Příběh metra píšou i moderní stroje

Tunelové stavby v ČR již dlouhá léta provází technika Liebherr. Ohlédneme-li se za realizovanými díly, jako je například komplex Blanka, tunely Pisárecký, Dobrovského, Mrázovka a nespočet dalších staveb tohoto typu doma i v zahraničí, na každé z nich jste se mohli setkat s technikou Liebherr.

Nesmíme samozřejmě zapomenout na metro v metropoli České republiky – Praze. Ať se jednalo o ražbu tras nebo stanic, tunelová technika Liebherr byla vždy v první linii.

Nová kapitola

Pražské metro se neustále rozrůstá. Proto byla v loňském roce zahájena stavba vertikálních – přístupových – šachet s následným geologickým průzkumem na nové trase metra D v úseku nových stanic Pankrác – Olbrachtova – směr nádraží Krč.

Právě mezi stanicemi Olbrachtova a Pankrác se začal odehrávat příběh novodobých dějin pražského metra, značky Liebherr a zhotovitele této části úseku, společnosti HOCHTIEF CZ a. s. Ta je od roku 1999 součástí nadnárodního koncernu HOCHTIEF a působí ve všech segmentech stavebního trhu. V minulosti se kromě jiného podílela na výstavbě prodloužení trasy metra A v úseku Dejvická – Nemocnice Motol. V současnosti pracuje na ražbě bezbariérového přístupu do stanice Karlovo náměstí či rekonstrukci zastávky Anděl.

Zprvu pilotová stěna

Práce na vertikální přístupové šachtě o průměru 21 a hloubce 38 m, byly zahájeny v červnu 2019. Stavba byla odstartována speciálním založením převrtávané pilotové stěny, která se skládá ze 74 kusů betonových pilot o průměru 1200 mm s otvory zhotovenými velkoprofilovou vrtnou soupravou.

Piloty jsou jedna vedle druhé seskupeny do kruhu, díky čemuž vznikla velice pevná stěna budoucí šachty. Následně nastoupila rypadla, která postupně odtěžovala materiál uvnitř kruhové šachty až do hloubky 38 m. Tady bylo vytvořeno zpevněné dno jakožto startovací plocha pro zahájení geologického průzkumu ve směru stanice Pankrác.

Rypadlo a jeřáb

V prosinci 2019 byla zahájena spolupráce společností HOCHTIEF CZ a. s. a Liebherr-Stavební stroje CZ s. r. o. pronájmem a následnou stavbou věžového jeřábu Liebherr 500HC 40, což je v současné době nejsilnější stroj tohoto druhu nasazený na území České republiky. Jeřáb je usazen na základové kotvy s výškou háku 26 a délkou vyložení 38,8 m. Jeho nosnost při maximálním vyložení je 15,2, maximální potom 40 t.

Druhým dodaným strojem bylo pásové rypadlo Liebherr R 924 compact Tunel, speciálně vyvinuté na ražbu tunelů. Jeho nejzajímavější vlastností je možnost přetočit výložník vpravo a vlevo o 45°, což umožňuje kopat celý profil tunelu o průměru do osmi metrů. Stroj váží zhruba 34 t.

Toto spojení tunelového rypadla a věžového jeřábu není náhodné. Protože jediný přístup do podzemí je právě prostřednictvím vertikální šachty, byl věžový jeřáb dimenzovaný právě na hmotnost potřebného vybavení, které je nutné spustit dolů a opět vytáhnout na povrch včetně potřebného materiálu a vytěžené „rubaniny“.

Přibyl tunelový nakladač

K uvedeným dvěma strojům v březnu 2020 ještě přibyl kolový nakladač Liebherr L 550 X-Power Tunel. Jde o první stroj Liebherr generace X-Power v tunelovém provedení, který byl dodaný do České republiky. Je speciálně navržený pro podzemní práce se zaměřením na maximální ochranu strojníka. Ta je zabezpečena speciální kabinou včetně skel se zvýšenou odolností, jejichž tloušťka činí 40 mm.

Ochrana stroje je zajištěna masivními kryty podvozku, robustním ochranným rámem v zadní části, krytem vyklápěcího válce lopaty a samozhášecím zařízením s hasivem CO2, které je povinné u všech strojů pracujících v podzemí. Samozřejmostí je i předčistič vzduchu Top-Air. Nakladač je osazený přídavným LED osvětlením pro maximální viditelnost a zvýšenou bezpečnost při práci v podzemí. Koncept X-Power je i ekonomicky výhodný, protože má prodloužené servisní intervaly na 1000 motohodin.

Geologický průzkum na budoucí trase pražského metra D pokračuje i na dalších staveništích. Proto celému projektu držíme palce. Jak říkají havíři: „Zdař Bůh!“*

Ondřej Jílek

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2020)

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down