Největším komunálním podnikem v ČR je více než 25letá akciová společnost Pražské služby (PSAS). Poslední dva roky je ve 100% vlastnictví hlavního města Prahy. Zaměstnává asi 1600 lidí. Každoroční investice do komunální techniky oscilují kolem čtvrt miliardy korun.
PSAS tvoří tři závody podle zaměření: 11 (Odvoz a recyklace odpadu), 12 (Čištění a údržba komunikací) a 14 (Zařízení na energetické využití odpadu – ZEVO). Tradiční činností, spadající do působnosti „dvanáctky“, je zimní údržba motoristických (MK) a nemotoristických (NMK) komunikací. I když Praha nemůže být etalonem pro náročnou zimní údržbu, přesto je zajímavým a třeba i následováníhodným soustem pro na tuto problematiku zaměřené vydání Komunální techniky.
Celkem slušná porce…
„Naším hlavním zákazníkem je Magistrát hlavního města Prahy, potažmo akciová společnost Technická správa komunikací hlavního města Prahy, která je ve stoprocentním majetku české metropole. Zimní období trvá od prvního listopadu do 31. března roku následujícího,“ vysvětlil vedoucí technicko výrobního odboru PSAS Mgr. Zdeněk Záluský, který má ve své gesci kromě jiného také zimní údržbu, a pokračoval:
„Motoristické komunikace v Praze se rozdělují z hlediska důležitosti a rychlosti odvedené zimní údržby do tří pořadí. Do prvního s nejvyšší prioritou spadá 1350 kilometrů především dvoupruhových silnic. Ve druhém pořadí je zařazených 500 a ve třetím 300 kilometrů motoristických komunikací. Nemotoristické komunikace, chodníky a další plochy, dělíme do dvou pořadí. První zaujímá plochu 360, druhé 180 hektarů. Tyto údaje jsou orientační a zaokrouhlené. Zahrnují i komunikace a prostranství v péči našich subdodavatelů. K těm významným a tradičním patří například společnosti AVE, IPODEC nebo CDV. Naopak, mezi naše významné zákazníky v oblasti zimní údržby patří různé městské části Prahy.“
Letos nadprůměr?
Jak nám řekl dále Zdeněk Záluský, poměrně novým a negativním obecným trendem v rámci zimní údržby je značný nárůst počtu překážek, které PSAS znesnadňují práci. V případě MK se jedná především o velké množství odstavených vozidel na zakázaných místech v kombinaci s neukázněnými řidiči. Zimní údržbu také komplikují přibývající retardéry, kryté přechody a další místa. V tomto případě je ovšem nutná značná míra tolerance, protože bezpečí účastníků silničního provozu je prioritou... U NMK jsou problémem zejména zábory chodníků, mnohdy nepovolené, dále různé reklamní billboardy a další překážky.
„Roční náklady na zimní údržbu Prahy včetně posypové soli se pohybují kolem 900 milionů korun. Z toho sůl přijde v průměru na asi 60 milionů. Její spotřeba je nevyzpytatelná. Někdy stačí 10 000 tun na celou zimu, jindy je toto množství pryč již za dva týdny. Poslední pořádnou zimu jsme v Praze zaznamenali v roce 2010, od té doby jsou tato období spíš pod normálem. Chcete prognózu na letošní sezónu? Očekáváme nadprůměrnou zimu se značným množstvím srážek,“ uzavřel Zdeněk Záluský.*
(Podrobnosti v Komunální technice 11/2020)