13.12.2021 | 08:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nosič Unimog: dvojnásobný jubilant!

Unimog, což je zkratka pro Universal Motor-Gerät, tedy univerzální motorový přístroj, či chcete-li zařízení, si připomíná letos hned dvojnásobné narozeniny. Přestože není příliš znám širší veřejnosti, patří k vůbec nejdéle vyráběným užitkovým automobilům.

Před 75 lety se totiž zrodil a před 70 lety se stal součástí výrobního programu značky Mercedes-Benz. Pokračuje dodnes, jeho základní koncepce nadále vychází z originálu, ovšem ve vylepšené formě...

Tak trochu náhradní program

Když už bylo jasné, že Německo druhou světovou válku nevyhraje, zrodil se tzv. Morgentauův plán, který měl proměnit zemi v agrární stát. To inspirovalo nezaměstnaného Alberta Friedricha, dříve vedoucího vývoje leteckých motorů Daimler-Benz, k návrhu víceúčelového terénního vozu. Stanovil si jednoduché, ale zdánlivě protichůdné cíle. Nové vozidlo mělo spojovat vlastnosti traktoru s automobilem pro přepravu osob i nákladů, dosahovat poměrně vysokých rychlostí na silnici, ale současně bez problémů pracovat plazivou rychlostí na poli, při svážení dřeva, či pohánět nejrůznější komunální a zemědělská zařízení.

Projekt byl hotový už v květnu 1945. Na stavbě prototypu s pohonem všech čtyř kol se podílela společnost Erhard & Söhne ze Schwäbisch Gmündu, která použila zážehový motor z oblíbeného osobního automobilu Mercedes-Benz 170 V, tedy čtyřválec SV o objemu 1697 cm3 a výkonu 38 koní (28 kW). První vůz byl dokončený před 75 lety, přesně 9. října 1946, kdy Heinrich Roessler a Hans Zabel vyjeli na zkušební jízdu do terénu. Zkoušky předčily očekávání a o pět měsíců později se výroby ujala strojírna bratří Boehringerů z Göppingenu, do té doby výrobce obráběcích strojů s více než stoletou tradicí.

Boehringerové uzavřeli kontrakt s firmou Daimler-Benz AG (výrobcem Mercedesů) na dodávky motorů. Sériové provedení ale dostalo vznětový čtyřválec typu OM636 z osobního vozu Mercedes-Benz 170 D, rovněž s objemem 1697 cm3, ale s výkonem jen 25 koní (18,4 kW) při 3200 ot/min. Tento vůz, už se jménem Unimog, se představil na zemědělské výstavě v srpnu 1948 ve Frankfurtu.

Světový unikát z Gaggenau

Málokterý automobil se vyrábí tak dlouho, má jedinečné užitné vlastnosti a obdiv svých uživatelů, ale přesto je mezi veřejností poměrně neznámý. Nikoli ovšem v Gaggenau, kde se dlouhá léta u Daimlera vyráběl. Přestože byla produkce počátkem nového století převedena do obrovské továrny Daimler Trucks ve Wörthu, Unimog patří v kraji k nejrozšířenějším užitkovým vozidlům a zastiňuje traktory. Na silnicích potkáte moderní i pěkně staré kousky! Od roku 1951 se vyráběl výhradně v závodě Mercedes-Benz Gaggenau, odkud vyjelo přes tři sta tisíc exemplářů. Nebylo divu, že příznivci tohoto všestranného spolupracovníka vytvořili jeho muzeum, a to včetně zkušební dráhy, kterou podle skutečného polygonu na Saubergu nazvali Mini-Sauberg…

Letos slaví Unimog 70 let výroby s třícípou hvězdou na přídi a jedinečné Unimog Gaggenau Museum zase patnáct let od svého otevření. Moderní stavba z betonu, dřeva a skla ukrývá výstavní halu, restauraci a prodejnu suvenýrů i dokumentace. Na přilehlém pozemku je vytvořená terénní trať s různými překážkami, extrémním stoupáním, klesáním a křížením náprav, kde se návštěvníci mohou seznámit s vynikajícími jízdními vlastnostmi Unimogu.

Naši novináři, tehdy ještě českoslovenští, měli možnost okusit výborné schopnosti Unimogu už v prosinci 1990, kdy se zúčastnili exhibice na zasněženém továrním polygonu Sauberg v Gaggenau. K dispozici tam byly jak Unimogy U 900, následníci originálu, tak vůz větší řady U 1250 s novou kabinou.

