20.05.2022 | 08:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

JEEP: vůz, který vyhrál nejen válku

Nejslavnější lehký automobil s pohonem všech kol? Jasně, to je přece Jeep, který loni oslavil osmdesátiny. Nyní je globální značkou, a kromě desítky různých typů nadále vyrábí klasický Wrangler ve stylu původního Willysu MB.

Označení Jeep se stalo synonymem pro terénní osobní vozy. Jeep je praotcem všech dnešních SUV a původní konstrukce žije v nové generaci Wrangleru. Loni oslavil osmdesátiny a vede si nadále dobře. Od původní společnosti Willys-Overland Motors, později zvané zkráceně Willys Motors, prošel mnohokrát změnou vlastníků. Byl částí Kaiser Jeep Corporation, Jeep Corporation (American Motors/Renault), divizí Chrysler Corporation, DaimlerChrysler a Fiat Chrysler Automobiles (FCA), nyní začleněné v korporaci Stellantis.

Zrození legendy

Skutečný vznik výrazu Jeep je tak trochu záhadou. Původně nešlo o značku automobilů, ale jen označení jejich druhu. Jedna legenda praví, že je fonetickým přepisem zkratky GP (čti DžíPí), která patřila výrazu General Purpose, tedy „víceúčelový“, což bylo zadání soutěže americké armády na nový druh univerzálního vozu. Druhá pověst uvádí, že byl Jeep pokřtěný podle populární postavičky Eugene the Jeep z kreslených seriálů 30. let, která bez problémů procházela zdí. Ať je to jak chce, jedno je jisté – Jeep je synonymem terénního osobního vozu a lidé označují jako „džípy“ i jiné automobily než ty, jež mají svůj původ u Willysu a jeho nástupců!

Zadání U.S. Army ve 40. letech bylo prosté, potřebovala jednoduchý, spolehlivý a robustní automobil, který projede doslova všude a může vykonávat všechny úkoly podle potřeby. Do soutěže se přihlásily automobilky Ford, Willys a Bantam, ale přestože měla zpočátku navrch ta nejmenší a nejméně známá, nakonec získal v roce 1941 zakázku Willys, když nabídl vylepšený typ MB, jenž spojoval přednosti návrhu MA a prototypu Quad.

Přes 600 tisíc Willysů

Willys Jeep MB měl pohon všech kol, tuhé nápravy pro jízdu terénem, třístupňovou převodovku s redukcí, kapalinové brzdy, šestnáctipalcová kola a ze všech konkurentů nejsilnější motor, čtyřválec Willys Go-Devil o objemu 2,2 litru a výkonu 44 kW (60 k). Karoserie byla otevřená, bez dveří, se dvěma sedadly řidiče a spolujezdce a dalšími podélnými lavicemi po obou stranách ložného prostoru. Během válečných let se nesmírně osvědčil na straně spojeneckých armád. Do konce války vyrobil Willys 362 841 vozů typu MB. Protože to nestačilo, v rámci státní zakázky zhotovila dalších 281 448 téměř identických vozidel Ford Motor Company, která na Jeep získala licenci.

Mnoho Jeepů zůstalo po válce v Evropě. Z té doby pocházejí také kusy, jež opatrují čeští sběratelé. Mnohé po demilitarizaci sloužily dlouhá léta v civilním sektoru a vzhledem k jejich vlastnostem nebylo divu, že Willys ještě za války rozhodl o výrobě civilní verze CJ (Civilian Jeep). První Jeep CJ-2A byl vyrobený v roce 1945 a příliš se od válečného MB nelišil. Zákazníci si však mohli objednat výstupní hřídel pomocných pohonů, navržený především pro zemědělské nářadí či komunální techniku. Jeepy totiž záhy oraly na polích, poháněly mlátičky obilí, sloužily jako sněžné pluhy a přepravily všechno, nač si jen vzpomenete.

Poválečný rozvoj

Vzniklo nepřeberné množství typů. Základem zůstal robustní žebřinový rám a tuhé nápravy se všemi poháněnými koly, i když se pro provoz na běžných silnicích objevily levnější verze s pohonem pouze zadních kol. V roce 1953 vyjel vylepšený CJ-3B s novým motorem Hurricane.

Tehdy průmyslník Henry J. Kaiser koupil firmu Willys-Overland za šedesát milionů dolarů a o dva roky později uvedl ještě lepší CJ-5 Universal na základě vojenského M-38A1 z Korejské války. Vyráběl se nejdéle, v letech 1955 až 1984, za Kaiserovy vlády export dále narůstal (150 zemí) stejně jako licenční výroby.

