Když se v roce 2017 objevil poprvé na trhu, někteří prodejci i zákazníci namítali, že je malý, slabý, ošklivý a předpovídali, že brzy kolbiště opustí. Někdo souhlasil, jiný měl názor opačný. Každopádně pět a půl roku výroby s podporou úspěšné a bezporuchové práce stroje zavřelo ústa škarohlídům a dalo za pravdu těm druhým.
Zkrátka ať je traktůrek Panter FD5, chcete-li univerzální nosič nářadí, z dílen společnosti DAKR, jaký je, zdobí ho bezproblémový provoz a životaschopnost. Důkazem je i skutečnost, že v úterý 26. října 2022 sjel z výrobní linky stroj s výrobním číslem 1000. Dobrý důvod k tomu, abychom pohovořili s Markem Dančákem z obchodního oddělení firmy DAKR.
Proslýchá se, že jeden z prvních vyrobených nosičů FD5, snad dokonce prototyp z roku 2016, zdárně pracuje dodnes…
Tento zkušební stroj pořád dobře funguje od prvních testů, kdy měl ještě provizorní kapotu a jinak řešený zadní nosič – pořád se stejným motorem i převodovkou. Dnes má na svém kontě více než 1000 motohodin. Prezentovali jsme ho na několika výstavách v době, kdy ještě sériové výrobky nebyly skladem, a jezdíme s ním po předváděčkách dodnes. Tento traktůrek si zahrál hlavní roli také v několika videích. Dokonce vozil novomanžele pracující ve společnosti DAKR na jejich svatbě. I přes nedávnou nepříjemnost je neustále v dobré kondici.
Copak se přihodilo?
Na konci září naše kolegyně vytrhla o pařez ukrytý ve vysoké trávě hadici od chlazení a stroj samozřejmě přestal fungovat. Byl to docela drsný problém, ale nakonec stačilo v servisu vypustit původní náplň chlazení, olej v hydropřevodovce, vyměnit hadice, spony, nalít novou náplň a systém správně odvzdušnit. Traktůrek má zpátky svou původní sílu a ani byste na něm nepoznali, co jsme společně už všechno zažili.
Kdy a v jakém prostředí jste stroj poprvé po nehodě vyzkoušeli?
V polovině října jsme ho důkladně otestovali v podmáčeném terénu svažitého ovocného sadu. Letos ještě nesekaný porost, který jsme si vybrali, byl vysoký okolo jednoho metru. Občas v něm byla schovaná spadlá větev. Jako pracovní příslušenství jsme zvolili oblíbený rotační mulčovač M70.
Jaké závěry vyplynuly z testu?
Plochu o rozloze asi 1500 m2 jsme sekali 80 minut, během nichž se teplota oleje v systému hydropojezdu ustálila na 80 °C. Stroj spotřeboval necelé čtyři litry benzínu. Rozmělněná travní hmota byla nařádkovaná, ale mulč se brzy rozloží. Uzávěrka diferenciálu a traktorový vzorek pneumatik posouvají možnosti využití této sestavy v podmáčeném a obtížném terénu, který byl právě v sadu, hodně nad schopnosti klasických zahradních sekaček. Nikdy však nesmíte zapomínat na bezpečnost při práci. Nejprudší pasáže doporučujeme vyjíždět, ať můžete bezpečně couvat, pokud kopec nezdoláte. Brzdí totiž pouze zadní náprava a z místa, kam nevyjedete, stroj na zpátečku ubrzdíte. Sjíždíte-li z kopce po předku, je většina hmotnosti mimo brzděná kola.
Jak dlouho trvalo, než jste dosáhli magické tisícovky?
Na 1000 vyrobených strojů FD5 jsme potřebovali asi 5,5 roku. První série sjela z linky začátkem května 2017. V tomto roce se prodalo 100 kusů. Nyní už jsme schopní vyrobit zhruba 25 traktůrků měsíčně. Díky tomu jsme tisícovku překonali za kratší dobu než dříve v případě jednoosých pohonných jednotek. Starší stroje ale prodej těch nových hodně podporují. Většina příslušenství je totiž kompatibilní. Také do budoucna platí, že vyrobíme-li novou pohonnou jednotku, musí k ní pasovat stávající adaptéry.
Vzpomenete si na některé z prvních zákazníků a jejich příběhy?
Zapomenout nelze na majitele prvního prodaného stroje z roku 2017. Je z Vyškova a koupil si ho pro komerční využití jako náhradu za jednoosou jednotku FD3. V tomtéž roce si na výstavě Země živitelka vybrali nosič otec se synem. Byl jsem doslova paf z toho, jak ten malý kluk rozuměl všem principům technických řešení. Teď už je z něj dospělý mladý muž a práce s technikou ho baví od dětství. Nápad s tažnou koulí jako přídavným příslušenstvím vzešel právě od těchto zákazníků. Někteří majitelé dávají strojům jména. Například jeden se jmenuje Bobánek. Panter FD5 je podle mě strojem, který v sobě nese příběh majitele, člověka, který ho má rád a pečuje o něj s vědomím, že jeho děti budou třeba říkat: „To je DAKR, ten nikdy nenechal tátu ve štychu!“
Co byste vzkázal uživatelům techniky DAKR na závěr?
Opravit se dá všechno, přesto doporučuji – vyhýbejte se pařezům a dalším nebezpečným překážkám. A pokud se již něco poškodí, obraťte se na odborníky. Dobře připravený stroj je totiž základem pro kvalitně odvedenou práci.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!