U šesti restaurací McDonald’s ve švédském Stockholmu byla zahájena pilotní studie na testování tichých nočních dodávek prostřednictvím hybridního nákladního vozidla Scania (foto) provozovaného společností HAVI.

Vjezd těžkých vozidel do centra Stockholmu je v noci z důvodu hluku běžně omezen. Dodávky tak obvykle probíhají v době ranních špiček. Aby nákladní vozy pro rozvoz zboží neuvízly v zácpě nebo nezpůsobily kolony, město se zaměřuje na noční dodávky.

S minimem emisí

Distribuce zboží s pomocí tichých elektrických vozidel jsou založeny na spolupráci mezi Stockholmem a subjekty HAVI, KTH, EU, McDonald’s a Scania. Iniciativa je součástí projektu EU Nevšední Stockholm. Jako zkušební se používá dobíjecí hybridní nákladní vůz Scania poháněný kombinací elektrické energie a nefosilního paliva (typ bionafty nazývaný HVO), což výrazně snižuje emise pevných částic a oxidu uhličitého.

Plug-in „hybrid“ je vybaven funkcemi konektivity a technologií pro nastavení virtuálních dopravních zón (geofencing). Tak se automaticky přizpůsobuje jízdním podmínkám v dané oblasti. Na základě těchto virtuálních dopravních zón se určí, který motor bude vozidlo používat. Rychlost se přizpůsobí aktuálním omezením. To přináší vynikající možnosti pro snížení emisí, hluku a dalších negativních faktorů v centrech měst.

Společnost HAVI je globálním poskytovatelem logistických služeb pro McDonald’s. Ve Švédsku trvá spolupráce od roku 1989. „Jsme hrdí na to, že můžeme stát v čele úsilí o řešení skutečných problémů, kterým lidé žijící ve městě čelí,“ říká Camilla Eklöf, manažerka HAVI a dodává: „Tato nákladní vozidla se v citlivých městských oblastech vyznačují tichým a bezemisním provozem. Současně jsou schopna urazit i delší vzdálenosti.“

Hybridní vozidlo může využívat tichý elektrický režim s dojezdem až 10 kilometrů a efektivně tak rozvážet zboží na prakticky prázdných nočních silnicích. Sdružení stojící za projektem se bude zabývat zkoumáním přínosu pro životní prostředí.

„Tento druh inovativních partnerství a projektů pro nás představuje ideální aspekt na naší cestě směrem k udržitelnějšímu dodavatelskému řetězci. Ve Švédsku jsme brzy začali s budováním dobíjecích stanic pro automobily, a toto je další krok,“ říká Henrik Nerell, manažer společnosti McDonald’s ve Švédsku.

Nižší spotřeba fosilních paliv

Akumulátor se nabíjí externími zdroji energie a prostřednictvím regenerace, což znamená, že nákladní vůz při každém použití brzd vytváří elektřinu. Díky elektrické dobíjecí stanici poblíž jedné z restaurací bude moci vozidlo dobít akumulátor při nakládání, vykládání a přestávkách pro řidiče.

Na delších trasách mezi městem a skladem může vozidlo využít svůj spalovací motor na HVO, který přináší snížení emisí až o 90 %. Pomocí softwarového nástroje Scania Zone a virtuálních zón (geofence) se vozidlo po příjezdu do ekologicky citlivých městských oblastí automaticky přepne na tichý elektrický pohon zcela bez emisí.

„Pilotní projekt je založen na procesu zadávání veřejných zakázek v oblasti inovací, v němž Scania zvítězila. To nám vyhovuje, protože v jiných částech Evropy již probíhá s firmou HAVI rozsáhlá spolupráce na rozvoji řešení pro optimalizaci paliva. Nový projekt je vynikající příležitostí k názornému předvedení a vyhodnocení možností, které může hybridní vůz nabídnout. Je nutné využívat technologie umožňující snížit naši závislost na fosilních palivech,“ uzavírá Jesper Brauer, produktový manažer pro městská nákladní vozidla ve společnosti Scania.*

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2019)

Vítejte v budoucnosti! Nový koncept autonomního elektromobilu na akumulátorový pohon pro městské prostředí od společnosti Scania je navržený jako flexibilní vozidlo umožňující přepravu osob, rozvoz zboží nebo jako speciál pro noční svoz odpadu.

