NYSA a ŽUK: „zaváté“ polské dodávky

V zemích východního bloku se Poláci stali průkopníky. Jako první zahájili výrobu lehkých užitkových vozů bezkapotové koncepce v několika variantách...

Dnes už je to další zapomenutá kapitola vývoje, ale na přelomu 50. a 60. let v Československu a dalších zemích tzv. socialistického tábora chyběly lehké užitkové automobily jak pro rozvoz zboží, tak přepravu většího než malého počtu osob, kolem osmi.

U nás pomalu probíhal vývoj Škody 1203, několikrát přerušený a trvající celé desetiletí – vyjely až v roce 1968. Ve východním Německu dožívaly zastaralé kapotové náklaďáčky Framo pod novou značkou Barkas. Trambusový B1000 na sebe ještě nechal čekat. Prim hráli Poláci, když v roce 1958 představili prvního Žuka a vyrobili premiérovou sérii skříňových dodávek Nysa.

Průkopníci z Nysy a Lublinu

První prototypy Nysa N57 vyjely z polské Nysy v roce 1957. Menší série se rozběhla typem N58 (v roce 1958 bylo vyrobeno 300 furgonů) a větší série typem N59. Jejich trambusová karoserie během let měnila masku přídě, ale sériový model N59 byl stylisticky na úrovni své doby. Pod karoserií ukrýval solidní rám. Převzal poháněcí soustavu i nápravy z osobního vozu FSO Warszawa 201, který se ovšem odlišoval samonosnou karoserií.

Vývoj podvozku byl zahájený v roce 1956 ve Varšavě, kde se vyráběly Warszawy podle ruského vzoru GAZ M20 Poběda včetně čtyřválců 2,1 litru s rozvodem SV, ale na nové jednoprostorové karoserii pracovali konstruktéři závodu Zaklady Budowy Nadwozi Samochodowych (ZBNS) v Nyse. Jeho výrobní program se roku 1952 změnil z kovového nábytku na účelové nástavby nákladních vozů. Třetím do „party“ se stala továrna FSC (Fabryka Samochodów Cieźarowych, tedy nákladních) z Lublinu, kde na stejném podvozku zahájili výrobu pick-upů Žuk A03 a později dalších verzí: skříňové, kombi, hasičské.

Čtyřicetiletý výrobní rekord

V Lublinu se od roku 1959 stal hlavní náplní právě Žuk, ale první léta zůstalo jen u pick-upů. Na ty si mnozí uživatelé montovali nástavby až do doby, než mateřská továrna uvedla vlastní skříňovou verzi A-05 pro 850 kg nákladu.

Během dlouhých let dostal Žuk mnoho karosářských variant. Ve výrobě vydržel rekordních čtyřicet let – ještě pod taktovkou korejské společnosti Daewoo, která automobilky FSO a FSC převzala. Ten poslední sjel z linky 13. února 1998. Vyrobilo se přes 587 500 vozů Žuk všech typů.*

Tomáš Hyan, foto autor a PolMot

(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 8/2024)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down