Ve formě příspěvkové organizace působí Technické služby města Jičína (TSMJ). Podnik dává práci zhruba 110 stálým zaměstnancům. Ti se starají o čistotu a pěkný vzhled nejen „Rumcajsova města“, ale i několika přilehlých obcí; celkem slouží asi 16 000 lidem.
TSMJ zabezpečují velmi rozmanité spektrum činností, například péči o veřejné osvětlení, celoroční údržbu a čištění asi 80 kilometrů místních komunikací a 70 kilometrů chodníků. V létě k tomu přistupuje kromě jiného i starost o cesty pod patronací Správy a údržby silnic Východočeského kraje.
Zhruba 25 lidí se zabývá údržbou městské zeleně o celkové rozloze okolo 150 hektarů – přepočteno na jednu seč. V některých lokalitách se kosí za sezónu pouze dvakrát, jinde třeba pětkrát, tam, kde na pěkném vzhledu opravdu záleží, až patnáctkrát ročně. Na „složitějších“ místech, tedy v centru Jičína a starém městě, využívají TSMJ žací traktory Starjet od místního výrobce Seco GROUP.
„Úzce spolupracujeme s jičínským výrobcem žací techniky, společností Seco Group. Na každou sezónu nám poskytuje nové stroje, které u nás velmi tvrdě pracují v reálném provozu od jara do podzimu až šest hodin denně. Další „výhodou“, které si výrobce na první pohled dost paradoxně cení, je, že obsluhou bývají i diplomaticky řečeno méně šikovní a starostliví lidé. O to ale firmě Seco GROUP jde především, protože v podnikové zkušebně takové podmínky nenasimulují,“ vysvětluje ředitel TSMJ Čeněk Strašík.
TSMJ dostanou vždy k dispozici na každou sezónu asi šest žacích traktorů se sběrem Starjet, z nichž jeden vypomáhá na sportovištích a další na hřbitovech, a dále jeden mulčer Crossjet či nově Goliath. Vesměs se jedná o techniku z první nebo druhé výrobní série. Na oplátku poskytují TSMJ podle Ing. Strašíka výrobci víceméně drobné technické a ergonomické provozní poznatky, sloužící k dochytávání „mušek“. Závěry z praktického provozu se promítnou do kvality techniky, jsou tedy přínosné pro všechny další uživatele. TSMJ umísťují reklamu žací technice Seco GROUP na nástavbách odpadových svozových souprav, které se pohybují po celém regionu. Tato forma spolupráce funguje velice dobře a je oboustranně prospěšná.
„Vždy namontujeme do žacího traktoru nějaký komponent a zhruba po 350 motohodinách tvrdého provozu zjistíme, zda vyhověl nebo nikoliv. Pak uvažujeme o jeho zdokonalení. Jde nám především o hrubé zacházení, jedná se o jakousi zkoušku ohněm. Přesně to potřebujeme, navodit takové podmínky, které nejsme schopni nasimulovat v naší podnikové zkušebně,“ uzavírá Petr Fischer, vedoucí prodeje pro ČR a SR společnosti Seco GROUP.*
(Podrobnosti v Komunální technice 7/2017)