Snížená viditelnost, kluzké a zledovatělé vozovky či sněhové závěje představují výzvy, s nimiž se musí vypořádat každý účastník silničního provozu.
Současná technologie ve vozidlech zajišťuje co nejvyšší bezpečnost posádky i ostatních účastníků provozu. Řidič a vozidlo se často navzájem zachraňují při nepředvídatelných situacích. Pokud lépe rozumíme těmto elektronickým a mechanickým systémům, lépe předvídáme chování a schopnosti vozidla v těžkých podmínkách. Podívejme se na ně podrobněji.
Proč uzávěrky a jak je to s náhony?
4WD systém pohonu umožňuje provoz vozidla s pohonem pouze zadní nápravy. Při sněhové pokrývce, před vjezdem mimo zpevněné komunikace, či po samotném zapadnutí je možné manuální zapnutí pohonu všech čtyř kol. Kvalita takového pohonu se odvíjí zejména od konstrukce přední nápravy a samotné rozvodové převodovky, která je zodpovědná za rozložení sil mezi zadní a přední nápravu.
PohonAWD distribuuje výkon na všechny čtyři kola vozidla nezávisle na vůli řidiče. Středový diferenciál rozděluje síly mezi nápravy. Tento systém zajišťuje lepší přilnavost k vozovce a vyšší bezpečnost při jízdě celoročně. Cesty jsou zasněžené v zimě, blátivé na jaře a mokré na podzim.
Středový diferenciál(mezinápravový) umožňuje rozdílný přenos sil na zadní a přední nápravu. U pohonu AWD se dá říct, že při všedním provozu posílá řídicí jednotka více síly na zadní nápravu k zajištění optimální ovladatelnosti. Jde zpravidla o poměr 70/30 – zadní/přední.
Uzávěrka středového diferenciálu umožňuje uzamknutí poměru sil přenášených na obě nápravy. Při zapadnutí přední nápravy tedy manuálně zamykáme středový diferenciál. V takovém případě se zajistí přenos síly na zadní nápravu a omezí prokluz přední nápravy.
Mezi pravým a levým kolem nalezneme na každé hnané nápravě další diferenciál. Podobně jako se kolotoč točí pomaleji ve středu, než na kraji; při průjezdu zatáčkou se vnitřní kolo točí pomaleji než vnější. Nápravový diferenciál nám zajišťuje maximální ovladatelnost vozidla. V případě, že zapadne pravé kolo nápravy, začíná se volně protáčet kolo levé. Konstrukce diferenciálu totiž způsobuje přenos síly na kolo s nižším odporem. I zde tedy musí konstruktéři a řidiči počítat s uzávěrkou.
Samosvorná uzávěrka diferenciálu nápravy neustále snímá rychlost protáčení pravého a levého kola. V případě potřeby uzamyká poměr přenosu sil a náprava se točí symetricky. Po zvládnutí takové situace jednotka diferenciál opět automaticky odemyká.
***
Různé variace a kombinace těchto mechanismů nalezneme v mnoha vozidlech, osobních či užitkových. Systém pohonu náprav si musí rozumět s řídicími jednotkami, s motorem, ale hlavně s řidičem. V nejlepším případě zvládne auto více, než si řidič sám dovolí…*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!