Za zajímavým strojem, který lze označit jako malý ručně nesený univerzální nosič pracovních nástavců, jsme se vypravili do obce Mnich, respektive její místní části Chválkov. Nachází se v samé západní výspě Kraje Vysočina, odkud by do Jihočeského kraje kamenem dohodil.
Zdejší obyvatel Milan Krajc, mimochodem dlouholetý zaměstnanec pobočky Kamenice nad Lipou podniku Správy a údržby silnic, nedávno oslavil padesátku. Protože je neustále v kalupu kolem domu s malým hospodářstvím, zahradou, ovocným sadem a nedalekým obecním vodojemem, o který také pečuje, již dlouhou dobu měl v hledáčku víceúčelový ruční stroj s možností agregace různého příslušenství. Jeho přání bylo letos na jaře v podobě narozeninového daru vyslyšeno…
„Po celý rok se v zaměstnání staráme o dobrý stav a sjízdnost komunikací a samozřejmě i jejich okolí. Také kolem domu je neustále se co otáčet. Pro usnadnění namáhavé ruční práce, která je s narůstajícími lety stále náročnější, jsem si vysnil víceúčelový stroj, který by pomáhal zejména při údržbě živých plotů, tvarování habrů na vodojemu a v jeho okolí a prořezávání větví především ovocných stromů,“ řekl nám Milan Krajc a navázal:
„Několik jednoúčelových pomocníků sice mám, ale začal jsem se poohlížet po něčem multifunkčním, tedy pohonné jednotce s rychle a jednoduše vyměnitelným příslušenstvím. Shromažďoval jsem všude možně informace, a nakonec dospěl k rozhodnutí obstarat si systém Versatool od Hondy s malým čtyřtaktním motorem. K tomuto rozhodnutí přispěla také příznivá cena, nízké provozní náklady, poměrně široký výběr pracovních nástavců, možnost provozu v náročných terénních podmínkách a práce ze země bez nutnosti používání žebříku nebo nedaleký servis. Ze dvou nabízených možností jsem si vybral menší model pohonné jednotky UMC 425 L s objemem motoru 25 krychlových centimetrů a výkonem 1,1 koně.“
O pohon nejenom systému Versatool, ale i křovinořezů a dalších jednoúčelové ručně nesené techniky značky Honda, se starají miniaturní čtyřtakty téže značky: buď se zmíněným zdvihovým objemem 25 cm3 (výkon 1,1 k) nebo 35 cm3 (1,6 k). Proti dvoutaktním agregátům vynikají snadným startem nebo nízkou a pro ucho „příjemnější“ hlučností. K dalším přednostem se řadí jednoduchý provoz a menší provozní náklady, kdy není potřeba připravovat směs benzínu s olejem, snadná údržba a delší akční doba. U čtyřtaktů je potřeba vyzdvihnout též menší zápach, kouřivost a emise. Tyto hodnoty jsou v dané třídě až o 80 % nižší než u motorů dvoutaktních.
Originální systém napojení a zajištění pracovního nástavce byl konstruovaný pro snadné a jednoduché použití při zachování maximální funkčnosti a spolehlivosti, jako mají jednoúčelové speciály. Dělený hnací hřídel slouží kromě snadného rozložení stroje (zhruba v jeho polovině) pro lepší přepravu a uskladnění také jako jediná pohonná jednotka pro vícero nástavců. Jeho rozpojení a spojení s příslušenstvím zajišťuje vícedrážkové konstrukční řešení s pojistkou, které výrobce označuje jako Push & Click, tedy nasaď a zacvakni. Dodejme: A pracuj… Díky tomu nelze nástavec připojit jinak než správně, a tak nemůže dojít k nechtěnému poškození kvůli nesprávnému nebo nedostatečnému nasazení.
„Z pracovního příslušenství jsem si k pohonné jednotce pořídil plotostřih v kombinaci nástavce hnací hřídele délky 60 centimetrů a 55cm oboustranné lišty pro údržbu živých plotů ve větších výškách a habrů na vodojemu a kolem něj. Jako užitečné shledávám samoostřicí břity chráněné proti vylomení a díky systému naklápění možnost jednoduché změny pracovního úhlu. Druhým nástavcem je prořezávací pila složená z 60cm hnacího hřídele a řetězové pily s 30cm vodící lištou pro výškové prořezávání větví. Kromě výkonnosti oceňuji zejména příznivou hmotnost celé sestavy v agregaci s oběma doplňky. Při bezpečném a stabilním postoji na zemi mohu nyní i delší dobu pracovat ve výškách, kam jsem se dřív dostal jen ze žebříku nebo traktorové káry,“ vyzvedává Milan Krajc a uzavírá:
„Provoz systému Versatool je zatím bez jediné připomínky. V hledáčku mám nyní strunovou vyžínací hlavu a zejména metrový prodlužovací nástavec, abych dosáhl ze země ještě výš.“
Motorové stroje Honda do České republiky začala oficiálně dovážet v roce 1992 společnost BG Technik. Od té doby vybudovala kompletní zastoupení Honda Power Equipment (Honda – motorové stroje) zahrnující dovozní a obchodní služby, technické zázemí s poradenstvím a servisem a širokou síť dealerů. Nutno zdůraznit, že náhradní díly jsou stále k dispozici i pro dvacetileté a starší stroje.*
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 8/2024)