Robustní traktory Dutra D4K s pohonem čtyř stejně velkých kol a dlouhou kapotou, ukrývající šestiválec Csepel, byly i ve své době neobvyklým zjevem...
O maďarském strojírenství minulých let je toho známé poměrně málo. U nás se od 50. let uplatnily především nákladní vozy Csepel, klasické dumpery Dutra a také maďarské kombajny. Dálkový autokar Ikarus 55 s motorem vzadu byl v šedi starých typů řídkým zjevením (znalcům připomínal americké Greyhoundy), stejně jako traktory Dutra, které se k nám nedovážely.
Jejich konstrukce a historie jsou však velmi zajímavé. V letech 1948 až 1975 vzniklo v Budapešti přes patnáct tisíc traktorů, od poloviny 50. let známých pod značkou Dutra, která není ničím jiným, než zkratkou názvu dvou nejdůležitějších produktů podniku, tedy dumper (krátký sklápěč) a tractor.
Přes 100 let historie
Na počátku byla v roce 1869 založená vídeňská společnost Mathiase Hofherra na výrobu zemědělských strojů, která záhy přidala pobočku v Budapešti. V roce 1881 do podniku vstoupil Maďar János Schrantz a od roku 1911 po spojení firem Hofherr-Schrantz AG (značka HS) s vídeňskou filiálkou britské strojírny Clayton & Shuttleworth a jejich továrnami v Rakousko-Uhersku a Rumunsku vznikla nová HSCS (Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Gépgyár) se soustředěním produkce do Budapešti.
Zemědělské stroje a lokomobily záhy doplnily traktory a HSCS se stala jejich největším výrobcem ve východní Evropě. Za druhé světové války se závodů zmocnila německá firma Heinrich Lanz, výrobce známých traktorů s dvoudobými ležatými jednoválci se žárovou hlavou. Stejný princip se uplatnil také u lehkých traktorů Hofherr G-35, HSCS R 30-35, Mávag T20-25 a dalších, jejichž výroba byla po válce v Maďarsku obnovena a soustředěna do znárodněného podniku pod novým názvem Vörös Csillag Traktorgyár na základech HSCS. Jméno traktorky není nic jiného než Rudá hvězda v maďarštině.
Vznikly i klasické pásové typy, například HSCS se žárovou hlavou, nahřívanou hořákem před spuštěním roztočením setrvačníku jako u Lanz Bulldoga. Výzkumný ústav JÁFI, založený roku 1950 podle ruského vzoru NAMI, se ovšem pustil do vývoje nových typů.
Restrukturalizace a konec
Vzhledem k tomu, že traktory Dutra měly pokrokovou konstrukci, byla jejich výroba poměrně drahá. Proto maďarská strana a vláda rozhodly v roce 1975 o ukončení výroby podobným způsobem, jakým zahubila další velkou strojírnu Csepel, budapešťského výrobce vznětových motorů, nákladních automobilů, autobusových podvozků a motocyklů Pannonia.
V roce 1975 tak produkce traktorů Dutra skončila. Státní podnik byl od roku 1973 násilně začleněný pod maďarskou strojírnu a vagonku Rába v Györu, kdysi známou i licenční výrobou našich osobních a nákladních automobilů Praga. K posledním konstrukcím patřil desetitunový dumper Gödöllö 116, poháněný šestiválcem Csepel, známým z nákladních Csepelů a autobusů Ikarus. Také jeho výroba byla utlumena.
Produkce traktorů 4 x 4 pak pokračovala u společnosti Rába Magyar Vagon- és Gépgyár, ovšem zcela jiných značky Rába-Steiger (typy 245 až 360 podle výkonu) na základě licence od americké firmy Steiger.*
Tomáš Hyan, foto archiv
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 10/2024)
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!