Nejprve to byly komunální tříkolky, pak lehké nákladní automobily, které sloužily nejen v Itálii. Značka pokračuje na americkém trhu s upravenými ruskými vozy UAZ 4 x 4, ale tato aktivita vzhledem k současným politickým událostem nemá budoucnost.
Bremachy se objevily i na českém trhu, nejprve zásluhou plzeňské firmy pana Dajbycha, který dovážel i jiné kuriozity jako třeba španělské Santany a pak Scamy, konkurenta Bremachu. Tradiční italská firma se dostala do finančních problémů a dnešních dnů se nedožila. Bankrot byl vyhlášený v březnu 2018 a propuštěno posledních třicet lidí.
To však nic nemění na skutečnosti, že šlo o velmi zdařilá vozidla, která slouží dodnes. Produkce Bremachu tvoří dvě hlavní etapy. V první autoopravna a mechanická dílna převzala produkci komunálních tříkolek AermacchiTre, ve druhé vyvinula vlastní automobily Bremach 4 x 4, jež vznikly v různých modelech a řadě modifikací.
První byly tříkolky
V poválečné Itálii hledala letecká továrna Aermacchi z Varese novou výrobu, a tak její konstruktér Ermanno Bazzocchi vytvořil lehkou tříkolku MB1 (Macchi/Motocarro Bazzocchi) pro 1,5 tuny nákladu, ovšem místo řídítek opatřenou volantem pro jediné přední řídící kolo. Pod ocelovým rámem měla čtyřdobý dvouválec o objemu 750 cm3 o výkonu 13 kW (18 k), který poháněl kloubovým hřídelem zadní tuhou nápravu zavěšenou klasicky na podélných listových perech. Na rám se montovala dvoumístná trambusová kabina a valníková nástavba, popřípadně jiná pro zvolený účel (byly i skříňové).
Vozidlo neslo oficiální označení MacchiTre nebo AermacchiTre a uhánělo rychlostí až 60 km/h. Od roku 1954 byl zážehový motor nahrazený vznětovým dvouválcem boxer 973 cm3 (vrtání x zdvih 83 x 90 mm), rovněž o výkonu 13 kW (18 k); čtyřstupňová převodovka měla dokonce redukci (tedy celkem osm převodových stupňů vpřed a dva vzad). Později se továrna Aermacchi, která vyráběla také úspěšné motocykly a skútry, zcela vrátila k letadlům. Výrobní práva na tříkolky převzal Bremach-FB a motocyklovou výrobu nejprve americký Harley-Davidson a po něm nová italská značka Cagiva.
Výrobu přebírají bratři
Sourozenci Stefano a Angelo Brennové měli po válce ve Varese mechanickou dílnu a opravnu automobilů. V roce 1956 se domluvili s místní společností Aeronautica Macchi na výrobě jejích tříkolek, a tak vznikla značka Bremach (Fratelli Brenna + Macchi). Zpočátku montovali MB1 coby Bremach-FB, stejně jako třetí firma Ing. Negri & C., rovněž z Varese, která rozšířila sortiment na Aermacchino (pro náklad do 750 kg) a Aermacchi Diesel (1500 kg).
Fratelli (tedy bratři) Brennové ve své nové firmě Bremach-FB S.r.l. ve Varese vyráběli silnější verzi Diesel. V roce 1971 převzali veškerá práva na tříkolky, které původní výrobce v posledních letech nabízel dokonce coby Aermacchi Harley-Davidson! Později tříkolky dále vylepšili nejen novým designem ostřejších tvarů a jiným vznětovým dvouválcem značky Ruggerini, nyní se dvěma vzduchem chlazenými válci v řadě, zvýšeným objemem na 1084 cm3 a výkonem na 19 kW (26 k), novou převodovkou Bremach (nadále čtyřstupňovou s redukcí) a upravenou charakteristikou odpružení.
Základní modifikace sklápěč typu ND3 RRE, vyráběná až do začátku 90. let, měla rozvor náprav 2450 mm, vnější rozměry 4000 x 1600 x 1740 mm, rozchod zadních kol 1380 mm, užitečnou hmotnost 1470 kg a celkovou přípustnou 2500 kg. U valníku typu ND3 FB byla užitečná hmotnost 1500 kg a rozměry ložné plochy 2300 x 1510 mm. Vznikly mnohé speciální nástavby, například pro svoz komunálního odpadu.
