Jedním z výrobců, kteří usilovně pracují na vývoji funkčního řešení nákladního vozu s elektrickým pohonem, je koncern Daimler. Jeho značka Fuso vyrábí pro evropský trh lehká nákladní vozidla Canter, o nichž v Komunální technice čtete poměrně často. Není divu, v tomto sektoru jsou velmi oblíbená.
V loňském roce jsme se zmínili o prvním hybridním Canteru, prodaném v České republice. Nyní představme plně elektrickou verzi, nazvanou eCanter. Tento lehký nákladní vůz s elektrickým pohonem se stal prvním sériově vyráběným nákladním elektromobilem na světě. Jeho výroba se rozběhla přesně před rokem, v červenci 2017.
Bez emisí, s úsporami
Úvodem několik technických informací. eCanter má celkovou hmotnost 7,49 t a nosnost až čtyři a půl tuny. Elektrická pohonná soustava vozidla je složena z šesti vysokonapěťových lithium-iontových baterií s napětím 420 V a kapacitou 13,8 kWh.
Místo vznětového motoru je vůz poháněný elektrickým motorem se silným permanentním magnetem, který přenáší na zadní nápravu prostřednictvím jednostupňové redukční převodovky výkon 129 kW (180 k). S trvalým točivým momentem 285 Nm (maximální točivý moment je 390Nm), který je k dispozici ihned v okamžiku rozjezdu, dosahuje vozidlo o celkové hmotnosti 7,49 tuny zrychlení téměř srovnatelného s osobním vozem. Nejvyšší rychlost vozu eCanter je omezena na 80 km/h.
Baterie o hmotnosti zhruba 600 kg umožňují dojezd přes 100 km, což při nasazení vozidla v městské rozvážce obvykle dostačuje. Nabíjení trvá přibližně 1,5 hodiny se systémem rychlého nabíjení DC a 11 hodin se standardním systémem (200 V). Vybité akumulátory se rychlým nabíjením DC dobijí na 80 % své kapacity přibližně za hodinu, což je důležité právě pro rozvážkové firmy, které potřebují, aby se vozidlo dobilo na potřebnou kapacitu pro další rozvážku za co nejkratší dobu.
Prostřednictvím tohoto elektrického lehkého nákladního vozu reaguje společnost Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) na průběžně se zvyšující poptávku po městských zásobovacích vozech s nulovými emisemi a nízkou hlučností. Vůz eCanter je nejen šetrný k životnímu prostředí, ale je pro zákazníka také výhodný po stránce provozních nákladů. V porovnání s variantou s konvenčním vznětovým motorem je možné provozní náklady snížit až o 1000 eur na 10 tisíc kilometrů.*
(Podrobnosti v Komunální technice 7/2018)