FREIGHTLINER: nová americká hvězda

Z malého výrobce nákladních vozů na přání klientů se Freightliner pod taktovkou německého koncernu Mercedes-Benz (Daimler Trucks) změnil na vedoucí značku, a to nejen v segmentu dálničních tahačů.

Freightliner vznikl kuriozním způsobem, když americký dopravce Consolidated Freightways na trhu nenašel typ pro svou potřebu, a proto koncem 30. let zahájil vývoj originálních konstrukcí. Nejprve výhradně pro vlastní potřebu, později ve spolupráci s koncernem White coby White-Freightliner i pro jiné klienty.

Značka to však byla vždy malá, a po krachu velké White Motor Corporation měla sama finanční problémy. Zásluhu na jejím přežití však má tehdejší Mercedes-Benz a jeho dynamický management, vedený Dr. Dieterem E. Zetschem, pozdějším šéfem Daimler Group, jenž jako generální ředitel Freightlineru vyvedl podnik z krize a položil základy jeho rozkvětu.

Cesta na vrchol

Dr. Zetsche během deseti let postavil Freightliner do čela amerických producentů těžkých nákladních vozů. Přelomem se stala nová řada modelů střední třídy Business Class, která umožnila zvýšení výrobních počtů, vstup do nových segmentů a na další trhy. Stala se základem renesance značky.

„Vyzkoušeli jsme několik možností," prohlásil Michael von Mayenburg, tehdejší technický šéf Freightlineru při představení nové Business Class v březnu 1991, a dodal: „Prozkoumali jsme výrobní program našich továren Mercedes-Benz na celém světě. Nejprve jsme do USA dováželi naše nákladní vozy z Brazílie a zvažovali všechny možnosti montáže, ale pak jsme se rozhodli pro zcela novou koncepci, s níž jsme vytáhli do konkurenčního boje s GMC/Chevroletem, Fordem a Navistarem International v hmotnostních třídách 6, 7 a 8.“ Dodejme, že tyto třídy znamenají rozpětí celkové hmotnosti nákladních vozů 8,8 až 11,7; 11,7 až 14,85 a u nejtěžší Class 8 přes 14,85 t.

Americký průkopník

Freightliner vždy patřil k průkopníkům. Zavedl rovněž tahače bezkapotové koncepce COE (Cab-over-Engine), celohliníkové kabiny COE i klasické Conventional, pro dálkovou dopravu s oddílem na spaní, první kabiny sklopné vpřed o 90° a také úspěšnou aplikaci motorů evropské konstrukce. To sice už zkusila konkurenční značka Mack, když se v USA pokusila nabízet švédské šestiválce Scania, ale neuspěla. Teprve Freightliner prorazil s motory Mercedes-Benz proti americké konkurenci.

Samozřejmě, jak je v USA zvykem, klienti mohli volit motor podle svých preferencí, zvláště s ohledem na svůj vozový park, a tak se montovaly alternativně pohonné jednotky Cummins, Caterpillar a Detroit Diesel.

Není bez zajímavosti, že se Detroit Diesel nakonec stal členem Daimler Trucks (dříve patřil General Motors) a nyní jsou motory nákladních vozů pro všechny koncernové značky Daimler Trucks konstrukčně spřízněné (Mercedes-Benz, Fuso a Detroit Diesel). Kapotové typy s výjimkou tradičního modelu Classic se zaoblovaly pro větší aerodynamickou účinnost a procházely postupným vývojem, reprezentovaným novými modely Cascadia, Columbia, Century Class a dalšími.

Nastupuje globalizace

Po rozdělení výroby osobních a užitkových vozů Mercedes-Benz byla druhá společnost přejmenována na Daimler Trucks a v jejím portfoliu jsou rovněž autobusy, přičemž podnik sdružuje německé značky Mercedes-Benz a Setra, americké Freightliner, Western Star a Thomas-Built-Buses, indickou Bharat-Benz a japonskou Fuso (dříve Mitsubishi). Jeho konstrukce se vyrábějí rovněž v Brazílii a Číně. Daimler Trucks je největším výrobcem ve svém oboru.

Tomáš Hyan, foto autor a Freightliner

(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 10/2025)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.