10.06.2022 | 07:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Systém denně vysbírá více než dva miliony obalů

Od začátku letošního roku se na Slovensku spustilo očekávané zálohování plastových lahví a plechovek. Za první čtyři měsíce se díky němu dokázalo vysbírat 100 milionů nápojových obalů, pro které se tak zajistí nejvyšší možná míra recyklace. Přestože standardem jiných zemí je spustit takový systém za rok a půl až dva roky, Slovensko to dokázalo za rekordních deset měsíců. Výrazně k tomu přispěla společnost Sensoneo, jejíž systém je centrálním nástrojem zálohového systému, kde se provádějí klíčové operace a integrují data všech zúčastněných stran.

 Zálohový systém v číslech 

  • Slovensko spustilo zálohování jako jedenáctá evropská země, a to v průběhu deseti měsíců.
  • V systému je registrováno 414 obchodních entit a více než 2500 sběrných míst.
  • Celková hodnota dosud vydaných kuponů přesáhla k 30. dubnu hodnotu 15 a půl milionů eur.
  • Celkově se ke konci dubna vysbíralo 100 milionů obalů.
  • Denně lidé na celém Slovensku vrátí na odběrná místa více než 2 miliony obalů.

 To nejlepší od úspěšných plus inovace

Snaha o zavedení zálohování sahá až do roku 2003, přičemž moderní historie se začala psát v letech 2018–2019. Ministerstvo životního prostředí tehdy přijalo zákon, že zálohový systém bude spravovat jedna centrální organizace zastupující hlavní aktéry celého procesu – a těmi jsou výrobci a obchodníci.

Nezisková organizace Správce zálohového systému je založena konsorciem čtyř subjektů – Asociace výrobců nealko nápojů, Slovenského sdružení výrobců piva a sladu, Slovenské aliance moderního obchodu a Svazu obchodu Slovenské republiky. Společně tyto subjekty pokrývají 80 % produktů uvedených na slovenský trh v plastových lahvích a plechovkách a přibližně 3000 obchodů.

  1. ledna 2021 vydalo Ministerstvo životního prostředí SR pověření na založení Správce, koncem února schválilo jeho zakládající dokumenty a v březnu následně spustila nově založená nezisková organizace implementační fázi, jejíž součástí bylo i výběrové řízení na dodavatele tohoto systému. Na samotné spuštění systému tak měl Správce 10 měsíců.

„Na dodavatele tohoto systému jsme měli vysoké nároky, které byly ještě znásobeny časovým tlakem. Potřebovali jsme spolehlivého a zodpovědného partnera, který je zkušený v oblasti IT a digitalizace, a současně zorientovaný na poli odpadového hospodářství. Potřebovali jsme vědět, že všechny tyto výzvy zvládne, podpoří nás v našich ambiciózních plánech a společně dokážeme zálohový systém úspěšně spustit,“ uvedla Lucia Morvai, ředitelka Správce záloh pro vztahy s veřejností a komunikaci.

Sensoneo ve výběru uspělo díky své expertíze v digitalizaci odpadů a referencím na obdobné rozsáhlé systémy, které dokázaly velkým, národně působícím recyklačním hráčům pomoci s automatizací a optimalizací jejich denních operací:

„I díky stejné chemii v podobě pozitivního a proaktivního přístupu k výzvám se nám toto úsilí podařilo společně naplnit. Mezinárodní „komunita zálohových systémů“ byla doslova šokována rychlostí, jakou jsme na Slovensku dokázali zálohování spustit, a z tohoto hlediska opravdu představujeme světový unikát. Máme však před sebou ještě dlouhou cestu a já věřím, že bude úspěšná,“ doplnila Lucia Morvai.

Martin Basila, ředitel a spoluzakladatel společnosti Sensoneo: „Práce na systému Správce zálohového systému je zúročením velké části našeho dosavadního know-how v oblasti digitální transformace odpadového hospodářství. Velmi si vážíme důvěry, kterou Správce do naší inovativní technologické společnosti vložil. Je pro nás velmi motivující podílet se na projektu, který má tak pozitivní dopad na recyklaci a široký společenský význam. Těšíme se na všechny další kroky, kterými se systém bude dále vylepšovat a zefektivňovat.“

„Na realizaci samotného informačního systému bylo 6 měsíců, přičemž kromě samotných aktérů zálohového procesu do něj bylo třeba integrovat i data dalších 6 subdodavatelů – výrobců různých druhů zálohomatů. Klíčem ke zvládnutí této výzvy bylo kromě naší expertízy v reverzní logistice nepochybně i vzájemné nastavení a komunikace se Správcem, která byla vždy přímá a konstruktivní. Ze dvou týmů se stal jeden,“ oceňuje spolupráci Peter Kňaz, ředitel divize Take-back společnosti Sensoneo.

Více v časopisu Komunální technika 6/2022.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down