pneumatik M+S nebo S+G
Ø Speciální kabina s panoramatickým sklem zajišťuje vynikající výhled na všechny strany, zejména pak vpřed dolů před vozidlo na pracovní nástavby
Ø Použitelnost vozidla při silniční údržbě výrazně zlepšuje systém posuvného řízení a pedálové skupiny Vario Pilot, u kterého může řidič měnit polohu volantu vpravo nebo vlevo dle prováděné činnosti
Ø Pohon vozidla a jeho pracovních nástaveb zajišťují motory z vlastní výroby společnosti Mercedes-Benz dvou typů - OM
Ø Pro vozidlo jsou k dispozici převodovky s rozsahem pojezdových rychlostí 0,12 -
Ø Alternativně lze dodat systém pojezdu s hydrostatickým plynule nastavitelným pohonem pro pracovní rychlosti v rozsahu 0 -
Ø Mechanická převodovka je vybavena elektro-pneumatickým řazením EPS Telligent s předvolbou rychlostních stupňů
Ø Pro silový pohon předních nástaveb (sněhové, frézy, sekačky, vysokotlaké myčky, atd.) je dodáván přední motorový pohon s výkonem až do 150 kW, který je zakončen drážkovanou hřídelí 1 ¾ a regulací otáček 1000/540 ot/min
Ø Pro pohon a ovládání pracovních nástaveb je k dispozici několik variant provedení hydraulických systému se 2 - 4 samostatnými čerpadly a systémem rychlospojek vpředu, na boku a vzadu
Ø Při požadavku na vysoký hydraulický příkon pro pracovní nástavby vozidla (např. pro zametací stroj, zadní ramenovou sekačku nebo sekačku s odsáváním) je k dispozici systém VarioPower s 1 - 2 samoregulačními čerpadly, které disponují max. výkonem až do 41kW + 60 kW
Ø Prostorná kabina je vybavena ovládacími prvky všech systému vozidla v přímém dosahu řidiče a díky sdruženému informačnímu přístroji před volantem nabízí obsluze vozidla také bezpečnou kontrolu aktuálních provozních hodnot. Kabina je sériově vybavena klimatizací, déle lze vozidlo vybavit nezávislým topením pro ohřev motoru a kabiny ještě před nastartováním vozidla
Ø Pro přepravu materiálu nebo instalaci nástaveb lze vozidlo vybavit korbou případně systémem hydraulického sklápění
Ø Vpředu na vozidle je instalována přední normovaná upínací deska pro montáž výměnných nástaveb. Dále je dle požadavku zákazníka možno dodat zadní tažné zařízení (čep Ø 40/50 mm), vzduchotlaký systém brždění přívěsu vč. systému ABS, popř. přední nebo zadní tříbodový závěs pro nesené nástavby.
S touto volitelnou výbavou a možnými variantami provedení vyhovují vozidla Unimog prakticky téměř všem požadavkům na univerzální vozidla - nosiče výměnných nástaveb, která lze použít pro široký sortiment prací při silniční údržbě komunikací. Údržba a opravy vozovek vycházejí z přírodních podmínek, kde se v našich geografických podmínkách postupně střídají čtyři roční období, která přinášejí odlišné klimatické podmínky a s tím spojené různorodé úkoly pro správce všech druhů komunikací.
Druhým významným podnětem pro zavedení víceúčelových silničních vozidel typu Unimog je požadavek na stále vyšší kvalitu, výkonnost a profesionálnost služeb při současné snaze o dosažení co nejmenších celkových investičních a provozních nákladů vynaložených z veřejných rozpočtů obcí, měst a krajů na investice a běžnou údržbu příslušných komunikací.
Pro celý sortiment těchto služeb je použití vozidel Unimog z mnoha důvodů výhodné. Unimog není jen nákladním vozidlem pro přepravu materiálu nebo zemědělským traktorem, ale nabízí originální koncepci použití a systém rychlé výměny pracovních nástaveb. Pro zjednodušení lze koncepci Unimog považovat za kombinaci schopností a výhod obou zmíněných kategorií vozidel, tj. traktoru a nákladního vozidla. Právě proto byla tato vozidla při svém vzniku výstižně pojmenována pomocí zkráceného názvu : Univerzales-Motor-Gerät – univerzální motorový stroj = UNIMOG.
