Koncem letošního léta posílilo strojový park akciové společnosti AVE Pražské komunální služby nové plně elektrické vozidlo Fuso eCanter 9C18e. Jde o technickou novinku, jejíž výroba byla sériově zahájena v polovině roku 2023. Vozidlo zatím pracuje především v agregaci s hákovým kontejnerem a pomáhá při svozu bioodpadu.
Do komplexního portfolia služeb poskytovaných společností AVE Pražské komunální služby patří mimo jiné také údržba zeleně a v rámci široké škály činností v resortu odpadového hospodářství též svoz a další zpracování bioodpadu. „Zelených ploch udržujeme opravdu hodně, sečeme například na sídlištích Prahy 10 a 15, ve Vinoři, Kbelích i v dalších lokalitách. Dalo by se říci, že naše technika je v permanenci kromě ledna a února, kdy se věnujeme její údržbě, prakticky po celý rok. Posečenou travní hmotu svážíme na naší překládací stanici, ze které putuje k dalšímu zpracování v kompostárně. Právě k transportu bioodpadu na překládací stanici využíváme v posledních měsících elektrické vozidlo Fuso eCanter,“ říká Jan Skalník, provozní technik akciové společnosti AVE Pražské komunální služby.
Po prvních měsících provozu plně elektrického vozidla se dá podle vyjádření obsluhy říci, že stroj splnil očekávání. Kromě výkonu srovnatelnému s modely s dieselovým pohonem patří k jeho velkým devizám tichý a bezemisní provoz a jednoduché pohodlné ovládání. Pro přepravu bioodpadu v rámci Prahy, kde vozidlo většinou najezdí necelých dvacet kilometrů za směnu, je kapacita baterií samozřejmě více než dostačující. Z dosavadních zkušeností vyplývá, že na jedno nabití by vozidlo s nákladem v letních sezóně určitě zvládlo 180 kilometrů na jedno nabití, v zimě se dojezd bude pohybovat s rezervou okolo 120 km. Nabíjení řeší obsluha přes noc a jeden nabíjecí cyklus nezabere víc než šest hodin. Elektrické vozidlo se bez problémů projelo i po dálnici a obstálo i při přepravě štěrku o hmotnosti přibližně 5 tun. Jeho výhodou je prostorná třímístná kabina, takže může být například při údržbě zeleně využito pro přepravu obsluhy další techniky. Vozidlo je vybaveno moderními účinnými bezpečnostními systémy, na jejichž funkce si obsluha musela zvyknout, protože dodržet v hustém městském provozu i při pohybu vozidla na sídlištích s množstvím překážek nastavené bezpečnostní vzdálenosti bývá leckdy složité. Nicméně po prvních odpracovaných měsících zanechává vozidlo s plně elektrickým pohonem velice dobrý dojem a plní očekávání provozovatele.*