V roce 1962 se představila další legenda. Kombi Wagoneer (SJ), předchůdce dnešních SUV, uvedla poprvé nezávislé zavěšení předních kol u sériového typu 4 x 4, ale také nabídla řadový šestiválec Tornado OHC 3,8 litru nebo vidlicový osmiválec Vigilante OHV 5,4 litru, jenž byl současně prvním vozem s pohonem všech kol a samočinnou převodovkou.

V roce 1967 uspořádala Kaiser Jeep Corporation, která továrnu Willys Motors v Toledu (Ohio) převzala, turné po východní Evropě se zastávkou v Praze. Před budovou Národního technického muzea se představily nejen klasické Jeepy CJ, ale i nové modely FC (lehký nákladní vůz), luxusní Wagoneer, pick-upy Gladiator a další. Jenže ze známých politických důvodů k žádnému obchodu nedošlo.

Jeepy se v té době licenčně vyráběly ve více než třiceti zemích od Francie (Hotchkiss) až po Japonsko (Mitsubishi). Další automobilky (například Toyota, Nissan, SsangYong, Kia) jejich konstrukci úspěšně napodobily. V roce 1978 se Jeep stal součástí American Motors. Od roku 1987 zamířil pod křídla Chrysleru, kde je vlastně dodnes, ačkoli se jméno koncernu čtyřikrát změnilo. Klasický Jeep pokračoval sérií CJ-7 (od roku 1976), jež se v roce 1983 proměnila na první generaci Wrangleru (YJ), kterou následovaly další značené TJ (1997), JK (2007) a dnešní čtvrtá JL (od roku 2018).

Cesta ke globální značce

Proti původním spartánským Jeepům je ovšem největší změnou poslední generace Wrangleru posílení komfortu a bezpečnosti. V sériové výbavě nechybějí ABS s elektronickým rozdělením brzdné síly, hydraulický brzdový asistent i elektronický stabilizační program. Pro Evropu jsou však z důvodu přísných emisních předpisů EU určeny jen čtyřválce. Jinde si mohou klienti objednat šestiválce, či dokonce osmiválec o objemu 392 kubických palců, tedy 6,4 litru.

Také samočinná osmistupňová převodovka, navíc s dvoustupňovou redukcí, je pro překonávání těžkého terénu vhodnější než manuální řazení. Řidič se může plně věnovat řízení, v čemž mu vydatně pomáhají jízdní asistenti zejména kontrolou jízdy ze svahu, bočního náklonu a zábraně couvání při řazení redukce 4L (je třeba zastavit a zařadit neutrál). Nová koncepce pohonu všech kol dovoluje změnu z 2H (High; zadní pohon) na 4H (High; pohon všech kol) pákou na středovém tunelu za jízdy i při rychlosti do 72 km/h.

Dnes patří Jeep ve své kategorii terénních vozů nadále k nejlepším. Výroba po přeměně na globální značku láme rekordy, i když v posledním krizovém roce lehce klesla o dvě procenta. V roce 2007 se prodalo přes 600 tisíc Jeepů. Pak padla milionová hranice a loni jen v USA činil odbyt 778 711 vozů, z toho 204 610 klasických Wranglerů a 89 126 odvozených pick-upů Gladiator. Příznivci luxusních SUV rovněž nepřišli zkrátka. Jeep Grand Cherokee byl bestsellerem se 264 444 vozy prodanými jen na americkém trhu.*

Tomáš Hyan, foto autor a Jeep

 

Popisky:

1:

Legendární Willys Jeep MB z válečného roku 1943, vystavený ve firemním muzeu nedaleko Detroitu

2:

První Willys Jeep MA z roku 1941 (záhy udělal místo vylepšenému MB)

3:

Civilní provedení Station Wagon modelového roku 1947

4:

Willys Jeep CJ-2A a Station Wagon typu 463 (modely 1946)

5:

Argentinský Jeep Furgón Utilitario se šestiválcem Tornado OHC o výkonu 85 kW (115 k)

6:

Klasický Jeep CJ-5 Universal (prodloužená verze značena CJ-6)

7:

Jeep Toledo od firmy VIASA ze španělské Zaragozy, minibus pro devět cestujících

8:

Jeep Gladiator Stakeside Truck s motorem Tornado OHC z poloviny 60. let

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down