Oslava v továrním muzeu

V letošním roce se v Gaggenau stejně jako před deseti lety uskutečnila oslava Unimogu, jehož výroba pro celý svět pokračuje ve Wörthu ve dvou typových řadách, a to lehčí U 219 až U 530 ve stylu originálu, a těžké U 4023, resp. U 5023. V hale muzea jsou vystaveny všechny významné typy včetně traktorů MB-Trac a předchůdců se značkou Boehringer.

V době naší návštěvy probíhala zvláštní výstava expedičních vozidel. Unimogy totiž projely terény celého světa a patří jim také vítězství v kategorii kamionů na soutěži Paříž–Dakar. Celkem je v hale asi dvacet vozů, podvozků a motorů. Nechybí bohatá obrazová dokumentace s přehlednými popisy vývoje tohoto pozoruhodného vozidla, které nezastaví žádná překážka.

Kromě prototypů U1 až U4 byl Unimog od začátku poháněný vznětovým motorem Mercedes-Benz, spojeným se šestistupňovou převodovkou. Z prostorových důvodů měl kola tuhých portálových náprav odpružená svislými vinutými pružinami. Na žebřinovém rámu byla uložená otevřená kabina jednoduchých tvarů a malá ložná plocha. Závěsná zařízení s hydraulickým ovládáním umožňovala nesení nejrůznějšího nářadí, pomocné pohony zase funkce účelových nástaveb, či přímý pohon zemědělských strojů.

Po prototypu U6 si můžete prohlédnout originály Boehringer i odvozený první typ z Gaggenau, označený U 2010 (v letech 1951 až 1953 vzniklo 5846 vozů). Unimog U 2010 měl nadále rozvor náprav pouhých 1720 mm a malý diesel typu OM636 o výkonu 25 k (18,4 kW) se šestistupňovou převodovkou; poprvé zamířil na exportní trhy, když francouzská a švýcarská armáda odebraly první vozy (i nástupce U 411). Specializované firmy nabízely závěsná nářadí a příslušenství jako jsou sněhové frézy Schmidt, hydraulické jeřáby Klaus, navijáky Werner, hasičské nástavby Metz a mnohé další.

Bohatá historie a nespočet modelů

Během let se Unimog postupně vyvíjel, vznikaly nové modely i celé typové řady, verze s různými pohonnými jednotkami, rozměry a hmotnostmi. Zážehový motor během let zcela nezmizel, v Unimogu se objevil silný šestiválec 2,2 litru o výkonu 82 koní (60 kW), vypůjčený z osobního vozu Mercedes-Benz 220. Tento nový model v prodloužené verzi Unimog S (U 404.1) vznikl ve 64 242 exemplářích, z toho 36 115 bylo určeno pro západoněmecký Bundeswehr, a proto se jich poměrně dost dochovalo.

Poslední vyjely z továrny v Gaggenau v roce 1981, když se předtím proslavily mnoha dálkovými cestami, například prvním přejezdem Sahary od západu na východ v roce 1965. Od roku 1956 se pro Unimogy alternativně dodávala celokovová uzavřená kabina, základní typy nadále jezdily s otevírací plátěnou střechou. Zcela novým typem se stal U 406 s novou kabinou, jehož výroba probíhala až do devadesátých let.

Během let se Unimog zvětšoval, pokud nepočítáme neúspěšný typ UX 100, vlastně konkurenta Multicaru, jehož konstrukce byla po 370 vyrobených kusech prodána firmě Hako (Hans Koch & Sohn). První řada U 2010 byla opravdu spartánským nosičem nářadí, vyloženě účelovým pracovním strojem. Podobně koncipovaný nástupce U 411 se vyráběl až do října 1961. Další typy nabídly uživatelům více pohodlí a snazší ovládání. Nástupcem původních Unimogů jsou dnes typy U 219 až U 530 a těžké modely U 4023/U 5023, které už patří více mezi nákladní vozy se znakem náprav 4 x 4 než mezi originální Unimogy.

Dosud se vyrobilo přes 350 tisíc Unimogů. Základní koncept přežil 75 let, což je světový rekord.*

Tomáš Hyan, foto archiv autora

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down