V zemích východního bloku se Poláci stali průkopníky. Jako první zahájili výrobu lehkých užitkových vozů bezkapotové koncepce v několika variantách...
Dnes už je to další zapomenutá kapitola vývoje, ale na přelomu 50. a 60. let v Československu a dalších zemích tzv. socialistického tábora chyběly lehké užitkové automobily jak pro rozvoz zboží, tak přepravu většího než malého počtu osob, kolem osmi.
U nás pomalu probíhal vývoj Škody 1203, několikrát přerušený a trvající celé desetiletí – vyjely až v roce 1968. Ve východním Německu dožívaly zastaralé kapotové náklaďáčky Framo pod novou značkou Barkas. Trambusový B1000 na sebe ještě nechal čekat. Prim hráli Poláci, když v roce 1958 představili prvního Žuka a vyrobili premiérovou sérii skříňových dodávek Nysa.
Průkopníci z Nysy a Lublinu
První prototypy Nysa N57 vyjely z polské Nysy v roce 1957. Menší série se rozběhla typem N58 (v roce 1958 bylo vyrobeno 300 furgonů) a větší série typem N59. Jejich trambusová karoserie během let měnila masku přídě, ale sériový model N59 byl stylisticky na úrovni své doby. Pod karoserií ukrýval solidní rám. Převzal poháněcí soustavu i nápravy z osobního vozu FSO Warszawa 201, který se ovšem odlišoval samonosnou karoserií.
Vývoj podvozku byl zahájený v roce 1956 ve Varšavě, kde se vyráběly Warszawy podle ruského vzoru GAZ M20 Poběda včetně čtyřválců 2,1 litru s rozvodem SV, ale na nové jednoprostorové karoserii pracovali konstruktéři závodu Zaklady Budowy Nadwozi Samochodowych (ZBNS) v Nyse. Jeho výrobní program se roku 1952 změnil z kovového nábytku na účelové nástavby nákladních vozů. Třetím do „party“ se stala továrna FSC (Fabryka Samochodów Cieźarowych, tedy nákladních) z Lublinu, kde na stejném podvozku zahájili výrobu pick-upů Žuk A03 a později dalších verzí: skříňové, kombi, hasičské.
Čtyřicetiletý výrobní rekord
V Lublinu se od roku 1959 stal hlavní náplní právě Žuk, ale první léta zůstalo jen u pick-upů. Na ty si mnozí uživatelé montovali nástavby až do doby, než mateřská továrna uvedla vlastní skříňovou verzi A-05 pro 850 kg nákladu.
Během dlouhých let dostal Žuk mnoho karosářských variant. Ve výrobě vydržel rekordních čtyřicet let – ještě pod taktovkou korejské společnosti Daewoo, která automobilky FSO a FSC převzala. Ten poslední sjel z linky 13. února 1998. Vyrobilo se přes 587 500 vozů Žuk všech typů.*
Tomáš Hyan, foto autor a PolMot
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 8/2024)
Nysa M522 s novou přídí ze 70. let na výstavě polského automobilového průmyslu v Praze-HolešovicíchPrvní verze FSC Žuk A-03, pick-up s dveřmi ještě zavěšenými vzadu byla v sériová výrobě od 1959
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!