Dvacet úspěšných sezón s traktory značky Kubota

Ve Službách Města Milevska zaujímají traktory Kubota hlavní roli při údržbě travnatých ploch již od roku 2003, kdy byl zakoupen první stroj jako náhrada za dosluhující sekačky Etesia.  V této době byla značka pro podnik žhavou novinkou známou především ze zahraničí.

Po předvedení techniky byl traktor řady STα zakoupen v plné výbavě včetně předního tříbodového závěsu s vývodovým hnacím hřídelem, hydrostatickým třístupňovým pojezdem, doplňujícím systémem pojezdu Bi-Speed a kabinou s větráním a elektrickým topením, doplněnou o pracovní osvětlení s výstražnými majáky. Pro sečení zde bylo použito mezinápravové žací zařízení se sběrem posečené trávy do koše značky Sperber o objemu 1300 litrů napojeného na zadní vývodový hřídel. Jelikož byl traktor zakoupen jako univerzální stroj pro celoroční použití, bylo pořízeno i posypové zařízení na zimní údržbu komunikací a přední sněhová radlice včetně druhé sady šípových pneumatik.

Po prvních pěti letech bezproblémového provozu byl zakoupen i druhý traktor inovované řady Kubota STV 40 se stejnými pracovními zařízeními.

V současné době se v Milevsku staráme o přibližně 31 hektarů travnatých ploch, kdy ročně sekáme včetně individuálních požadavků zákazníků okolo 150 hektarů ploch v sezóně začínající v květnu a končící v některých letech i na začátku prosince sběrem listí, kdy téměř okamžitě přecházíme na zimní údržbu. I přes to, že stroje jsou v sezóně využívány každým dnem, obvykle řešíme pouze závady zpravidla běžného charakteru jako například výměnu řemenů či opotřebitelných komponentů na žacím ústrojí.

Ačkoli se na první pohled může zdát, že rozdíly mezi dvojicí takřka stejných traktorů nemusí být patrné, opak je pravdou.

Kubota STα-30 – neúnavný pracant

První zakoupený traktor Kubota STα-30 letos úspěšně seče již dvacátou sezónu, přičemž za celou dobu provozu nenastal žádný zásadní problém. Většina investic se tak týká pouze pravidelné výměny všech provozních kapalin, filtrů a běžných spotřebních dílů. Pouze malé procento nákladů pak připadá na náhradní díly, které objednáváme z místního autorizovaného servisu.  Přitom je s traktorem naježděno přes 6500 motohodin bez ohledu na okolní podmínky. I přes to, že stroj je již skoro dvacet let starý, všechny základní mechanické komponenty jsou plně funkční, a na traktoru nechybí žádné základní funkce. Kabina je na svou dobu dostatečně prostorná s ideálním výhledem, ovládací prvky jsou logicky uspořádány do jednotlivých funkčních celků. Elektroniky je v kabině naprosté minimum, a když už se náhodou něco pokazí, oprava bývá obvykle krátkodobou záležitostí, kterou obsluha zvládne bez asistence servisu. Na to, že traktor již dávno přesluhuje, v posledních letech je po celou sezónu plně vytížen a obvykle zastavuje pouze na pravidelnou údržbu, která je v tomto případě základem úspěchu. K vysoké výkonnosti stroje pohybujícího se i v náročnějších podmínkách okolo jednoho hektaru a patnácti metrů krychlových posečené travní hmoty denně pak kromě údržby napomáhá i stálá obsluha, znalost všech pravidelně sečených ploch, a hlavně nastavení stroje. Seřízení všech komponentů je v případě mezinápravového sečení se sběrem a transportem posečené travní hmoty pomocí turbíny základem pro kvalitní sečení, kdy i nepatrný rozdíl v délce dopravní trasy, návaznost jednotlivých komponentů na sebe nebo i utěsnění všech spojů v dopravní trase může být zásadní hlavně při sekání vysokého a vlhkého porostu v jarních a podzimních měsících. Zajímavostí pak je, že i při pracovním záběru žacího ústrojí 153 centimetrů a výkonu traktoru 30 koní při 2700 otáčkách za minutu při pracovním úkonu, je mnohem efektivnější sekat s nižším výkonem pouze na necelých 2400 otáček za minutu při totožné a často i lepší výkonnosti stroje a zároveň přibližně s desetiprocentní úsporou paliva včetně nižšího počtu odpracovaných motohodin s nižším opotřebením všech pohyblivých součástí pracovního ústrojí.

Kubota STV 40 – Evoluce řady ST

Druhý z dvojice komunálních traktorů je již modernější řady STV využívající stejný základ v podobě shodného rámu, kabiny a pojezdu, doplněný o výkonnější motorovou jednotku. Změny se pak odehrávají hlavně v interiéru a pod kapotou, kde je na rozdíl od staršího sourozence již automatický plyn, elektromagnetické zapínaní vývodových hřídelů a celkově lepší ergonomie včetně kvalitnějšího sedadla řidiče. Výhodou pak je i vyšší počet hydraulických okruhů, se kterými je možné například při zimní údržbě obsluhovat šípovou naklápěcí radlici. Od pořízení v roce 2008 má traktor najeto 5900 motohodin a v současné době funguje jako výpomoc prvnímu traktoru při větším množství požadavků na sekání. Inovace v podobě většího množství elektroniky a vyššího výkonu má zde i druhou stránku. Oproti staršímu sourozenci má novější řada STV v našem případě o něco poruchovější provoz. V letošním roce tak byl kompletně měněn motor, provedena repase portálu zadní nápravy a již opakovaně byl opravován zadní tříbodový závěs. Celkově však tyto poruchy začaly přicházet až po překonání hranice pěti tisíc motohodin, což už je na tyto kompaktní stroje úctyhodný počet.

Text a foto Bc. Tomáš Řezáč,

Služby města Milevska

 

1 - Traktor Kubota STα-30 má za sebou v Milevsku 20 odpracovaných sezón, druhý traktor Kubota STV40 pouze o pět méně

2 – Model Kubota STα-30 odpracoval již více než 6500 motohodin

3 – Ani Kubota STV40 nezahálí. Traktor s více než 5900 motohodinami nyní slouží hlavně jako výpomoc při sečení

4 - Při takřka celosezónním nasazení jsou oba traktory v plně provozu schopném stavu

5 - Pro sečení je použito mezinápravové žací zařízení se sběrem posečené trávy do koše značky Sperber o objemu 1300 litrů

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down