Do sněhu je nejlepší vyrazit po čtyřech

Snížená viditelnost, kluzké a zledovatělé vozovky či sněhové závěje představují výzvy, s nimiž se musí vypořádat každý účastník silničního provozu.

Současná technologie ve vozidlech zajišťuje co nejvyšší bezpečnost posádky i ostatních účastníků provozu. Řidič a vozidlo se často navzájem zachraňují při nepředvídatelných situacích. Pokud lépe rozumíme těmto elektronickým a mechanickým systémům, lépe předvídáme chování a schopnosti vozidla v těžkých podmínkách. Podívejme se na ně podrobněji.

Proč uzávěrky a jak je to s náhony?

4WD systém pohonu umožňuje provoz vozidla s pohonem pouze zadní nápravy. Při sněhové pokrývce, před vjezdem mimo zpevněné komunikace, či po samotném zapadnutí je možné manuální zapnutí pohonu všech čtyř kol. Kvalita takového pohonu se odvíjí zejména od konstrukce přední nápravy a samotné rozvodové převodovky, která je zodpovědná za rozložení sil mezi zadní a přední nápravu.

Pohon AWD distribuuje výkon na všechny čtyři kola vozidla nezávisle na vůli řidiče. Středový diferenciál rozděluje síly mezi nápravy. Tento systém zajišťuje lepší přilnavost k vozovce a vyšší bezpečnost při jízdě celoročně. Cesty jsou zasněžené v zimě, blátivé na jaře a mokré na podzim.

Středový diferenciál (mezinápravový) umožňuje rozdílný přenos sil na zadní a přední nápravu. U pohonu AWD se dá říct, že při všedním provozu posílá řídicí jednotka více síly na zadní nápravu k zajištění optimální ovladatelnosti. Jde zpravidla o poměr 70/30 – zadní/přední.

Uzávěrka středového diferenciálu umožňuje uzamknutí poměru sil přenášených na obě nápravy. Při zapadnutí přední nápravy tedy manuálně zamykáme středový diferenciál. V takovém případě se zajistí přenos síly na zadní nápravu a omezí prokluz přední nápravy.

Mezi pravým a levým kolem nalezneme na každé hnané nápravě další diferenciál. Podobně jako se kolotoč točí pomaleji ve středu, než na kraji; při průjezdu zatáčkou se vnitřní kolo točí pomaleji než vnější. Nápravový diferenciál nám zajišťuje maximální ovladatelnost vozidla. V případě, že zapadne pravé kolo nápravy, začíná se volně protáčet kolo levé. Konstrukce diferenciálu totiž způsobuje přenos síly na kolo s nižším odporem. I zde tedy musí konstruktéři a řidiči počítat s uzávěrkou.

Samosvorná uzávěrka diferenciálu nápravy neustále snímá rychlost protáčení pravého a levého kola. V případě potřeby uzamyká poměr přenosu sil a náprava se točí symetricky. Po zvládnutí takové situace jednotka diferenciál opět automaticky odemyká.

***

Různé variace a kombinace těchto mechanismů nalezneme v mnoha vozidlech, osobních či užitkových. Systém pohonu náprav si musí rozumět s řídicími jednotkami, s motorem, ale hlavně s řidičem. V nejlepším případě zvládne auto více, než si řidič sám dovolí…*

Foto archiv/I-TEC Czech

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down