Pozoruhodně široká paleta strojírenských výrobků nesla značku FAUN. Během let procházela tato německá společnost fúzemi a změnami majitelů. Přežila dodnes coby vedoucí výrobce komunálních nástaveb na podvozky jiných značek.
Původně byla společnost FAUN-Werke z Norimberku automobilkou, která postupně přidávala další produkty, ale už ve 30. letech se specializovala vedle výroby nákladních automobilů, autobusů, trolejbusů, kolových i pásových traktorů a hasičských vozů také na komunální vozidla.
Zrození značky
FAUN vznikl roku 1919 po fúzi Schmidtovy firmy s další Fahrzeugfabrik Ansbach (založena 1906) coby Fahrzeugwerke Ansbach und Nürnberg, zkráceně FAUN. Schmidtovy výrobky měly motory vlastní konstrukce, ale i jiné, především Deutz. V roce 1935 byla zahájena produkce silničních tahačů. Už dříve se vyráběly autojeřáby a společnost dále dodávala autobusy a komunální vozy s benzino-elektrickým pohonem. Čistý elektropohon bez převodovky či hybridní pohon se využívaly nejen u komunálních a městských rozvážkových vozidel, ale i u autobusů, valníků, sklápěčů, autojeřábů a dalších speciálních vozidel.
V roce 1925 podnik zaměstnával 1200 lidí. O rok později se dostal do finančních problémů, takže ztratil samostatnost (hlavním akcionářem Krupp). Když osmadvacetiletý Karl-Heinz Schmidt převzal vedení po smrti otce, do roka se stal opět výhradním vlastníkem firmy a zůstal jím až do roku 1979, kdy zemřel. FAUN-Werke KG se proměnily na akciovou společnost až v roce 1984.*
Tomáš Hyan, foto FAUN AG
(Podrobnosti v Komunální technice 3/2023)
K obrázkům:
1: Těžký třínápravový tahač FAUN Koloss ve službách ČSAD Ostrava v 80. letech
2: Cestovní vůz FAUN 6/24 PS, čtyřválec 1405 cm3 o výkonu 24 koní (18 kW) z roku 1924
3: FAUN F6103 VL s motorem Deutz V10 14,6 l (184 kW/250 k) a užitečnou hmotností 12,0 až 15,8 t (produkce 1967–1971)
4: Motorová kára Kraka vhodná pro letecký výsadek, pohon malým dvouválcem Goggomobil nebo BMW 700 (1967–1973)
5: Speciální transportéry pro hutě TRPW 1006 až 9012 čítaly deset typů s objemem korby 2,7 až 23,0 m3 pro roztavený materiál (motory Deutz do 400 k)
6: Zametací tříkolový stroj FAUN AK3 H z roku 1968 pracoval také v New Yorku
7: Těžký sklápěč typu K40/40 VW má užitečnou hmotnost 40 a celkovou 71 t (motor Deutz Diesel V12)
8: Nabídka komunálních vozidel FAUN v roce 1930 na dobové reklamě
9: Ze současného programu: zametací nástavba FAUN Viajet na podvozku Mercedes-Benz Atego 1323 se šestiválcem o výkonu 230 k (170 kW)