Odolnější kabiny, nouzové brzdy, lepší ochrana řidičů i ostatních účastníků silničního provozu. Bezpečnost patří mezi základní hodnoty společnosti Scania. Podívejme se v následujících řádcích na některé z klíčových inovací v tomto ohledu.
Pro všechny řidiče nákladních vozidel se jedná o známou situaci: na křižovatce se chystáte odbočit vpravo. Ulice v centru města se vyznačuje rušným provozem se značným pohybem chodců a cyklistů. Po kontrole v bočním zpětném zrcátku zapnete ukazatel směru a začnete zatáčet.
Boční detekce objektů
Náhle v kabině zazní výstražný zvukový signál: něco se pohybuje ve vašem mrtvém úhlu! Zabrzdíte vozidlo a spatříte vystresovaného otce, jak na kole jede vyzvednout děti ze školky. Nehodě zabránila integrovaná bezpečnostní funkce nákladního vozu Scania: boční detekce objektů.
„Jedná se o nejnovější pokročilý asistenční systém řidiče v našich nákladních vozidlech. Domníváme se, že výrazně pomůže předcházet situacím, které běžně vedou k nehodě s často tragickými následky,“ říká Adam Claesson, vedoucí inženýr pro systémy aktivní bezpečnosti ve společnosti Scania.
Pasivní i aktivní
Boční detekce objektů sice představuje nejnovější bezpečnostní funkci od společnosti Scania, avšak v průběhu své historie se tato firma usilovně soustředila na všechny aspekty bezpečné dopravy, které zahrnují vozidla, řidiče a ostatní účastníky silničního provozu.
Hlavní oblasti zaměření zahrnují pasivní (ochrana řidiče a ostatních účastníků silničního provozu v případě nehody) i aktivní bezpečnost (zabránění vzniku nehod). To znamená navrhování bezpečných ergonomických kabin a rovněž také vývoj chytrých hardwarových řešení a inteligentních podpůrných systémů.
Základní hodnota
„Bezpečnost je součástí naší DNA. Historicky Scania investovala do této oblasti obrovské prostředky, a i nyní se často snažíme překračovat rámec platných právních předpisů v oblasti bezpečnosti silničního provozu a vozidel,“ říká Dan Loftén, inženýr ve společnosti Scania, který je odborníkem na bezpečnost při nehodách.
Adam Claesson dodává: „Bezpečnost je součástí našeho cíle, kterým je podporování změny v odvětví dopravy. Chceme nejen chránit životní prostředí, ale také chceme zachraňovat životy.“
Nová epocha
Začátkem tisíciletí došlo ke vzniku nové éry v oblasti bezpečnosti dopravy a silničního provozu. Byly zavedeny aktivní elektronické systémy pomáhající řidičům, včetně elektronického stabilizačního programu (ESP). Tato funkce, která byla představena v roce 2004, stabilizuje nákladní vozidlo v případě hrozícího rizika smyku, převrácení nebo vzpříčení.
Adam Claesson doplňuje: „V roce 2013 jsme zavedli pokročilé nouzové brzdění s názvem AEB. Jedná se o fantastickou funkci, která snižuje riziko kolize vozidla s automobilem jedoucím před ním. Podle mého názoru je AEB jednou z nejdůležitějších funkcí aktivní bezpečnosti v současných vozidlech spolu s varováním před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a naší novou funkcí boční detekce objektů.“
První boční okenní airbag
S uvedením nové generace nákladních vozidel v roce 2016 posunula společnost Scania bezpečnost znovu na zcela novou úroveň. Představila celosvětově první boční okenní airbag pro nákladní vozy. Jejich nová generace zahrnuje rovněž odolnější kabinu, při jejíž výrobě byla použita ocel s mimořádně vysokou pevností.
„Během vývoje nové generace nákladních vozidel jsme strávili obrovské množství času simulacemi nehod a testováním nárazů,“ říká Dan Loftén a pokračuje: „V rámci těchto nárazových testů jsme použili celkem více než čtyřicet vozidel. Uplatnili jsme také nejnovější technologie, jako je nejpokročilejší testovací figurína na světě s názvem Thor.“
Sečteno a podtrženo: během své historie společnost Scania neustále vyvíjela a přidávala nové funkce za účelem zajištění bezpečnosti řidičů i ostatních účastníků silničního provozu.*
(Podrobnosti v Komunální technice 7/2020)