Říká se, že v jednoduchosti je síla. Pro vozidlo Durso Multimobil, které na českém trhu zastupuje a prodává firma SIMED, to platí v plné míře. Bez nadsázky ho lze nazvat posledním Mohykánem mezi univerzálními komunálními vozidly pro použití motoru bez filtru pevných částic. Jednoduchá konstrukce zůstává, kabina však dostala od poloviny letošního roku novou, modernější a agresivnější tvář.
Durso Multimobil je návratem k jednoduchému, ale v podmínkách provozu technických služeb a dalších organizací, zabývajících se údržbou městských komunikací, tolik ceněnému univerzálnímu vozidlu. Dlouhá léta žehrali zástupci technických a městských služeb na absenci takového vozu na trhu, které by nebylo „prošpikované“ nejmodernější elektronikou, jež se po pár letech provozu projeví značnou poruchovostí, a tím pádem velice drahým servisem. Dalším aspektem, který „šroubuje“ cenu nových vozidel neúměrně nahoru, jsou stále přísnější emisní normy, a tím i nutnost agregace dražších motorů s filtry pevných částic, které tyto normy splní.
Hlavní výhody
Vozidla Durso Multimobil se však tyto negativní vlivy netýkají. Jeho srdcem je téměř bezúdržbový atmosférický dieselmotor Perkins (a od letošního roku také přeplňovaný motor Perkins s vyšším točivým momentem), který není řízen žádnou elektronikou a především nemá filtr pevných částic. Z tohoto důvodu je vozidlo homologováno v kategorii „T – traktorový nosič“ s celkovou hmotností 4,5 t, popřípadě v kategorii „SS-samojízdný pracovní stroj“ s celkovou hmotností 3,5 t, tedy pro obsluhu s řidičským oprávněním skupiny B.
Jednoduchým a bezúdržbovým motorem však výhody vozidla Durso Multimobil nekončí, nýbrž začínají. Zapínání pohonu 4 x 4 a redukční převodovky opět neřídí žádná elektronika, nýbrž je řešeno pomocí pák s lanovody. Čelní a zadní nástavby ovládá obsluha v kabině s ergonomickým uspořádáním všech prvků. Odpružená sedačka, ve spolupráci s dlouhými listovými pery, zaručuje velice vysoký jízdní komfort.
Ideální náhrada
Základní šasi vozidla Durso Multimobil, které je dodáváno ve dvou rozvorech 2200 a 2600 mm, lze osadit standardním třístranným sklápěčem, pro potřeby svozu kontejnerů jednoramenným hákovým nosičem, popřípadě dvouramenným nosičem kontejnerů. Všechny tyto modifikace umožňují agregaci zimních a letních nástaveb pro údržbu komunikací – sypače vozovek, cisternové nástavby, lisovací svozové nástavby... Na přední upínací desku lze agregovat sněhové radlice, válcové zametače a mycí lišty.
Všechny vyjmenované parametry a technická řešení, společně s cenou začínající těsně nad jedním milionem korun, předurčují vozidlo Durso Multimobil jako ideální náhradu dosluhujících vozů Multicar M25, M26, Magma a podobných. Po prvních dvou letech prodeje, kdy se firma SIMED zpočátku věnovala především uvedení značky do povědomí zákazníků, již překročila kvótu prvních deseti prodaných kusů a ohlasy ze strany zákazníků dávají tušit, že toto číslo bude narůstat.*
SIMED