Konstruktéři ze Scanie v rámci tohoto odvážného představení inovací povýšili modulární systém na vyšší úroveň v podobě vývoje konceptu vozidla, které nabízí flexibilní využití pro různé účely v městském prostředí.

Nižší emise, kratší kolony

V mnoha aglomeracích nyní probíhají změny v dopravě podpořené požadavkem snížit emise a zajistit plynulejší provoz bez kolon. Technologický pokrok u elektrických a autonomních vozidel bude hlavním předpokladem pro úspěšný přechod na systém udržitelné dopravy ve městech.

„Vozidlo NXT představuje vizi budoucí dopravy ve městech. Některé z technologií ještě potřebují určitý čas k úplnému rozvoji, avšak pro nás je důležité, že jsme vytvořili skutečné koncepční vozidlo, u něhož bude možné vizuálně a technicky demonstrovat myšlenky toho, co je na dosah,“ říká Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel společnosti Scania a upřesňuje: „NXT je navrženo pro rok 2030 a dále. Zahrnuje několik špičkových funkcí, které jsou k dispozici již dnes.“

U vozidla NXT lze přední a zadní pohonné moduly namontovat na karosérii autobusu, rozvážkového nákladního vozu nebo prostředku pro svoz odpadu. Autobusový modul tohoto inovativního konceptu byl k vidění na dopravní konferenci Global Public Transport Summit pořádané organizací UITP ve Stockholmu ve dnech 10. až 12. června.

Sdílení a flexibilita

Při dosahování skutečné změny v ekosystému dopravy hrají sice vozidla důležitou roli, avšak je potřeba se zaměřit i na další aspekty. Je vyžadován významný rozvoj infrastruktury pro potřeby elektrifikovaných i autonomních vozů. Navíc je nutné nepřetržitý pohyb osob a zboží ve městech řešit spíše koherentním způsobem než nesouvislým plánováním.

Komerční doprava je v mnoha směrech základní složkou města. Představuje způsob, jakým se dostáváme do práce nebo do školy. Podílí se na dovozu potravin do obchodů a restaurací, dodávkách léků do nemocnic, svozu a zhodnocení odpadu. V současné době nejsou toky zboží ve městech zdaleka optimalizovány, protože se distribuuje vesměs během ranní dopravní špičky, kdy je rovněž na cestách většina lidí. V noci, kdy lidé spí, je komerční doprava v centrech měst ve značné míře omezena.

Henriksson doplňuje: „Ve Scanii nemůžeme přetvořit celý systém dopravy ve městech. Můžeme se však pokusit o to podnítit změnu, což je právě smyslem konceptu NXT – přemýšlet o dopravě a vozidlech jiným a udržitelným způsobem.“

Veřejná doprava vždy znamenala sdílení. To je třeba nyní posunout na další úroveň. S vyšším stupněm automatizace bude jednodušší zavést i větší flexibilitu ve veřejné dopravě. „Je to něco nového a velmi odlišného. Přesto jsou však flexibilní design a modulární jednotky neochvějným středem zájmu společnosti Scania,“ říká Robert Sjödin, manažer projektu NXT.

Po krůčcích vpřed

Osmimetrový autobusový modul je sestaven jako jedna kompozitní jednotka, díky čemuž lze podstatně snížit hmotnost. Akumulátory s válcovými články jsou umístěny pod podlahou, což umožňuje využití jinak „mrtvého“ prostoru a přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti. S nízkou hmotností vozidla menší než osm tun se dojezd se současnými akumulátory odhaduje na 245 kilometrů.

