Pneumatiky: obuv vozů do zimní nepohody

V ČR je povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane.

Pokud je na začátku úseku dopravní značka Zimní výbava (obrázek), platí tato povinnost v uvedeném období vždy bez ohledu na stav povrchu vozovky.

Co je zimní pneu?

Za zimní jsou považovány pneumatiky označené symbolem M+S. V zásadě se jedná o pláště, které především na zabláceném povrchu a ve sněhové břečce zaručují lepší záběr a stabilizaci vozu ve zvoleném směru jízdy. Není zde však automatická záruka, že budou mít žádoucí vlastnosti i při nižších teplotách, jež lze očekávat v zimním období.

Přední výrobci pneumatik proto používají pro pneumatiky určené pro náročný zimní provoz zvláštní, tzv. alpský symbol. Jedná se o emblém trojité hory se sněhovou vločkou, na plášti bývá zpravidla umístěn vedle zákonem požadovaného označení M+S.

Jak je používat?

Pro řidiče motorových vozidel kategorie M nebo N s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg platí povinnost používat zimní pneumatiky na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 6 milimetrů. Tato povinnost se však nevztahuje na pneumatiku použitou na tzv. rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost obouvat do zimních pneumatik přívěsy.

„Řidiči profesionálové určitě neudělají chybu, budou-li mít v zimní výbavě sněhové řetězy. Při svých jízdách napříč republikou mohou narazit na úseky silnic, kam je na základě příkazu daného dopravní značkou Sněhové řetězy vjezd povolen až po nasazení sněhových (resp. protiskluzových) řetězů na nejméně dvě hnací kola. Rychlost jízdy se řetězy může být maximálně 50 km/h,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Na rozdíl od řady dalších evropských států není v ČR povoleno používat pneumatiky s hroty.

Co hrozí?

Pokud bude při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až 2000 korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může být výše pokuty až 2500 korun. Trestné body se neudělují.

Jak je to v zahraničí?

V řadě evropských zemí nejsou zimní pneumatiky povinné. „Naši profesionální řidiči ovšem určitě budou vyjíždět na pneumatikách zimních. Je třeba dbát na to, aby i jejich hloubka dezénu splňovala podmínky stanovené státy, kterými projíždějí. Řada z nich stanoví i další povinnou zimní výbavu, kterou musí mít řidiči kamionů a autobusů s sebou. Při nedodržení stanovených regulí musí počítat s pokutou. Nejednou opravdu vysokou,“ uzavírá Roman Budský.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *