23.01.2021 | 07:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Elektrické nákladní vozy na vodíkový pohon

Společnosti ASKO a Scania slaví zahájení provozu čtyř elektrických nákladních vozidel s vodíkovým pohonem a vodíkové čerpací stanice firmy ASKO v norském Trondheimu.

V rámci elektrifikace těžkých užitkových vozů neexistuje univerzální řešení, které by vyhovovalo všem. Jednou oblastí, na které se společnosti Scania a ASKO zaměřují, jsou vozy s elektrickým pohonem na vodíkové články. Reálný provoz kvarteta aut v pilotním projektu je jedním z prvních svého druhu a bude pro oba partnery základem dalšího vzdělávání a rozvoje v této oblasti.

S ekologií v hledáčku

„Scania pokračuje ve výzkumu a využívání moderních technologií podporujících přechod na dopravu bez fosilních paliv. Velkou část projektu realizujeme s našimi nejpokrokovějšími partnery,“ říká Karin Rådström, vedoucí prodeje a marketingu společnosti Scania.

Firma zaujímá ke svému plánu elektrifikace stejný postoj jako v případě technologie spalovacího motoru. Zkoumala a vyvíjela různé druhy technologií využívajících pohon na biopaliva i plně elektrických vozidel. V roce 2019 Scania představila akumulátorový autobus. Kromě toho se zaměřuje na elektrická vozidla, která lze nabíjet s využitím elektrifikovaných silnic nebo prostřednictvím palivových článků.

Zajímavý vodík

„Vodík je pro dálkovou elektrifikovanou dopravu zajímavou možností. První testy ukazují, že tato technologie funguje spolehlivě i v chladnějším podnebí. Proto budeme i nadále pečlivě sledovat výkon těchto nákladních vozidel. Chtěla bych také ocenit firmu ASKO, která se nebojí podnikat kroky k urychlení přechodu k udržitelné dopravě,“ dodává Karin Rådström.

Ve nákladních vozidlech pro ASKO je spalovací agregát nahrazený elektromotorem, k jehož pohonu slouží elektřina získávaná z vodíkových článků a z dobíjecích akumulátorů. Zbytek hnacího ústrojí se skládá ze stejných standardních součástí používaných v hybridních nákladních vozidlech a autobusech společnosti Scania.*

Fakta o vozidle:

•         Přípustná hmotnost: 26 t

•         Konfigurace: 6 × 2 * 4

•                   Elektromotor s výkonem 290 kW/trvalý výkon 210 kW, dvoustupňová převodovka, maximální točivý moment 2200 Nm

•         Kapacita Li-ion akumulátorů: 56 kWh

•         Integrovaná nabíječka: 22 kW

•         Palivové články: 90 kW od externího dodavatele

•         Nádrž na vodík: 33 kg při tlaku 350 barů

•         Odhadovaný dojezd: 400–500 km

(Podrobnosti v Komunální technice 1/2021)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down