„Neustálé zdokonalování po malých krocích bylo vždy charakteristickým znakem společnosti Scania,“ dodává Robert Sjödin a uzavírá: „Nyní se však chystáme na obrovský skok do budoucnosti. NXT poskytne neocenitelná hmatatelná data pro náš další vývoj elektrifikovaných autonomních vozidel.“*

Nulová uhlíková stopa, tišší provoz, skvělé jízdní vlastnosti a žádné emise výfukových plynů. Průběžné nabíjení na elektrifikovaných dálnicích představuje obrovský potenciál pro těžkou nákladní dopravu.

Na rušné dálnici se nákladní vozidlo s návěsem blíží k dlouhému úseku s pylony po pravé straně. Senzor rozpozná, že jízdní pruh je nyní vybaven elektrickým trolejovým vedením a řidič stisknutím tlačítka zvedne pantografový sběrač na střeše kabiny. Během několika sekund nastane v kabině téměř úplné ticho: spalovací motor se zastavil a vozidlo nyní pohání elektromotor.

  1. Nalezení elektrifikované dálnice

Senzor kontroluje, zda je jízdní pruh vybaven trolejovým vedením. Doposud bylo nákladní vozidlo poháněno spalovacím motorem. Nyní řidič zvedne pantografový sběrač.

  1. Připojení k trolejovému vedení

Po připojení přenáší pantografový sběrač energii přímo do elektromotoru a současně nabíjí akumulátor. Během brzdění dochází k obrácení toku energie a výrobě elektřiny, která nabíjí akumulátor.

  1. Odpojení při předjíždění

Když začne nákladní vozidlo předjíždět jiný automobil nebo elektrifikovaná část dálnice končí, pantografový sběrač se sám spustí. Elektromotor bude i nadále poháněn energií z akumulátoru tak dlouho, jak jen to bude možné. Po předjetí se může řidič vrátit do elektrifikovaného jízdního pruhu.*

Společnost Scania oslaví letos v září 25 let působení na českém trhu. K tomuto jubileu pro své zákazníky připravila speciální limitovanou edici tahače návěsů.

„Vážíme si důvěry, kterou nám čeští zákazníci projevují. Jako odměnu jsme pro ně připravili limitovanou edici vozidla Scania,“ říká Marián Černoch, obchodní ředitel Scania CER a pokračuje: „Ať už při prodeji, servisu nebo financování, vždy se snažíme poskytovat ty nejlepší služby. A stejně jsme přistupovali i k návrhu této limitované edice.“

Vozidlo z limitované edice je vyhotoveno v atraktivní barvě Chilli Red s grafickým designem odkazujícím na 25 let společnosti Scania v České republice. Luxus podtrhuje pestrá příplatková výbava, jako například kožené čalounění nebo chromované prvky exteriéru a interiéru. Výroční edice tahače návěsů může být osazena kabinou řady R nebo luxusnější verzí S a variací výkonných šestiválcových motorů.

Dodání objednaných vozidel z limitované edice je plánováno nejpozději na září. Zákazníci je tak obdrží přesně na 25. výročí založení společnosti Scania Czech Republic s. r. o.*

Správné nastavení střešních spoilerů může ušetřit nejméně jedno procento nákladů na palivo. Aby bylo dosaženo snadnější úpravy, společnost Scania ve svých vozidlech umožňuje nastavit výšku střešního spoileru prostřednictvím tlačítka na přístrojovém panelu.

Nepatrná změna v nastavení spoileru může znamenat velký rozdíl ve spotřebě paliva. „Nesprávná výška o pouhých šest centimetrů může mít za následek zvýšení spotřeby paliva o jedno procento. V případě 10 centimetrů pak dochází k nárůstu spotřeby paliva o 1,5 procenta,“ říká Per Elofsson, vedoucí technický ředitel pro oblast aerodynamiky ve společnosti Scania.

Při dodání od prodejce je spoiler umístěn s ohledem na nejběžnější výšku návěsu zákazníka. Obecným cílem je zajistit, aby vzduch proudil ze spoileru mírně nad přední hranou návěsu nebo karoserie. To se ale snadněji řekne, než udělá. Optimální nastavení vyžaduje odborný zásah.

