Při rozhodování o pořízení techniky často vstupuje do hry nejen cena či výkon, ale také nároky na provoz. Jedním z významných aspektů jsou povinné technické a emisní kontroly, kterým podléhají silniční vozidla – tedy ta registrovaná jako vozidla kategorie N (nákladní automobily) či T (traktory), ale také pracovní stroje pro zemní práce (nakladače, rypadla, dumpery…).
V těchto případech je nutné pravidelně absolvovat technickou kontrolu, potažmo kontrolu emisí a splnit administrativní požadavky na evidenci vozidla.
Pokud je však vozidlo klasifikováno jako SS (samojízdný pracovní stroj) a není určené pro zemní práce, je situace odlišná a provozovatel může těžit z řad výhod:
Nepodléhá pravidelné STK ani emisním kontrolám – jedná se o zvláštní vozidlo, pro které tato povinnost neplatí podle legislativy (např. zákon č. 56/2001 Sb.). Absence technických lhůt a návštěv STK šetří čas i provozní náklady.
Do 3,5 t stačí řidičské oprávnění B – to výrazně rozšiřuje okruh řidičů, kteří mohou stroj legálně provozovat. Z praxe jsou zajímavá technická řešení univerzálních nosičů Bonetti do 3,5 t, které je možné i v této kategorii osadit například univerzálním nakládacím jeřábem či hydraulickou zvedací plošinou. Řidič skupiny B s řádným zaškolením tedy může tyto stroje plnohodnotně využívat.
Pro vozidla nad 3,5t se standardně už skloňuje toužený řidič skupiny C, kterých však na trhu práce najdeme pomálu, a pochopitelně za vyšší mzdu. U pracovního stroje nad 3,5 t však až na výjimky vystačí řidič sk. T.
Samojízdný pracovní stroj je výhodnou alternativou tam, kde nejsou nutné dálniční přejezdy nebo intenzivní silniční provoz. Odpadají náklady i režie spojené s pravidelnými kontrolami, a vozidlo tak zůstává efektivním pomocníkem s nižší provozní zátěží.
Pokud tedy uvažujete o pořízení nosiče kontejnerů, posypového vozu nebo jiné techniky, vyplatí se zohlednit nejen pořizovací cenu, ale také kategorii vozidla – může to mít zásadní vliv na jeho dlouhodobý provoz.
Česká legislativa je v tomto ohledu i v evropském měřítku velmi specifická. Provozovatelé tyto faktory často využívají na maximum. V některých případech si běžný občan či podnikatel klepe na čelo. Vám bude nyní možná o něco více dávat smysl, když na silnici potkáte tříosý „náklaďák“ se žlutou registrační značkou…
Foto archiv/I-TEC Czech
Podrobnosti v Komunální technice 7/2025