Premiéra hybridního nákladního automobilu se solárními panely

V rámci dvouletého výzkumu, na němž spolupracují společnosti Scania, Uppsala University, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express a Dalakraft, se na veřejných komunikacích testuje unikátní hybridní nákladní automobil s návěsem pokrytým solárními panely. To výrazně snižuje provozní náklady a lokální emise, protože vozidlo si část energie pro pohon vyrábí samo.

„Cílem společnosti Scania je vytvořit podmínky k přechodu na udržitelný přepravní systém. Během této spolupráce slouží solární panely vůbec poprvé k výrobě elektřiny pro pohon nákladního automobilu. Sluneční záření jako obnovitelný zdroj energie může výrazně snížit emise v dopravě,“ říká Stas Krupenia, vedoucí výzkumné kanceláře Scanie.

Speciální panely

Při výzkumu slouží nákladní vozidlo k ověření možnosti výroby energie ze Slunce a současně k získání údajů, o kolik se díky použití solárních panelů sníží emise oxidu uhličitého. Výzkumníci vyvinuli speciálně pro kamiony nové, účinné a lehké solární panely. Kromě toho také zkoumají způsob propojení těchto vozidel s elektrickou sítí a vytvářejí modely, co se stane, když se několik takových nákladních automobilů společně připojí k elektrické síti.

„Jedná se o vzrušující projekt, v němž se akademická obec a zástupci průmyslu snaží snížit dopady kamionové dopravy na klima. Očekáváme, že výsledky provozu tohoto unikátního nákladního automobilu budou velmi zajímavé,“ říká vedoucí projektu Erik Johansson, profesor fyzikální chemie na univerzitě v Uppsale.

Delší dojezd

Osmnáctimetrový přívěs je téměř celý pokrytý solárními panely, jejichž plocha a výkon odpovídají instalaci na rodinném domě. Ve Švédsku sluneční energie prodlouží hybridnímu nákladnímu vozu dojezd až o 5000 kilometrů ročně. V zemích s příznivějšími podmínkami, jako je například Španělsko, může takové vozidlo ve srovnání se švédskými poměry množství získané solární energie, a tím i dojezd, až zdvojnásobit.

Součástí projektu je také výzkum nových, lehkých tandemových solárních článků, které jsou založeny na kombinaci produktů společnosti Midsummer a nových perovskitových článků. Ty nabízejí vyšší účinnost přeměny slunečního světla na elektřinu. Toto řešení by mohlo množství vyrobené solární energie ve srovnání se současnými panely zdvojnásobit.

„Náš výzkum účinných a lehkých solárních článků bude skutečně důležitý, zejména pokud jde o jejich uplatnění v budoucích nákladních automobilech,“ dodává Erik Johansson.

Nižší emise i náklady

„Nasazení našich solárních panelů umožní vznik udržitelných nákladních automobilů. Díky elektrifikaci vidíme velký potenciál pro snížení emisí z těžkých vozidel. Elektřina vyrobená solárními panely ušetří palivo a redukuje emise oxidu uhličitého. Chceme být spolehlivým partnerem, což nám tento průlomový projekt umožňuje,“ říká Erik Olsson, vedoucí oddělení Corporate Development společnosti Midsummer

S tím souhlasí i Daniel Sandh, generální ředitel společnosti Eksjö Maskin & Truck, který dodává: „Pohonné hmoty představují v současné době pro přepravní společnosti stále větší výdaje a vše, čím můžeme přispět k jejich snížení, bude pro společnost dlouhodobě přínosem.“

Projekt se z části zabýval také vyhodnocením dopadu solárního dobíjení na elektrickou síť a posouzením možnosti prodeje přebytků energie. Možnost obousměrného nabíjení není zcela jednoduchá a legislativa je zatím nejasná.

„Mysleli jsme si, že budeme moci přebytky energie vyrobené nákladními vozidly odkoupit. Bohužel to v současné době není možné. Ale to, že se solární články stanou součástí řešení dobíjení kamionu, je fantastické. Jako společnost obchodující s elektřinou vidíme, že pro zvládnutí přechodu na nové pojetí energetiky jsou zapotřebí všechny obnovitelné zdroje energie,“ tvrdí Sverker Ericsson, ekonom obchodu s elektřinou ve společnosti Dalakraft.

Plug-in hybrid

Nové vozidlo bude nyní testovat v provozu na veřejných komunikacích přepravní společnost Ernsts Express AB. „Obecně celé odvětví čelí velkým výzvám, a to zejména v oblasti pohonných hmot. Pohon využívající energii z obnovitelných zdrojů elektřiny je budoucností. O to větší význam má tento projekt pro ekologicky smýšlející dopravní společnost,“ podotýká generální ředitel společnosti Ernsts Express Lars Evertsson.

Kamion na solární pohon vznikl v rámci výzkumného projektu financovaného vládní agenturou pro inovace Vinnova. Jeho cílem je vyvinout nákladní automobily, u nichž solární energie sníží dopad na klima. Uvedený vůz je plug-in hybrid o výkonu 560 koní. Na osmnáctimetrovém návěsu se nachází 100 m2 tenkých, lehkých a flexibilních solárních panelů s maximální účinností 13,2 kWp. Odhaduje se, že při provozu ve Švédsku vygenerují ročně 8000 kWh. Celková kapacita akumulátorů je 300 kWh, z toho 100 kWh na nákladním vozidle a 200 kWh na návěsu.

Foto archiv/Scania

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down