Pokud je však tahač spojen s návěsem, jehož výška se liší od normálu, může řidič změnit nastavení spoileru sám pomocí tlačítka. Stačí se jednoduše podívat, zda je návěs vyšší nebo nižší, než je běžné, a podle toho přistoupit k mírné úpravě. Z důvodu vyšší palivové hospodárnosti se doporučuje, aby spoiler hranu návěsu mírně přesahoval.*

Dvě nákladní vozidla Scania S 500 nové generace zahájila koncem loňského roku cestu v jižní Brazílii. Po 54 dnech a 14 000 ujetých kilometrech dorazila do Peru. Jednalo se o výlet plný objevů a setkání s lidmi z Latinské Ameriky. Cílem bylo ukázat, že správný přístup může změnit svět.

Abyste mohli udávat trend při přechodu směrem k udržitelnému systému dopravy, je nutné poznat skutečný svět, setkat se s lidmi a pochopit, co prožívají.

„Ekon“ i „ekol“

Christopher Podgorski, prezident a generální ředitel společnosti Scania v Latinské Americe, říká: „Chceme se nejen zabývat otázkami, jako je energetická účinnost, chytrá logistika, obnovitelná paliva a elektrifikace, ale i novým způsobem přemýšlení o ekosystému dopravy a logistiky bez emisí uhlíku.“

Ve státě Santa Catarina v jižní Brazílii se tým společnosti Scania setkal s občany, kteří usilují o zachování původního borovicového lesa i do budoucna. Místní výrobci spolupracují se společnostmi vyznávajícími hodnoty, které jsou v souladu s uvědomělou těžbou přírodních zdrojů. Jedná se také o domov velryby černé, tedy druhu, jenž před třiceti lety téměř vyhynul, ale nakonec se s pomocí oddaných lidí podařilo opět rozšířit jeho populaci.

Od vody k vínu

Oblast Mendoza v Argentině, která se mezinárodně proslavila díky svým vinařstvím, je velmi závislá na vodě z tajícího sněhu a ledovců v Andách. Změna klimatu snižuje množství sněhu, které každý rok napadne. Ledovce se zmenšují, což omezuje jejich schopnost působit jako dodatečný zdroj vody v suchých obdobích.

Výzkumný pracovník Lucas Ruiz tvrdí: „Budoucí klimatické předpovědi ukazují, že tento trend bude pokračovat. Proto je potřeba, aby místní výrobci při snaze o zachování vysoké kvality svých hroznů efektivněji využívali vodu a zajistili tak udržitelnost této tradiční činnosti i do budoucna.“

Obloha v Chile

V Chile si nákladní vozidla udělala přestávku uprostřed pouště Atacama. Smyslem bylo pochopit, jak nadměrné světlo z měst a silnic ohrožuje potenciál regionu stát se během několika let největší oblastí pro astronomická pozorování na světě.

Podle astrofyzika Gaspara Galaze je temnota oblohy severního Chile stejně důležitým zdrojem pro lidstvo jako například voda a potraviny: „Umožňuje nám propojit lidstvo se vzdáleným vesmírem a nalézt v něm informace o našem vzniku a možná i našem osudu. Už jen z tohoto důvodu ji musíme chránit, podobně jako vodu a ohrožené druhy.“

Dobrý recept pro Peru

V Peru, cíli cesty a zemi, kde velká část obyvatelstva nemá přístup ke kvalitním potravinám, bylo možné spatřit práci na inovativních iniciativách, jejichž cílem je změnit tuto skutečnost.

Šéfkuchař expedice Palmiro Ocampo učil členy komunit jak maximalizovat využití potravin za pomoci nejen technik používaných jejich předky, ale i nových postupů.*

(Podrobnosti v Komunální technice 5/2019)

Na pražském kempu se česká hokejová reprezentace chystá na závěrečnou fázi přípravy na MS, v níž se utká s Rakouskem ve Znojmu, s Německem v Karlových Varech a na Euro Hockey Tour v Brně. Nejen na tato utkání bude sportovce přepravovat nově bus značky Scania, jež se stala oficiálním autobusovým dopravcem českého hokeje.

