Pozoruhodně široká paleta strojírenských výrobků nesla značku FAUN. Během let procházela tato německá společnost fúzemi a změnami majitelů. Přežila dodnes coby vedoucí výrobce komunálních nástaveb na podvozky jiných značek.
Původně byla společnost FAUN-Werke z Norimberku automobilkou, která postupně přidávala další produkty, ale už ve 30. letech se specializovala vedle výroby nákladních automobilů, autobusů, trolejbusů, kolových i pásových traktorů a hasičských vozů také na komunální vozidla.
Zrození značky
FAUN vznikl roku 1919 po fúzi Schmidtovy firmy s další Fahrzeugfabrik Ansbach (založena 1906) coby Fahrzeugwerke Ansbach und Nürnberg, zkráceně FAUN. Schmidtovy výrobky měly motory vlastní konstrukce, ale i jiné, především Deutz. V roce 1935 byla zahájena produkce silničních tahačů. Už dříve se vyráběly autojeřáby a společnost dále dodávala autobusy a komunální vozy s benzino-elektrickým pohonem. Čistý elektropohon bez převodovky či hybridní pohon se využívaly nejen u komunálních a městských rozvážkových vozidel, ale i u autobusů, valníků, sklápěčů, autojeřábů a dalších speciálních vozidel.
V roce 1925 podnik zaměstnával 1200 lidí. O rok později se dostal do finančních problémů, takže ztratil samostatnost (hlavním akcionářem Krupp). Když osmadvacetiletý Karl-Heinz Schmidt převzal vedení po smrti otce, do roka se stal opět výhradním vlastníkem firmy a zůstal jím až do roku 1979, kdy zemřel. FAUN-Werke KG se proměnily na akciovou společnost až v roce 1984.*
Tomáš Hyan, foto FAUN AG
(Podrobnosti v Komunální technice 3/2023)
K obrázkům:
1: Těžký třínápravový tahač FAUN Koloss ve službách ČSAD Ostrava v 80. letech
2: Cestovní vůz FAUN 6/24 PS, čtyřválec 1405 cm3 o výkonu 24 koní (18 kW) z roku 1924
3: FAUN F6103 VL s motorem Deutz V10 14,6 l (184 kW/250 k) a užitečnou hmotností 12,0 až 15,8 t (produkce 1967–1971)
4: Motorová kára Kraka vhodná pro letecký výsadek, pohon malým dvouválcem Goggomobil nebo BMW 700 (1967–1973)
5: Speciální transportéry pro hutě TRPW 1006 až 9012 čítaly deset typů s objemem korby 2,7 až 23,0 m3 pro roztavený materiál (motory Deutz do 400 k)
6: Zametací tříkolový stroj FAUN AK3 H z roku 1968 pracoval také v New Yorku
7: Těžký sklápěč typu K40/40 VW má užitečnou hmotnost 40 a celkovou 71 t (motor Deutz Diesel V12)
8: Nabídka komunálních vozidel FAUN v roce 1930 na dobové reklamě
9: Ze současného programu: zametací nástavba FAUN Viajet na podvozku Mercedes-Benz Atego 1323 se šestiválcem o výkonu 230 k (170 kW)
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!