Většina řidičů si uvědomuje, že prémiové pneumatiky, které jsou často dražší, se vyplatí nejen díky úsporám na palivu, ale také hlavně kvůli bezpečnosti nebo delší životnosti. To potvrzuje i průzkum Nokian Tyres – 87 % řidičů v Rumunsku vnímá prémiové pneumatiky jako bezpečnější, v Bulharsku 70 % řidičů, v Itálii 61 %, ve Francii a Německu 59 %, v Polsku 58 % a v České republice pak 54 % řidičů.
Běhoun na levných pneumatikách může sice na první pohled vypadat podobně jako u prémiových, ale většinou neexistuje způsob, jak zaručit jeho spolehlivý výkon. Prémiové pneumatiky nejprve totiž prochází složitým procesem vývoje a testování. Kvalitní výrobci jako Nokian Tyres nejprve vyrobí několik prototypových pneumatik, které slouží jako výchozí článek pro vývoj a testování jednotlivých částí; důležitý je například správný poměr mezi kostrou pneumatiky a směsí speciální pryže pro daný typ.
„Rozdíly mezi kvalitními a levnými či nízkorozpočtovými pneumatikami jsou nejznatelnější v extrémních podmínkách, jako je brzdění na mokrém povrchu, při riziku vzniku aquaplaningu a při jízdě na hranici limitů. Prémiová pneumatika je jako bezpečnostní pás: většinu času ji nepotřebujete, ale v obtížných situacích může zachránit život vám i ostatním,“ vysvětluje Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky Nokian Tyres.
Výrobci prémiových pneumatik své výrobky proto podrobují rozsáhlému testování. Kvalitní pneumatiky procházejí ve vývojové fázi až 300 různými testy. U společnosti Nokian Tyres to znamená nepřetržité testování na testovacích přístrojích a různorodé testování na reálných vozech – například ve vlastním testovacím centru White Hell (Bílé peklo) ve finském Ivalu, v létě v testovacím centru přímo ve městě Nokia a na různých středoevropských závodních tratích. Je velice pravděpodobné, že levné pneumatiky neprošly tak důkladným zkoumáním a testy.*
Více v časopisu Komunální technika 9/2017.