Nejde o první spolupráci švédské automobilky a národního týmu. Ten využíval busy Scania už před 14 lety a obě strany mají na danou dobu jen ty nejlepší vzpomínky. Čeští hokejisté totiž z MS ve Vídni v roce 2005 přivezli zlaté medaile.

Stejně jako byla nedávno křtěna lokomotiva, byl i nový autobus začátkem dubna slavnostně pokřtěn za účasti hráčů, hlavního trenéra reprezentace Miloše Říhy a Jamese Armstronga, generálního ředitele společnosti Scania Central European Region.

„Od konce minulé sezóny jsme hledali nového dopravce národního týmu. A život někdy přináší kuriózní situace, protože nakonec jsme se dohodli se Scanií, tolik vzpomínanou po zveřejnění nové identity českého hokeje. Vítáme tímto do rodiny partnerů stabilní a úspěšnou společnost, která je navíc ve 100% vlastnictví koncernu Volkswagen, stejně jako Škoda Auto,“ uvedla ke spolupráci Jana Obermajerová, ředitelka BPA sport marketing a. s.

V pondělí 1. dubna představený oficiální bus Scania, který bude převážně obsluhovat potřeby národních týmů, je celý polepen v designu českého hokeje. „Jsme hrdí, že si čeští hokejisté vybrali právě značku Scania, která je známá pro svou spolehlivost a odolnost. Přesně takové vlastnosti by měl mít ideální spoluhráč, a proto věříme, že přispějeme nejen k dobrým výkonům na ledě, ale také pohodě mimo něj,“ říká manažer prodeje autobusů společnosti Scania CER Lukáš Martinů. Obchodní ředitel Marián Černoch pak dodává: „Jako švédská značka máme k lednímu hokeji velmi blízko. Jsem přesvědčen o tom, že podpoříme české hokejisty na jejich cestě k vítězství!“*

Základní specifikace busu Scania Interlink HD

Společnost Scania dodá vozy pro tři německé elektrifikované dálnice. Zkušební provoz by měl být zahájen letos. Rozhodnutí bylo přijato jménem německého Spolkového ministerstva životního prostředí, ochrany přírody a jaderné bezpečnosti (BMU) po veřejné soutěži.

Zkušební provoz začne nejprve v Hesensku na dálnici A5, kde byla dokončena pětikilometrová infrastruktura elektrifikované dálnice s nadzemním napájecím systémem v obou směrech. Další elektrifikovaný úsek bude na dálnici A1 do přístavu Lübeck se stacionární nabíjecí stanicí plánovanou v přístavu. Očekává se, že tento dálniční úsek bude otevřen v létě 2019. Třetí elektrifikovaná dálnice by měla být vybudovaná počátkem roku 2020 v Bádensku-Württembersku na části spolkové silnice B462.

Patnáct nákladních vozidel bude vybaveno pantografovými sběrači pro nabíjení během jízdy vyvinutými společností Siemens, které budou namontovány na rámu za kabinou. Tyto vozy využijí dopravní společnosti v rámci reálných přepravních operací. Dodání prvního hybridního nákladního vozidla R 450 od společnosti Scania pro Hesensko se plánuje na květen 2019. Kromě toho se firma postará o údržbu vozů a sběr dat ze zkušebního provozu.

Společnost Scania byla již dříve vybrána jako partner v souběžném výzkumném projektu společností Volkswagen Group Research. Předpokládá se, že hybridní model Scania R 450 bude dodán pro účely projektu v únoru. Uvedení do provozu proběhne na zkušební dráze společnosti Siemens v blízkosti Berlína. Druhé elektrifikované výzkumné vozidlo bude dodáno na podzim roku 2019. Cílem výzkumného programu je snaha o analýzu a optimalizaci koncepce pohonné jednotky, řízení energie, hybridního přenosu, stárnutí akumulátorů a chladicího systému nové generace.

