14.11.2017 | 02:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kouření za volantem nese riziko

Po vykouření jedné cigarety v kabině stojícího automobilu bude koncentrace škodlivin 11x vyšší než v průměrném baru. Ani v jedoucím vozidle to není o mnoho lepší, množství škodlivin je 7x vyšší. Při vysunutí hořící cigarety z okénka bude koncentrace škodlivin o dvě třetiny horší než v zakouřené restauraci.

Tvrdí to odborníci nad jiné povolaní – představitelé australského tabákového průmyslu. Už jen manipulace s cigaretou řidiče rozptyluje. Například ovládání volantu jednou rukou se může náramně vymstít, třeba při zvládání nečekané rizikové situace. Nemluvě o horkých chvilkách, kdy řidiči vlétne do oka rozžhavený popel z jeho vlastní cigarety.

„Kuřácký rituál za volantem může být nebezpečný jako odesílání textové zprávy z mobilu. Tedy spojený s šestinásobným nárůstem rizika havárie. Pravidelní kuřáci navíc čelí dvojnásobnému riziku úmrtí na následky komplikací při léčení zranění utrpěných při případné nehodě,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Podle Světové zdravotnické organizace obsahuje cigaretový kouř přes 4000 sloučenin, ve více než 50 případech se jedná o prokázané karcinogeny. Velkým nebezpečím je oxid uhelnatý. Jeho negativní vliv na šoférský výkon může být enormní. Pevně se váže na krevní barvivo hemoglobin, a to zhruba 230x silněji než kyslík. Postižené červené krvinky ztrácejí schopnost dopravovat po těle kyslík. Navíc negativní vliv vykouřené cigarety přetrvává až 12 hodin.

V přítomnosti kouřícího řidiče trpí i kuřáci pasivní. Akutními příznaky pasivního kouření bývají podráždění očí a hrdla, kašel, bolesti hlavy, únava, závratě a nevolnost. U astmatiků může být vyvolán záchvat. Při dlouhodobém vystavení cigaretovému kouři se pasivní kuřáci vystavují zvýšenému riziku onemocnění rakovinou plic či chronickou obstrukční plicní nemocí. Pokud se jedná o riziko vzniku kardiovaskulárními chorob, pasivní kuřáci jsou na tom jako lehčí aktivní kuřáci. Obzvlášť citlivé na vdechování cigaretového kouře jsou děti. Ve zvýšené míře se u nich projevuje riziko vzniku syndromu náhlého úmrtí, zánětu středního ucha, astmatu a dalších onemocnění dýchacích cest.

Řada států sáhla po přísném opatření v podobě zákazu kouření při přepravě dětí či mladistvých. V Anglii a Walesu nesmí kouřit řidič ani nikdo z cestujících při přepravě osoby mladší 18 let, podobně je tomu ve Skotsku a Irsku. Na Kypru je zakázáno kouřit při přepravě osob do 16, ve Francii do 12 let. Na Maltě nesmí kouřit při přepravě dětí do 16 let nejen řidiči, ale ani spolujezdci. Itálie zakazuje kouření také při přepravě dětí a těhotných žen.

Výše finančního postihu může být vysoká. Například ve Skotsku se jedná o 1000 liber, v Itálii až 650, v Irsku 100, na Kypru 85 a ve Francii 68 eur. Na zákaz kouření v autě v přítomnosti dětí či mladistvých je dobré pamatovat i při cestách mimo Evropskou unii. Jedná se o řadu států v USA, Austrálii, Kanadu, Jihoafrickou republiku, Bahrajn, Katar či Spojené arabské emiráty.*

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2017)

 

 

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down