Společnost Scania oznámila, že je připravená k přechodu na vozidla s nulovými emisemi. Má zpracovaný plán elektrifikace, který stanovuje, že bude mít každoročně k dispozici nový elektrifikovaný produkt. Na trh již výrobce uvedl plně elektrické nákladní vozy a autobusy s dojezdem až 250 km na jedno nabití. Za čtyři až pět let lze očekávat rozšíření až na 500 km.
Protože je celá společnost na dopravě závislá, její potřeba neustále roste. Ziskové marže v tomto segmentu podnikání však navzdory tomu mohou být nízké, což zpomaluje rychlost transformace. Současně významná část celosvětových emisí CO2, přibližně čtvrtina, pochází právě z dopravy. Scania si uvědomuje, že je součástí problému, a to tedy znamená, že musí být i součástí jeho řešení.
Třikrát pro
Pokud jde o snižování emisí pomocí elektrických vozidel, věci se podle plánu Scanie dějí rychleji, než se ještě před pár lety očekávalo. Existují pro to tři hlavní důvody:
Zvyšují se požadavky na udržitelnost – nejen pokud jde o emise CO2, ale také o místní znečištění ovzduší a hluk.
Pro zákazníka je to výhodné – vzhledem k nákladům na energii a silniční poplatky se elektromobily stávají rychleji konkurenceschopnými.
Rychlý vývoj technologií – kapacita baterií a technologie rychlého nabíjení se rychle zlepšují.
Zelený závazek
Společnost Scania se zavázala přispět k udržení globálního oteplování pod 1,5 stupněm. Schválila vědecky podložené cíle pro rok 2025 a její zástupci podepsali závazek The Climate Pledge, v němž potvrzují, že udělají všechno pro to, aby se po roce 2040 nezvyšovalo množství skleníkových plynů v atmosféře. Závazky se týkají jak emisí z firemních provozů, tak emisí při používání výrobků zákazníky.
Aby Scania tento posun umožnila, nabízí širokou škálu elektrifikovaných a hybridních vozidel a také nejširší škálu motorů kompatibilních s biopalivy. Zatímco biopaliva budou důležitá jako přechodná paliva v provozech, které jsou považovány za obtížně elektrifikovatelné, jako je přeprava dřeva a dálková přeprava, pracuje společnost na elektrifikaci i těchto segmentů a testuje elektrická vozidla v reálném provozu u zákazníků.
Scania již uvedla na trh bateriová elektrická vozidla (BEV) a plug-in hybridní vozidla (PHEV) pro městský provoz. BEV s celkovou hmotností 29 t má dojezd 250 km po devadesátiminutovém nabíjení. PHEV s celkovou hmotností 29 t má po plném nabití dojezd 60 km pouze na elektrický pohon.
Plán cesty k elektrifikaci
V letošním roce Scania uvede na trh modernizovaný PHEV s celkovou hmotností 36 t s plně elektrickým dojezdem 60 km po 30 minutách nabíjení.
V roce 2023 budou k dispozici těžší nákladní vozy BEV s celkovou hmotností 40 t schopné jízdy po dobu čtyř hodin nebo tří hodin s celkovou hmotností 60 t, určené pro regionální dopravu.
V roce 2024 vstoupí na trh dálkové elektrické nákladní automobily uzpůsobené pro rychlé nabíjení během 45minutových přestávek řidičů na odpočinek. Ty budou schopné jezdit čtyři až čtyři a půl hodiny v závislosti na tom, zda je celková hmotnost 40 nebo 60 t.
Do roku 2025 bude Scania schopná elektrifikovat většinu typů provozů včetně stavebnictví, těžby, dálkové přepravy a nákladních vozidel na přepravu dřeva. V tomto roce bude také 10 % objemových prodejů v Evropě elektrifikovaných. Ve druhé polovině desetiletí bude mít společnost Scania technické možnosti elektrifikovat víceméně jakýkoli provoz, což ale nebude ještě výhodné pro všechny zákazníky na všech trzích. Do roku 2030 by však mělo být elektrifikovaných 50 % celkového objemu prodejů vozidel.
Investice mají přednost
K rozvoji elektromobility je potřeba mít přístup k nabíjecí infrastruktuře a obnovitelné elektřině. Investice do infrastruktury a partnerství pro bateriová elektrická vozidla proto zůstávají prioritou.
„Vědět, co a kdy přijde, znamená, že můžeme zákazníkům pomoci plánovat s velkým předstihem. To je nesmírně důležité, pokud jde o věci, jako je právě nabíjecí infrastruktura, jejíž zavedení může trvat značnou dobu,“ říká Fredrik Allard, senior viceprezident pro e-mobilitu společnosti Scania a doplňuje:
„Chceme poskytovat co nejefektivnější elektromobily. Protože máme vlastní vývoj a výrobu všech klíčových komponentů, věříme, že je to možné. K návrhu baterií a optimalizaci systémů využíváme také data z propojených vozidel, přičemž bateriové články jsou speciálně přizpůsobené pro těžká nákladní vozidla. Prostřednictvím silných partnerství a aliancí se zúčastněnými stranami nejen v tradičním dopravním průmyslu, ale také pokud jde o záležitosti, jako je energetická infrastruktura a zelená energie, máme v úmyslu tento přechod v odvětví nejen sledovat, ale být v jeho čele. Hodláme řídit tento posun, jak s oblibou říkáme.“*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!