Nový agregát Super 11 (foto) s kompaktními rozměry a pro Scanii charakteristickou technickou vyspělostí rozšiřuje portfolio pohonných jednotek řady Super.
Určený je především pro oblasti s vysokými nároky na hmotnost a energeticky úspornou přepravu. Provozovatelům nabízí efektivitu, dostatečný výkon a větší flexibilitu bez jakýchkoliv kompromisů v kvalitě.
Pohonná jednotka Super 11 představuje aktuální inovaci společnosti Scania a přináší do segmentu jedenáctilitrových motorů novou úroveň výkonu a flexibility. Doplňuje již zavedené platformy o objemu 9 a 13 litrů. Ve srovnání se současným devítilitrovým motorem Scania nabízí až o sedm procent nižší spotřebu paliva a je o 85 kg lehčí než u modelu Super 13. Přepravci tak mohou u těžkých nákladů zvýšit užitečné zatížení, aniž by to bylo na úkor výkonu, spotřeby paliva nebo spolehlivosti.
„Tento nový motor Super 11 otevírá nové možnosti v oblasti energeticky účinné a nákladově efektivní dopravy. Je lehčí, úspornější a flexibilnější a současně neztrácí nic na síle a spolehlivosti. Představuje chytré řešení pro provozovatele, kteří při své každodenní práci potřebují dosáhnout optimální rovnováhy mezi výkonem, užitečným zatížením a udržitelností,“ shrnuje Ayyoob Zarmehri, produktový manažer pro prodej a marketing nákladních vozidel ve společnosti Scania.
Nový motor Super 11 je k dispozici ve třech výkonnostních kategoriích, a to 350 k (1800 Nm), 390 k (2000 Nm) a 430 k (2 200 Nm) a splňuje emisní normy Euro 4, 5 a 6. Jeho výkon se uplatní v širokém spektru oblastí dopravy, od městské logistiky až po regionální přepravu.
Značnou výhodou motoru Super 11 je také 85 % komponentů, které jsou identické s osvědčeným agregátem Super 13. Novinka si tak zachovává typické technické rysy DNA Scania s individuální úpravou pro odlišné provozní podmínky.
Intervaly údržby jsou při použití motorového oleje LDF-5 až o 30 % delší než u devítilitrových pohonných agregátů Scania, což pomáhá provozovatelům prodloužit dobu provozuschopnosti a snížit celkové náklady na servis.
Motor Super 11 se vyznačuje pestrou škálou důležitých vylepšení, které jsou výsledkem dlouholetého testování technických inovací. Scania ho vybavila vlastní technologií fázování vaček pro variabilní časování ventilů, které umožňuje řídit teplotu motoru v reálném čase a zlepšuje účinnost spalování.
Vše je kombinováno s novým softwarem motoru a vyvažovacími hřídeli pro snížení vibrací a robustní motorovou brzdou, která díky systému Scania Variable Valve Brake (VVB) nabízí výkon až 344 kW. V celkovém součtu inovací zajišťuje motor Super 11 plynulejší a pohodlnější jízdu. Patentovaný systém turbodmychadla Scania také zlepšuje využití AdBlue a dále zvyšuje účinnost tohoto pohonného agregátu.
Již působivá úspora paliva a nižší hmotnost jsou přesvědčivými argumenty pro udržitelnost nového pohonného agregátu. Dalším prvkem v této oblasti je však kompatibilita motoru Super 11 s palivy HVO i FAME.
Provozovatelé tak mohou snížit svou emisní stopu, aniž by museli investovat do nové infrastruktury. Jedná se o řešení, které podporuje jak okamžité provozní, tak i dlouhodobé cíle v oblasti udržitelnosti.
Kompaktní, lehký a výkonný motor Super 11 je určený pro širokou škálu forem přepravy, mezi něž patří například:
„Motor Super 11 představuje novou generaci inteligentní dopravy. Kombinuje to nejlepší z techniky společnosti Scania s efektivitou a adaptabilitou, kterou dnešní provozovatelé vyžadují. Ať už při provozu ve městě, nebo na delších trasách, tento motor je konstruovaný tak, aby podával optimální výkon – kilometr za kilometrem,“ dodává Ayyoob Zarmehri. Nový pohonný agregát Super 11 si mohou zájemci objednávat již nyní.
Foto archiv/Scania
Podrobnosti v Komunální technice 7/2025