Traktůrek zdárně dospěl k tisícovce

Když se v roce 2017 objevil poprvé na trhu, někteří prodejci i zákazníci namítali, že je malý, slabý, ošklivý a předpovídali, že brzy kolbiště opustí. Někdo souhlasil, jiný měl názor opačný. Každopádně pět a půl roku výroby s podporou úspěšné a bezporuchové práce stroje zavřelo ústa škarohlídům a dalo za pravdu těm druhým.

Zkrátka ať je traktůrek Panter FD5, chcete-li univerzální nosič nářadí, z dílen společnosti DAKR, jaký je, zdobí ho bezproblémový provoz a životaschopnost. Důkazem je i skutečnost, že v úterý 26. října 2022 sjel z výrobní linky stroj s výrobním číslem 1000. Dobrý důvod k tomu, abychom pohovořili s Markem Dančákem z obchodního oddělení firmy DAKR.

Proslýchá se, že jeden z prvních vyrobených nosičů FD5, snad dokonce prototyp z roku 2016, zdárně pracuje dodnes…

Tento zkušební stroj pořád dobře funguje od prvních testů, kdy měl ještě provizorní kapotu a jinak řešený zadní nosič – pořád se stejným motorem i převodovkou. Dnes má na svém kontě více než 1000 motohodin. Prezentovali jsme ho na několika výstavách v době, kdy ještě sériové výrobky nebyly skladem, a jezdíme s ním po předváděčkách dodnes. Tento traktůrek si zahrál hlavní roli také v několika videích. Dokonce vozil novomanžele pracující ve společnosti DAKR na jejich svatbě. I přes nedávnou nepříjemnost je neustále v dobré kondici.

Copak se přihodilo?

Na konci září naše kolegyně vytrhla o pařez ukrytý ve vysoké trávě hadici od chlazení a stroj samozřejmě přestal fungovat. Byl to docela drsný problém, ale nakonec stačilo v servisu vypustit původní náplň chlazení, olej v hydropřevodovce, vyměnit hadice, spony, nalít novou náplň a systém správně odvzdušnit. Traktůrek má zpátky svou původní sílu a ani byste na něm nepoznali, co jsme společně už všechno zažili.

Kdy a v jakém prostředí jste stroj poprvé po nehodě vyzkoušeli?

V polovině října jsme ho důkladně otestovali v podmáčeném terénu svažitého ovocného sadu. Letos ještě nesekaný porost, který jsme si vybrali, byl vysoký okolo jednoho metru. Občas v něm byla schovaná spadlá větev. Jako pracovní příslušenství jsme zvolili oblíbený rotační mulčovač M70.

Jaké závěry vyplynuly z testu?

Plochu o rozloze asi 1500 m2 jsme sekali 80 minut, během nichž se teplota oleje v systému hydropojezdu ustálila na 80 °C. Stroj spotřeboval necelé čtyři litry benzínu. Rozmělněná travní hmota byla nařádkovaná, ale mulč se brzy rozloží. Uzávěrka diferenciálu a traktorový vzorek pneumatik posouvají možnosti využití této sestavy v podmáčeném a obtížném terénu, který byl právě v sadu, hodně nad schopnosti klasických zahradních sekaček. Nikdy však nesmíte zapomínat na bezpečnost při práci. Nejprudší pasáže doporučujeme vyjíždět, ať můžete bezpečně couvat, pokud kopec nezdoláte. Brzdí totiž pouze zadní náprava a z místa, kam nevyjedete, stroj na zpátečku ubrzdíte. Sjíždíte-li z kopce po předku, je většina hmotnosti mimo brzděná kola.

Jak dlouho trvalo, než jste dosáhli magické tisícovky?

Na 1000 vyrobených strojů FD5 jsme potřebovali asi 5,5 roku. První série sjela z linky začátkem května 2017. V tomto roce se prodalo 100 kusů. Nyní už jsme schopní vyrobit zhruba 25 traktůrků měsíčně. Díky tomu jsme tisícovku překonali za kratší dobu než dříve v případě jednoosých pohonných jednotek. Starší stroje ale prodej těch nových hodně podporují. Většina příslušenství je totiž kompatibilní. Také do budoucna platí, že vyrobíme-li novou pohonnou jednotku, musí k ní pasovat stávající adaptéry.

Vzpomenete si na některé z prvních zákazníků a jejich příběhy?

Zapomenout nelze na majitele prvního prodaného stroje z roku 2017. Je z Vyškova a koupil si ho pro komerční využití jako náhradu za jednoosou jednotku FD3. V tomtéž roce si na výstavě Země živitelka vybrali nosič otec se synem. Byl jsem doslova paf z toho, jak ten malý kluk rozuměl všem principům technických řešení. Teď už je z něj dospělý mladý muž a práce s technikou ho baví od dětství. Nápad s tažnou koulí jako přídavným příslušenstvím vzešel právě od těchto zákazníků. Někteří majitelé dávají strojům jména. Například jeden se jmenuje Bobánek. Panter FD5 je podle mě strojem, který v sobě nese příběh majitele, člověka, který ho má rád a pečuje o něj s vědomím, že jeho děti budou třeba říkat: „To je DAKR, ten nikdy nenechal tátu ve štychu!“

Co byste vzkázal uživatelům techniky DAKR na závěr?

Opravit se dá všechno, přesto doporučuji – vyhýbejte se pařezům a dalším nebezpečným překážkám. A pokud se již něco poškodí, obraťte se na odborníky. Dobře připravený stroj je totiž základem pro kvalitně odvedenou práci.*

Foto archiv/DAKR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down