Často se stává, že řidiči musí řešit nepříjemnou situaci v podobě poškozeného uzávěru a prázdné palivové nádrže. Společnost Scania proto představuje ochranu před krádeží paliva. Principem je senzor, který monitoruje jeho hladinu.
Toto řešení bude nejprve k dispozici pro samostatnou nádrž a brzy také pro běžnější řešení s nádržemi po obou stranách vozidla.
Ušlý zisk zamrzí
„Ztráta cenného paliva je sama o sobě dost nepříjemná. Ještě horším důsledkem však často bývá skutečnost, že nákladní vozidlo nemůže plnit každodenní úkoly podle plánu, za což hrozí majitelům nemalé sankce,“ říká produktový manažer společnosti Scania Eric Ljunggren.
Pokud hladina pohonných hmot výrazně poklesne, dojde k aktivaci alarmu, který vydává stejný pronikavý zvuk, jako běžný výstražný systém proti krádeži vozidla. Alarm se aktivuje také v případě manipulace s uzávěrem nádrže. Je-li výstražný systém v činnosti, monitoruje hladinu paliva po dobu až 65 hodin za předpokladu, že je aktivován hlavní spínač akumulátoru vozidla.
Pokud zákazník využívá balíček Control Package, obdrží rovněž e-mail, textovou zprávu a varovné oznámení na svém portálu společnosti Scania pro správu vozového parku.
V pátek netankují
Jeden francouzský majitel vozového parku uvádí, že v jeho případě činí náklady na odcizenou motorovou naftu spolu s vedlejšími náklady každoročně 12 000 eur. Ačkoli je prostor, kde parkuje svá vozidla, oplocen a vybaven kamerovým systémem, zloděje to přesto zcela neodrazuje.
„Nejenže každý rok vyhodíme do vzduchu velkou část peněz vynaložených na palivo, ale zloději navíc způsobí poškození palivových nádrží. Výsledkem je nutnost oprav a odstavení vozu. Celé je to velmi nepříjemné, a proto jsme se nyní rozhodli, že už nikdy nebudeme tankovat palivo v pátek, aby byly nádrže zaparkovaných vozidel přes víkend prázdné,“ dodal.
Prevence pomáhá
Snad největší výhodou výstražného systému proti krádeži paliva je odrazení potenciálních zlodějů. Nálepka na nádrži upozorňuje veškeré osoby s nekalými úmysly na to, že je palivo chráněno. I když se totiž zlodějům nepodaří obsah z nádrže odcizit, již samotný pokus často způsobí těžkosti, protože poškozený uzávěr může vyžadovat časově náročné a nákladné opravy.
„V případě neoprávněné manipulace s vozidlem budou majitel i řidič upozorněni. Díky tomu lze následkům souvisejícím s krádeží paliva předejít nebo je alespoň zmírnit,“ uzavírá Erik Ljunggren.*
Zdroj: Scania
(Podrobnosti v Komunální technice 3/2020)