Granadier: nový vůz na českém trhu

V České republice bude letos zahájený prodej nové značky automobilu. Je to událost, která se nestává často. O to zajímavější je, že se jedná o terénní užitkové vozidlo, což je kategorie v Evropě téměř ohrožená. První prototypy vozu Grenadier 4 x 4 nabídl zájemcům v Plzni k praktickému vyzkoušení již koncem loňského roku specialista na terénní vozy, Autosalon Dajbych.

Úkol výrobní společnosti INEOS Automotive Ltd. zněl jasně: zkonstruovat a dodat na trh auto, u něhož funkce vítězí nad formou, a to pro zákazníky, kteří vyžadují spolehlivý pracovní stroj, jenž obstojí i v nejnáročnějších podmínkách. Klíčový bodem bylo zajistit maximální úroveň schopností pro jízdu mimo vozovku. K tomu si výrobce vytyčil další cíl: zajistit špičkové parametry tažení a užitečného zatížení při zachování maximální bezpečnosti.

Inspirace z restaurace

Grenadier byl tedy postavený od nuly na zcela nových základech a navržený tak, aby plnil veškeré požadavky na odolný, schopný a pohodlný pracovní vůz, s nímž je možné jet prakticky kamkoli. Na jeho vývoji se podílelo zhruba 350 techniků.

V roce 2017 předseda představenstva společnosti INEOS, Sir Jim Ratcliffe (foto), milovník vozů a zkušený dobrodruh, našel mezeru na trhu pro spolehlivý užitkový vůz 4 x 4 – bez jakýchkoliv příkras. Nápad rozvinul s několika přáteli v oblíbené restauraci The Grenadier v londýnské čtvrti Belgravia, která také inspirovala kolektiv k názvu vozu. Pro tyto účely byla založená společnost INEOS Automotive Ltd. a tým profesionálů z automobilového průmyslu začal usilovat o převedení vize do reality.

Pro zajímavost: firma INEOS Automotive je pobočkou holdingu INEOS Group, předního světového výrobce petrochemických produktů a specializovaných chemikálií. Zaměstnává 26 000 lidí v 36 divizích. Jeho síť zahrnuje 194 výrobních závodů v 29 zemích.

Tradiční i čistý pohon

INEOS Automotive odkoupil od společnosti Mercedes-Benz továrnu v německém Hambachu, jeden z nejmodernějších výrobních závodů automobilů v Evropě, kde je navíc k dispozici kvalifikovaná a zkušená pracovní síla. Loni v květnu dokončil INEOS dynamické testování prototypu první fáze modelu Grenadier. Stalo se tak po náročných zkouškách na jednom z nejimpozantnějších testovacích terénních míst pro vozy 4 x 4 na světě, na trati okolo hory Schöckl poblíž sídla partnerské společnosti Magna Steyr v Rakousku. Od poloviny roku 2021 se do testovacího programu zapojilo přes 130 prototypů, které urazily v rozmanitých podmínkách více než 1,8 milionů kilometrů.

Grenadier využívá stejná konstrukční řešení jako kultovní terénní vozy minulosti; žebřinový rám, tuhé hnací nápravy vpředu, vzadu potom na vinutých pružinách (foto). Motory jsou zážehové (285 k) i vznětové (249 k) s využitím šestiválců BMW Euro 6 o objemu 3,0 litru, B57 a B58. Pohonné jednotky se budou dodávat s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF s ručním režimem. Výrobce nezapomíná ani na ekologii. V tomto ohledu podporuje využití vodíku jako řešení s čistou energií. Ve spojení s odborníkem na takto koncipované pohonné jednotky, společností AVL, vzniká koncept Grenadier FCEV. Tento automobil s vodíkovým pohonem zahájí testování na silnicích i v terénu do konce roku 2022.

Pro všechny zájemce

Mezi klíčové evropské trhy se řadí Velká Británie, Německo, Francie, Španělsko, Itálie, země Beneluxu a Polsko. Výrobce má ambice se prosadit i v Africe, na Blízkém východě nebo v Austrálii a na Novém Zélandu. Zásadní výzvou je severní Amerika, kde platí přísné předpisy. Cesta na tamní trh je proto velmi složitá a prodejní strategie musí být naprosto přesná. Současně však jde o velmi významné odbytiště, které nabízí obrovské příležitosti z hlediska objemu, zejména mezi zákazníky zaměřenými na životní styl. Dodávky do severní Ameriky začnou v roce 2023.

Obdobně významným globálním trhem je Čína. Tady je patrný nový trend, kdy významné místní firmy vyrábějí vozy 4 x 4, které se vracejí k základům. Nejlidnatější země na planetě má stanovený program postupného snižování emisí automobilů. Protože se INEOS zaměřuje na velké vozy 4 x 4, které nejsou úplně nízkoemisní vozů, jde o nesnadnou, ale ne nepřekonatelnou výzvu. Kvůli specifickým požadavkům na techniku a shodu vozidel s předpisy očekává INEOS, že vstup do Číny bude sladěný s průnikem do Severní Ameriky v roce 2023.

Podle výrobce není žádný trh předem zapovězený. Grenadier je vůz určený pro celý svět. V druhé vlně se rok či dva po jeho představení může objevit další prodejní možnosti.

Na trhu letos v červenci

Společnost INEOS Automotive zahájila uzavírání dohod s maloobchodními prodejci a partnery pro poprodejní služby po celém světě v září 2021. Před plánovaným uvedením vozu Grenadier na trh letos v červenci 2022 plánuje zřídit až 200 prodejních a servisních míst. Jenom v Evropě jich bude zhruba 70.

Maloobchodními partnery se stanou renomované skupiny prodejců automobilů i specialisté na vozy 4 x 4. Na všech trzích je patrný silný zájem zastupovat značku INEOS, a to zejména u partnerů BMW, kteří mají zkušenosti s motory BMW ve vozidlech Grenadier. Zákazníci budou mít možnost zakoupit vůz fyzicky na pobočkách nebo zvolit on-line platformu.

První celosvětový námět na poprodejní služby vyvinula společnost INEOS za poslední tři roky s firmou Robert Bosch GmbH. Maloobchodní partneři budou tvořit páteř servisní sítě a další pokrytí zajistí pečlivě vybírané provozovny Bosch Car Service. Majitelé, kteří budou potřebovat pomoc v odlehlejších místech, budou moci využít 10 000 servisních míst Bosch Car Service ve 150 zemích. Ucelená servisní síť znamená, že většina zákazníků se nikdy neocitne dále než 50 kilometrů od akreditovaného servisu. Pokud náhradní díly nebudou na skladě, společnost INEOS hodlá zajistit dodávky na zásadní trhy do 24 hodin.

Prodejním a servisním partnerem společnosti INEOS Automotive v České republice je Autosalon Dajbych, který uvede letos v červenci terénní užitkový vůz Grenadier 4 x 4 na tuzemský trh. Brzy zveřejní i ceny. Nechme se překvapit.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down