Precizní očistou ke zdárnému provozu

Pražský tunelový komplex Blanka je jako součást městského okruhu v české metropoli v provozu od září roku 2015. Sestává se ze tří na sebe navazujících samostatných tunelů (Brusnického – 1405 m, Dejvického – 1007 m a Bubenečského – 3090 m). S celkovou délkou přes 5,5 kilometru se jedná o nejdelší silniční tunel v ČR a současně nejdelší městský tunel v Evropě.

Přes mnohé problémy a průtahy spojené s realizací této stavby je nepopiratelné, že Blanka šetří řidičům při cestě po Praze spoustu času a nervů. Každý všední den tudy projede více než 80 000 aut, o víkendu je jich kolem 55 000. Maximální denní průjezd se blíží ke 100 000 vozidel.

Kompletní mytí třikrát ročně

Tunelový komplex Blanka prochází pravidelným čištěním a všemožnými kontrolami, tedy nezbytnými úkony pro bezproblémový provoz. Nečistot se tady nashromáždí opravdu hodně. Původcem jsou nejenom spalovací motory automobilů, ale i zvýšená prašnost způsobená silným provozem. Kompletní očista všech tunelových tubusů probíhá třikrát ročně v cyklech jaro, léto a podzim. V zimním období není mytí tunelových tubusů vzhledem ke klimatickým podmínkám reálné.

Vozovky se myjí dvakrát týdně, v zimních měsících jen pokud to klimatické podmínky dovolí. Výjimečný je jarní úklid, při němž se myje úplně všechno, tedy vozovka, odtokové žlaby, kachlové obložení stěn, dopravní značení, SOS budky, kamery i klenba, která se v létě a na podzim vynechává. Většina prací se odehrává mezi jedenáctou hodinou večerní a pátou ranní, kdy se tunely pro dopravu na několik hodin zcela uzavírají.

Moderní technika nezbytností

„Tunely myjeme v celém profilu včetně veškerého dopravního opatření a jiných technologických zařízení. Konkrétně máme na starosti stěny, klenbu a komunikace. Dále zde čistíme a proplachujeme odvodňovací systémy a sedimentační jímky,“ vysvětluje vedoucí technicko-výrobního odboru akciové společnosti Pražské služby (PSAS) Mgr. Zdeněk Záluský a pokračuje:

„Používáme nejmodernější mycí techniku. Jedná se o tři univerzální nosiče typu Mercedes-Benz Unimog U530 L s čelně agregovanými mycími rameny Mulag MFK 500. Kartáče mají šířku záběru od 1,5 do 2,2 metru. Rameno s možností bočního posunu 1,8 m má horizontální dosah 6,5 metru, vertikální 7,5 metru. Jedná se o speciální adaptér pro čištění stěn, stropů a osvětlovacích panelů v tunelech. Ve výbavě nechybí ani automatický detektor překážek s ultrazvukovými snímači. Používáme systém plošného tlakového mytí s využitím ekologicky šetrného prostředku. Povrch komunikace mají nejprve na starosti cisternové kropičky. Následně přijdou ke slovu vozy Merceder-Benz Arocs 1840 se samosběrnými zametacími nástavbami Faun Viajet. Při požadavku na intenzivní vyčištění vozovky, popřípadě na zlepšení protismykových vlastností komunikace nasazujeme nejmodernější systém vysokotlakého vodního paprsku PeelJet v agregaci s podvozkem Mercedes-Benz Arocs 3540. Kompletní jarní úklid nám zabere 16 dnů, letní a podzimní je poněkud kratší a trvá 12 dnů. Za rok na mytí komplexu Blanka spotřebujeme až dva miliony litrů vody.“*

Foto archiv/Pražské služby

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down