„Na rozdíl od osobních automobilů, které zůstávají většinu dne nehybně zaparkovány, jsou nákladní vozidla po dlouhé hodiny nasazena v dopravních operacích, přičemž nutnost zastavení za účelem nabití by mohla jejich provoz velmi narušovat. Elektrifikované dálnice nabízejí rozumné a efektivní nabíjení na cestách. Toto řešení rovněž šetří akumulátory a snižuje zatížení energetické sítě,“ říká Magnus Höglund, vedoucí oddělení systému elektrifikovaných silnic ve společnosti Scania.

Podle několika studií jsou elektrifikované dálnice alternativou, která pomůže výrazně snížit emise CO2. Technologie elektrifikovaných silnic je jednou ze součástí řešení udržitelné dopravy společnosti Scania, která se nyní rovněž testuje na německých silnicích.*

(Podrobnosti v Komunální technice 2/2019)

Testovací jízdy s vlastními vozy v kombinaci s nástavbami různých značek připravila v prostorech svého jihlavského střediska Scania. Zájemci mohli posoudit v provozu jízdní a pracovní vlastnosti souprav. Nechyběly teoretické informace od zástupců pořadatele a „nástavbářských“ společností.

Za opravdový unikát je možné označit vozidlo Scania P250 B4 x 2 v agregaci se zametací nástavbou BUCHER CityFant 6000 H určené pro Chebské technické služby CHETES. Ztělesňuje inovativní spojení automatizované převodovky Scania Opticruise s hydrostatickým pohonem nástavby. Novinkou na českém trhu je Scania L320 B 6 x 2 * 4 s nejnižší kabinou řady L určenou pro městský provoz. Tento vůz se představil s nástavbou s lineárním stlačováním RosRoca Olympus. Majitelem jsou Technické služby města Blatné. Obě nástavby dodala firma HANES. V demo agregaci se Scanií P370 byla k dispozici nástavba SYKO 5H z jičínských dílen firmy KOBIT. Rotopres M-U-T od společnosti K-tech v majetku Služeb města Jihlava se předvedl na „offroadovém“ podvozku Scania G410 6 x 6. Stejný dodavatel osadil pro AVE Benátky multifunkčním zařízením – jeřábem Palfinger s nástavbou s lineárním stlačováním SEMAT – vůz Scania G360 B6 x 2 * 4. Fornal ukázal hákový nosič kontejnerů na Scanii P450 B6 x 4 pro akciovou společnost SUEZ. Nabídka byla tedy velmi pestrá.*

(Podrobnosti v Komunální technice 12/2018)

V neděli 23. září bylo na výstavišti v Praze-Holešovicích slavnostně předáno deset nových zásahových vozidel pražským hasičům. Jde o prvovýjezdové cisterny na podvozcích Scania s motorem o výkonu 480 k, převodovkou s automatickým řazením a hydrodynamickým měničem.

Tato kombinace dává vozidlu značnou dynamiku, zvlášť při jízdě k zásahu. Podvozek je odpružen vzduchově a umožňuje vozu změnu světlé výšky, což ocení hasiči zejména při překonávání terénních nerovností a dalších nástrah pražské infrastruktury.

Hasičská nástavba je vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s rovným povrchem. Kromě běžné výbavy na všechny druhy zásahů, tedy technické zásahy, dopravní nehody a samozřejmě požáry, je vozidlo vybaveno ještě lanovým navijákem a osvětlovacím stožárem. Cisterna má v sobě nerezovou nádrž na 2000 litrů vody a 120 litrů pěny. Hasiči budou mít k dispozici i speciální zařízení pro řezání vodním paprskem Cobra.*

„Jsme rádi, že vozidla Scania jsou u hasičů velmi oblíbená díky své robustnosti a spolehlivosti a osvědčila se také v náročných podmínkách. Scanie tak chrání například Letiště Václava Havla, Pražský hrad, využívají je téměř všechny krajské sbory a také řada útvarů podnikových a dobrovolných hasičů,“ dodal obchodní manažer pro speciální vozidla Scania Petr Smola.*

(Podrobnosti v Komunální technice 10/2018)

 

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down