Technika pro efektivní svoz odpadu

Výrobce TERBERG RosRoca nabízí komplexní řadu nástaveb na svoz odpadu včetně vyklápěčů nádob a velkoobjemových kontejnerů. V sortimentu nechybí ani myčky odpadových nádob. V Česku i na Slovensku se běžně používají nástavby se zadním plněním. V Evropě stále roste podíl těch s bočním nebo předním plněním.

Počtem všech vyrobených jednotek je TERBERG RosRoca evropským lídrem. Udává nejenom trendy, představuje nové technologie a inovativní řešení.

Montáže na podvozky

Prodej, montáž a servis zajišťuje pro zákazníky z ČR a SR letos třicetiletá společnost HANES. Její jednatel Filip Hachle říká: „Zastupujeme renomované výrobce a těšíme se z dlouhodobé spolupráce. Zkušenosti se nám daří prodat a podíl na trhu stále roste. Poslední dva roky s pandemií byly složité. Také obor byl tvrdě zasažený. Zákazníkům děkuji za porozumění a spolupráci a zaměstnancům za odvedenou práci. Bohužel nelehká situace nás bude provázet i v příštím roce. Věřím, že to všichni ve zdraví zvládneme. Vynakládáme veškeré úsilí, abychom dopady pandemie minimalizovali.“

Již více než deset let montuje firma HANES nástavby na podvozky. Začínala v Praze, loni otevřela provozovnu ve Voticích určenou pro dostavbu vozidel na svoz odpadu, zametačů nebo komunálních nosičů na letní a zimní údržbu komunikací. Pracuje především pro své zákazníky, případnou volnou kapacitu vyplňuje instalacemi pro východní Evropu.

V tuzemsku převládají nástavby se zadním plněním OLYMPUS, nejprodávanější a nejvýkonnější lineární presy s mírou stlačení až 7:1. K dispozici jsou hned tři modelové řady nástaveb lišící se zástavbovou šířkou: W (2530 mm), N (2230 mm) o objemech 10 až 27 m3 a nejmenší Mini (2000 mm, 6, 7 a 8 m3).

Stále víc nástaveb OLYMPUS je vybavených vážícími systémy, automatickými vyklápěči, identifikací nádob. Poptávka roste i po vozidlech pro svoz velkoobjemových podzemních kontejnerů, tedy vybavených manipulátorem pro horní výsyp do nakládací vany.

Dvě řešení pro kontejnery

Stále víc měst implementuje velkoobjemové kontejnery, ať už se jedná o nadzemní, polopodzemní nebo zcela zakryté – podzemní. Proto roste i poptávka po vozidlech vybavených jeřábem, který umožňuje vyprazdňování těchto kontejnerů.

HANES nabízí dva základní koncepty:

  1. Vozidla s manipulátorem na svozové nástavbě. Jedná se o speciální jeřáby, které jsou rychle rozbalené a svou polohou usnadňují manipulaci s kontejnery. Handicapem může být dosah. Proto jsou určené pro svoz kontejnerů v bezprostřední blízkosti komunikace. Tyto manipulátory jsou lehčí. Umístění na nástavbě neubírá na objemu zásobníku.
  2. Vozidla s manipulátorem za kabinou (před nástavbou). Jde o běžné manipulátory a jejich nabídka je poměrně široká. Podle typu a velikosti lze dosáhnout velkého vyložení včetně patřičného zatížení. V závislosti na kvalitě a automatizaci funkcí ovládání je možné dosáhnout obdobného času pro obsloužení nádoby. Mnohdy je ale nutné vysunutí opěrných noh, rozbalení a složení manipulátoru zpět za kabinu, čímž se prodlužuje čas potřebný pro obsloužení každé nádoby. Umístění za kabinou zkracuje prostor pro objem zásobníku nástavby, respektive prodlužuje celé vozidlo. Čím větší má zákazník nárok na boční dosah a zdvih, tím větší a těžší je i manipulátor. Méně pak zbývá užitečného zatížení na odpad.

Přední i boční nakládání

Podívejme se na další typy nástaveb TERBERG RosRoca, a to s předním nebo bočním nakládáním. V obou případech jde o vozidla pouze s řidičem bez další obsluhy, tzv. One man operation. Nástavby mohou být v modifikaci s pevným zásobníkem nebo s odnímatelným kontejnerem. Logistiku na vzdálená místa může zajistit klasický kontejnerový nosič. Odpad či komodita určená k dalšímu zpracování jsou již slisované. Odpadá tedy nutnost zhutňování a další překládky. Díky většímu objemu zásobníků se vozidla vytěžují na maximum také u komodit s nízkou měrnou hmotností.

Nástavby MILENIUM s předním nakládáním se používají na svoz velkoobjemového odpadu, obvykle z komerčních anebo industriálních zón. Na tříosý podvozek lze namontovat nástavbu s pevným zásobníkem o objemu až 33 m3 na čtyřosý pak až 43 m3. Vyklápěč obslouží nádoby všech typů. Především ale slouží k vyprazdňování velkoobjemových kontejnerů (VOK) o objemu 2,5; 5 nebo 10 m3.

Nástavby SPEEDLINE s bočním nakládáním jsou určené na svoz domovního nebo tříděného odpadu. Mohou být s pevným zásobníkem o objemu až 28 m3 či s výměnným kontejnerem o objemu 25, respektive až 32 m3 pro čtyřosá vozidla kategorie 32 t. Boční vyklápěče také vyprázdní všechny typy nádob (EN 840-1-2-3 = 120 až 1100 l).

Pro vyprazdňování velkoobjemových nadzemních kontejnerů slouží nástavba SPEEDLINE SCOPE. Kompatibilní jsou například kontejnery VOK dostupné v objemech 2200 nebo 3200 l. Tento nový typ nástaveb a kontejnerů se nyní implementuje v Přerově. Původní tři 1000l kontejnery, například na komunální odpad, papír či plasty, nově nahradí jeden VOK. Tříčlennou posádku nahradí jeden řidič (strojník), který boční vyklápěč ovládá z kabiny. Jednoduše řečeno, takové vozidlo je v mnoha ohledech až třikrát efektivnější. Podrobnosti přeneseme v některém z příštích vydání Komunální techniky.

Popisky k obrázkům:

  1. OLYMPUS mini 7 na podvozku MAN TGL 10.180 s otevřeným vyklápěčem RosRoca
  2. OLYMPUS 16 W na podvozku MB Arocs 1833 s otevřeným vyklápěčem RosRoca
  3. OLYMPUS 21 W na podvozku SCANIA G410 XT 6 x 4 s vyklápěčem TERBERG OmniDEKA
  4. OLYMPUS 27 W s manipulátorem HIAB S-HiPro 230 W za kabinou podvozku DAF
  5. Myčka odpadových nádob RosRoca AF7000 MB Arocs 1833
  6. Nástavba MILLENIUM XXL na podvozku MAN TGS zvedá kontejner VOK o objemu 5 m3
  7. Nástavba SPEEDLINE Scope CWS na podvozku VOLVO FM330 + kontejner VOK 3200 l

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down