Typová řada vozidel Unimog UGN zahrnuje od svého uvedení na trh typy U300, U400 a U500, vždy ve dvou výkonových variantách a se dvěma variantami rozvoru náprav (K-krátký a L-prodloužený). Od jara 2008 byl výrobní program komunálních Unimogů rozšířen o nejmenší vozidlo, typ U 20, který je odvozen od většího typu U
Přehled všech typů a základní technické údaje jsou uvedeny v tabulce.
Výrobní sortiment vozidel Unimog UGN s motory Euro 5 Ad Blue
|
Rozvor náprav v mm |
Motor – počet válců |
Motor – výkon kW (PS) Euro 5 |
Celková hmotnost v kg |
U 20
|
2 700 |
4 |
110 (150) 130 (177)
|
7 500-9 300 |
U 300 K
|
3 080 |
4 |
110 (150) 130 (177)
|
7 500-10 200 |
U
|
3 600 |
4 |
130 (177) 130 (177)
|
7 500-10 200 |
U 400 K
|
3 080 |
4/6 |
130 (177) 175 (238) 210 (286)
|
11 990-12 500 |
U
|
3 600 |
4/6 |
130 (177) 175 (238) 210 (286)
|
11 900-12 500 |
U 500 K
|
3 350 |
6 |
175 (238) 210 (286)
|
11 900-16 000 |
U
|
3 900 |
6 |
175 (238) 210 (286)
|
11 900-16 000 |
Od jara 2009 jsou vozidla Unimog sériově dodávána s motory podle emisního předpisu EURO 5 s použitím technologie katalytické redukce výfukových plynů pomocí SRC-katalyzátoru (Ad-Blue), který zajišťuje výrazné snížení emisí toxických plynů do ovzduší při nezměněném servisním intervalu motoru a snížené spotřebě PHM vlivem vyšší tepelné účinnosti motoru.
Novinkou letošního roku je rozšíření nabídky výkonových variant u typů U
Výměnné nástavby pro zimu i léto
Jako nejčastější případy použití vozidel MB Unimog a typické pracovní nástavby osvědčené v České republice lze uvést například následující sestavy :
Při zimní údržbě je možné použít vozidla Unimog pro všechny známé technologie úklidu sněhu a likvidaci náledí jako je plužení, frézování při současném posypu vozovek. Zde se uplatňuje schopnost nést, pohánět a ovládat současně sněhovou frézu a nástavbu s posypovým materiálem. Dle typu a provedení vozidla lze použít sypač s kapacitou od 1.5 do
Pro letní čištění vozovek lze pro vozidla Unimog použít nástavbu silničního zametacího stroje s kapacitou zásobníku od 3.0 do
Díky robustní konstrukci vozidla Unimog a systému mechanických a hydraulických pohonů se při údržbě zeleně nabízí zcela ojedinělé možnosti kombinace jedné až tří sekaček pracujících na vozidle současně. Dosáhne se tak značného pracovního záběru až 3 x
Pro zajištění dopravních úkolů a manipulačních prácí lze využít korbu sklápěče popř. přívěs s tandemovou nápravou. Na vozidlo lze montovat široký sortiment manipulačních hydraulických jeřábků (HR) a to jak standardním způsobem za kabinu tak i vzadu na konci rámu. Tyto HR jsou obvykle spolu s valníkem koncipovány jako výměnné (demontovatelné) pracovní nástavby.
V rámci provozního zajištění vozidel M-B Unimog je důležitým argumentem při rozhodování zákazníků také skutečnost, že v souladu s praxí společného vývoje koncepce Unimog s certifikovanými výrobci nástaveb, nabízí většina prodejních a servisních středisek komplexní servisní zajištění nejen pro nosiče, ale i pro hlavní pracovní nástavby, které jsou nabízeny spolu s vozidlem. Tento systém servisu „z jedné ruky“ nabízí uživatelům maximální operativnost a komplexnost servisních služeb vč. dodávek ND za přijatelné ceny a v požadovaném termínu.
Redakce
Celý článek je uveřejněn v čísle 6/11 časopisu Komunální technika