31.01.2022 | 08:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Inovace estetické, hlavně však praktické

Každý výrobce musí své výrobky inovovat a přizpůsobovat nejen požadavkům legislativním, ale i těm co přicházejí z praxe. Platí to i pro našeho nejznámějšího výrobce zemědělské techniky a pár inovací, které byly vyvolány především ohlasy z praxe, a jenž přinesou traktory Zetor modelového roku 2022, se pokusím popsat v tomto článku.

Zetory v posledních letech postupně převlékly kabáty do designu italského studia Pininfarina. Aby ty kabáty nebyly úplně stejné, přichází pro příští rok drobná designová změna na modelové řadě Forterra. Spočívá v použití černé čelní masky, v níž jsou umístěny světlomety. Ta byla dosud stříbrná a tak nově půjdou modelové řady Forterra a Proxima jednoznačně rozlišit i při letmém pohledu.

Ekonomická, nebo klasická převodovka

Protože krom nové masky inovované Zetory více designových změn nenabídnou, budeme se dále věnovat inovacím praktickým.  Zřejmě nejvýznamnější z nich je možnost volby převodovky Classic, určená pro Forterru HSX. Provedení HSX je nejprodávanější variantou Forterry a některým uživatelům v provozu nevyhovovala stávající ECO převodovka, která je provedena tak, že nejvyšší rychlostí 40 km/h se mohou traktory pohybovat při otáčkách motoru snížených na 1800 za minutu.  Nově bude možné si zvolit buď současné provedení s ECO převodovkou, nebo verzi Classic. A Classic znamená klasiku, tedy to, že nejvyšší rychlost jízdy je dosažena při jmenovitých otáčkách motoru.

Důvod volby alternativní převodovky je ten, že ECO převodovka má jinak poskládané převodové poměry u hlavních rychlostních stupňů, které jsou takzvaně „delší“ a to zejména v případě 4. a 5. stupně. To nemusí vyhovovat při tahově náročných pracích na poli i na silnici. Na silnici při plném zatížení a dosažení nejvyšší pojezdové rychlosti, na poli hlavně tehdy, pokud je nutné použít redukované převodové stupně. Uživatel si tedy nově bude moci zvolit převodovku podle toho, jaké bude převažující využití jeho traktoru.

Důležitým prvkem, který zvyšuje produktivitu traktorů je použití nového modulárního závěsu pro traktory Forterra a Crystal u něhož je nosnost zvýšena z dvou na tři tuny. Tedy ne v celém rozsahu, ale výškově jen pod úrovní PTO, avšak právě tam je to nejvíce potřeba při agregaci s návěsnou technikou. V souvislosti s tím se do výbavy zavádějí zesílené 3tunové koncovky v podobě klasické hubice, Piton fixu a koule K80.   

Nevybíjí akumulátor

U traktorů Major můžeme zmínit nenápadnou inovaci v podobě snížení klidového odběru proudu a to na sympatickou hodnotu 10 mA. Major má sice (jako všechny Zetory) odpojovač baterie, ale těm, kteří jej nepoužívali, se při delším odstavení traktoru vybíjely akumulátory. 10 mA je velmi dobrá hodnota klidového odběru, protože obvyklý údaj, který naměříme třeba v osobních automobilech, bývá až 20 mA. Prostě dnes jsou v motorových vozidlech některé elektronické systémy stále v pohotovosti a odebírají proud.

Delší život pro váš DPF

U všech traktorů s motory Zetor Stage V, bude od příštího roku k možnosti přerušení zavedena též možnost nuceného zapnutí regenerace částicového filtru. To je poměrně důležité, neboť všímavá obsluha stroje tak může řádně prodloužit životnost této často kritizované součásti emisního systému. V traktorové branži je možnost aktivně do regenerace vstoupit běžná věc, ne tak jako u osobních automobilů, kde je tomu naopak a výrobci se před zákazníky snaží proces regenerace utajit. Asi aby mohli častěji měnit filtry.

Praktický detail

Na závěr ještě pár poznámek, které souvisí s kabinou. U modelového provedení Forterra CL a HSX budou od příštího roku použity jiné schůdky a u všech Forterr a Crystalu bude možné objednat praktický detail v podobě zrcátka, které se umístí na madlo zadního okna. Tím se umožní pohled a tím i kontrola připojovacích bodů nářadí.   

Řidiče traktorů Zetor Forterra zřejmě též potěší, že odkládací schránka vlevo vedle sedačky už nebude vyhrazena jen provedení HD, ale i CL a HSX, byť jako volitelná výbava. Je to logické, protože tak jak jde vývoj v konstrukci traktorů kupředu, řeší se nejen motory či převodovky, ale i takovéto zdánlivé detaily. Několikrát jsem viděl, že zkušený traktorista, který vstoupí do nového traktoru, se nejprve začne rozhlížet po hlavních ovládacích prvcích a hned po tom, kam si v kabině může odložit telefon, nebo svačinu.*

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down