Na zimu do garáže? Rozhodně už ne!

Elektromobilita již dávno není v komunálním sektoru tabu. Nicméně dalším milníkem, který před námi stojí, je plné využití vozidel na elektrický pohon po celý rok. Nejenom o této problematice pojednávají následující řádky.

Podívejme se podrobněji především na podmínky zimní údržby komunikací z pohledu elektrického komunálního multifunkčního nosiče nástaveb ELION a přibližme si výhody i kompromisy takového provozu.

Co je to a kam s tím?

Rakouský elektromobil ELION (obrázky) v kategorii N1 se již plně využívá v celoročním provozu v zemích západní Evropy. Na český trh přichází oficiálně až tento rok. S celkovou hmotností do 3,5 t a užitkovou hmotností až 1,6 t je tento nosič navržený pro potřeby veřejného sektoru.

Nespornou výhodou je průjezdnost. S kabinou o šířce 144 cm a rozchodem kol 133 cm vozidlo zdolá nejen úzké uličky, ale i chodníky. S možnou řiditelnou přední a zadní nápravou se zásadně zmenšuje poloměr otočení a současně zlepšuje manévrovatelnost.

Rozhodně musí být 4 x 4!

Zasněžené či jinak špatně sjízdné komunikace se těžko projíždějí bez plnohodnotného pohonu všech kol. Konstrukční řešení elektromotoru na každé nápravě a baterií mezi nápravami znamenají skvělé rozložení hmotnosti – těžiště vozidla.

Jakmile máme však na vozidle dva motory, musíme mít propracovaný systém, který výkon mezi nápravy distribuuje. U ELIONu bylo potřeba dlouhodobého testování, dolaďování a praktických zkoušek s programátory, aby byl tento software systém řízení pohonu plně funkční.

V zimě potřebuji také jezdit

Přes fyziku a chemii vlak nejede. Současné technologie baterií jsou ovlivňovány teplotou. Řidič BEV (Battery Electric Vehicle) musí počítat v zimě se sníženým dojezdem. Jedním faktorem je nižší efektivní kapacita článků. Druhým vyšší odběr; zatopit v kabině si musím a chci.

ELION oba tyto faktory řeší. Zaprvé temperováním baterií na teplotu 15 °C. Tedy jezdíme s bateriemi v plně provozní teplotě. Zadruhé komfortní kabinou, která disponuje vyhřívaným předním sklem a výkonným a rychlým ohřevem vzduchu. Jednou z nejefektivnějších možností je kontaktní teplo, které zajišťují dvoustupňově vyhřívaná sedadla.

Energetická náročnost zimního provozu přesto znamená snížení dojezdu o zhruba 20 %. To u střední kapacity baterií znamená podle testů předpokládaný dojezd při 0 °C kolem 150 km a pracovní kapacitu v zatížení zhruba pět hodin.

Jak je to s nabíjením?

Pro nabíjení vozidla ELION nepotřebujeme rychlonabíjecí stanici s 200 A. Standardní 400 V zásuvka poskytne nabíjecí výkon 11 kW. Podobnou hodnotu poskytne i domácí wallbox. Při hodinové pauze mezi trasami máme tedy dobito zhruba 25 % kapacity baterií.

Rychlonabíjení (50 kW<), které vidíme u osobních BEV, se více blíží režimu natankování fosilních paliv: 50 % za půl hodiny vypadá na první pohled lépe. Realitou ale je, že každé takové nabíjení je velkou zátěží pro bateriové články. Při prodeji ojetého BEV je například čas strávený na DC rychlonabíjecích stanicích jedním z hlavních údajů při posuzování zdraví baterie (State of Health).

Je tedy na zvážení, zda je vhodné do takovéto technologie investovat v sektoru komunálních služeb. I v takovém případě jde totiž o změnu režimu, na kterou je třeba si zvyknout.

Za pět let měním baterii, která stojí jako polovina auta

Pokud pozorujeme na vozidle nestandardní pokles kapacity, bývá nejčastěji závada pouze na jednom článku z několika desítek. Řešením tedy je výměna pouze tohoto článku a vybalancování celé sestavy.

Záruku na kapacitu baterie výrobce poskytuje s omezením 3000 nabíjecích cyklů. Kdybychom každý pracovní den nabíjeli 0-100 %, jde o téměř 12 let provozu. Jak dlouho dnes vydrží naftové vozidlo?

Odmetáme, plužíme, sypeme

Vozidlo ELION má integrované přípojky i ovládací rozhraní pro sněhovou radlici, kartáč a sypač. V polohovatelné loketní opěrce je ergonomicky umístěný joystick (foto), kterým řidič ovládá pozici a natočení radlice nebo kartáče.

Displej s ovládacími prvky sypače (foto) je rovněž integrovaný do opěrky. Pohodlně volíme manuální či automatické dávkování. Sypač snímá pomocí GPS rychlost vozidla a dávku upravuje. Software sypače umožňuje stáhnutí dat o udržovaných trasách a použitém materiálu. Rovněž je možné nastavení kritických oblastí, kde je nutné dávku navýšit či zastavit. Vibrátor sypače zamezuje ucpání rozmetadla a současně pomáhá v sesypávání materiálu. Zabudovaná nádrž na solanku je uzpůsobená i pro předvlhčovací systém.

Tato praktická řešení ve spojení s kvalitní světelnou soustavou vozidla i nástaveb tvoří sehraný celek plně připravený pro zimní provoz.

Podtrženo, sečteno

Elektrické užitkové vozidlo – univerzální nosič nástaveb ELION je evropský výrobek, který kombinuje moderní technologie. Dlouhodobý vývoj a testování těchto strojů slibují stále efektivnější řešení pro údržbu měst a obcí v náročných zimních měsících. Podrobnosti zde: www.itec-czech.cz

Foto archiv/I-TEC Czech

(Příspěvek vyšel v Komunální technice 1/2025)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down