Z mnoha dovážených lehkých nákladních vozů po ukončení výroby nezmarů Praga RN a RND se jedinou opravdu rozumnou variantou staly východoněmecké Robury, kterých na našich silnicích jezdilo přes deset tisíc...
Oficiální představení prvního Roburu LO 2500 se odehrálo na Lipském jarním veletrhu v roce 1961. Jeho označení prozrazovalo nákladní vůz (Lastkraftwagen) se zážehovým motorem (Ottomotor) a užitečnou hmotností 2,5 tuny. První sériové vozy odebrala armáda tehdejší Německé demokratické republiky z důvodu nedostatku jiných typů, která si vyžádala verze s pohonem všech kol (tedy LO 1800 A, kde A značí Allradantrieb), ale Robury byly vždy určené především pro civilní sektor.
Třítunové vozy Praga u nás věrně sloužily až do 70. let, ale pak byly jako předválečná konstrukce opravdu za zenitem. Náhrada z domácích zdrojů nebyla k mání do roku 1968, kdy vyjely první Avie, a tak se československé úřady rozhodly nedostatek řešit dovozem. Uspěly východoněmecké Robury, modernizované verze Garantů, které dostaly bezkapotovou kabinu a pětistupňovou převodovku. Měly alternativně zážehový nebo vznětový motor.
Zásadně chlazení vzduchem
Výroba vozů Robur v saské Žitavě (město Zittau) trvala až do roku 1991, kdy po změně společenských poměrů továrna VEB Robur-Werke Zittau neměla se tři desetiletí starou konstrukcí už další šanci. Proto zavřela své provozy a propustila více než pět tisíc lidí.
Její historie je neobyčejně dlouhá. Zakladatel Gustav Hiller zahájil v roce 1888 výrobu vysokých jízdních kol, v roce 1898 přidal motocykly a konečně roku 1907 nákladní tříkolky. Nesly značku Phänomen a jejich typickým znakem byl vzduchem chlazený motor, uložený nad předním kolem, poháněným řetězem. Zprvu šlo o dvouválce, od roku 1912 výhradně čtyřválce. Tento počet válců stejně jako chlazení vzduchem se nezměnily až do konce výroby užitkových Roburů v roce 1991.
Jedinou výjimkou byly osobní Phänomeny z let 1912-1927, jejichž příď zdobil klasický vodní chladič. Chlazení vzduchem má nesporné výhody. Pohonná jednotka je lehčí, nepotřebuje chladicí kapalinu, a tak nezamrzá, ale jinak je motor hlučnější a v nové době nemá šanci plnit emisní předpisy.
Tomáš Hyan, foto archiv/Robur
(Podrobnosti v Komunální technice 6/2023)*
K obrázkům:
1: Robur LD 2500 ve společnosti ruského vrtulníku Mi-4 z konstrukční kanceláře Michajla Leontějeviče Mila
2: Elegantní autobus Robur LO 2500 s prosklenou střechou byl určený až pro 20 cestujících
3: Kofferwagen, vůz s oddělenou skříní o ložném objemu 12,8 m3, se dodával na podvozku Robur LO 2500 nebo LD 2500
4: Skříňový automobil s nástavbou o ložném objemu 14 m3 se u nás využíval například pro svoz prádla do prádelen
5: Motory byly vzduchem chlazené čtyřválce. Zážehový LO4 nabízel výkon 70 k (52 kW), tedy stejný jako vznětový
6: Klasický podvozek Roburu s tuhými nápravami, listovými pery a kapalinovými bubnovými brzdami
7: U modernizovaného Roburu LO 3000 druhé generace vzrostla od roku 1973 užitečná hmotnost na 3000 kg
8: Modernizovaný Robur LO 3000 dostal také jednodušší mřížku přídě – pouze s vodorovnými lištami
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!