Elektrický traktor jako vlajková loď výrobce

Nový traktor na elektřinu Fendt e100 Vario (foto) s prodlužovačem dojezdu a elektricky poháněným pracovním příslušenstvím je nejčerstvější novinkou a současně vlajkovou lodí této značky v oblasti elektromobility. Byl vyvinutý zejména pro pěstitele ovoce a zeleniny, farmy s chovem hospodářských zvířat nebo vlastní výrobou energie a také komunální sektor.

Vysoká provozní kapacita a z ní vyplývající objem a hmotnost baterií kladou značné nároky na vývoj bateriově poháněných zemědělských a komunálních strojů. Má-li být tlak na podloží co nejnižší, nesmí být hmotnost elektrického vozidla výrazně vyšší než toho se spalovacím motorem. V konečném důsledku tento požadavek omezuje velikost baterie, a tím i provozní dobu traktoru,“ říká Viktor Zálešák, produktový manažer společnosti Agromex, která je distributorem zemědělské techniky Fendt pro Českou republiku.

Tři provozní režimy

„Pohonné ústrojí traktoru Fendt e100 Vario se skládá z baterie s elektromotorem a převodovky Fendt Vario. Stroj má tři provozní režimy – Eco s výkonem 50 kW, Dynamic s trvalým výkonem 55 kW a Dynamic+ s krátkodobým navýšením výkonu až na 66 kW (90 k). Inovace, jako je funkce start-stop nebo rekuperační brzdění, využívají energii obzvlášť efektivně,“ vysvětluje Viktor Zálešák.

Nově vyvinutý Fendt e100 Vario dosahuje při středním zatížení provozní doby přibližně 4–6 hodin. Jedním z možných přístupů k optimalizaci a podpoře praktičnosti je navýšení této hodnoty pomocí prodlužovače dojezdu vyvíjeného ve spolupráci se společnostmi AGCO Power a BlueWorld.

Pro celodenní práci

S kapacitou přibližně 100 kWh zdvojnásobuje provozní dobu. Díky tomu může traktor fungovat celý pracovní den s připojeným nářadím bez přestávky na dobití. Prodlužovač se skládá kromě jiného z palivového článku a nádrže na metanol. Chemické reakce pro prodloužení dojezdu generují elektrickou energii právě z metanolu. Tato kombinace výrazně snižuje emise.

Prodlužovač dojezdu traktoru Fendt je kompatibilní se systémem ISOBUS a ovládá se přímo z kabiny prostřednictvím terminálu. Může být namontovaný na traktoru vpředu nebo vzadu. Prostřednictvím rozhraní AEF dodává až 15 KWh energie za hodinu provozu. Traktor tak spotřebovává energii vyrobenou prodlužovačem dojezdu přímo. Ztráty způsobené mezistupni, jako je nabíjení baterie, jsou eliminovány a energie se využívá nejlepším možným způsobem.

(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 6/2024)*

Foto archiv/Agromex

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down