Přechod na čtyři kola
Úspěch tříkolek, které se vyvážely z Itálie i do dalších zemí, znamenal další rozvoj. V roce 1983 vyjel první Bremach se znakem náprav 4 x 4, využívající poháněcí soustavy Iveco/Fiat Powertrain Technologies (FPT), jaký známe i u nás (existovala dokonce plzeňská společnost Bremach CS, s. r. o., výhradní dovozce pro ČR a SR).
Nový Bremach 4 x 4 kapotové koncepce byl k mání v mnoha různých verzích, nejprve jako typ GR35 (celková hmotnost 3,5 tuny) a GR45 (4,5 tuny), později značený také coby Montes (univerzální skříňová karoserie) a Trekking (zvýšená průchodnost terénem). Jeden z vozů s dvojkabinou se objevil rovněž na soutěži Paříž-Dakar. Vedle valníků, sklápěčů, furgonů a kombi existovaly speciální verze jako komunální pro svoz odpadu, vrtné soupravy, vysokozdvižné plošiny, odtahové vozy, cisterny a další.
Základním motorem byl většinou Iveco 8140, vznětový čtyřválec 2,5 litru o výkonu 53 kW (72 k), s pětistupňovou převodovkou Fiat a redukcí (10 + 2Z, pro Trekking 20 + 4Z). Tuhé nápravy zavěšené na podélných listových perech dostaly kapalinové tlumiče i vzadu. Rám byl ze dvou podélníků kruhového průřezu a většího počtu příček. Například valník GR35 měl rozvor náprav 2620 nebo 3020 mm a užitečnou hmotnost 1480 až 1680 kg podle verze. Později se objevily motory Iveco Turbo s větším výkonem 103 kW (140 k).
Široký sortiment
V roce 1993 vznikl Bremach Brio 35 a 45 s bezkapotovou kabinou a pohonem jen zadních kol, vhodný pro komunální služby. Jinak se mechanické skupiny příliš neměnily. V 90. letech dostaly vozy upravenou kabinu se zaoblenou přídí a novými světlomety, zdvihový objem motoru Iveco se zvětšil na 2,8 litru. Nové modely označené Brick, Extreme a Job stále vycházely z původních GR35/45. V roce 2008 se představil nový Bremach T-Rex, který se stal posledním typem značky (také se objevil u nás).
Největší změnou byly základní šestistupňová převodovka ZF (tedy s redukcí vlastní konstrukce Bremach až 24 + 4Z převodových stupňů), další nárůst výkonu čtyřválce Iveco Turbo na 107 kW (146 k) a rozšířená paleta typů. V roce 2010 vstoupil Bremach ve spolupráci s Rayem Hoogenraadem na severoamerický trh (pro T-Rex tam nabídl velké zážehové osmiválce GM Vortec a vznětové šestiválce Cummins se samočinnou převodovkou Allison) a představil experimentální elektrickou verzi T-Rex s dojezdem 150 mil (240 km).
Neslavný konec
Bremach se stejně jako mnoho jiných společností dostal do finančních problémů. Zřejmě si vzal příliš velké sousto, a tak výroba v italském Castenedolu u Brescie, kam byla převedena z Varese, se po šedesáti letech existence značky definitivně zastavila. Tyto vozy však na mnoha místech světa od Evropy po Afriku slouží dál.
Pokusy o uvedení ruských automobilů UAZ americkou dceřinou společností Bremach Motors coby Bremach 4 x 4 SUV (premiéra na autosalonu v Los Angeles 2021) však ve světle dnešního politického vývoje nemají šanci.*
Tomáš Hyan, foto autor a Bremach
Popisky k obrázkům:
1: Bremach T-Rex, poslední typ z italské výroby, s nímž chtěl výrobce uspět i na severoamerickém trhu
2: Schéma poháněcí soustavy nejrozšířenějších automobilů Bremach 4 x 4
3: Atraktivní sklápěč Bremach GR35V na titulní straně prospektu z 90. let
4: Bremach Montes 4 x 4 s univerzální karoserií pro přepravu osob i nákladu
5: Bremach 4 x 4 od oficiálního dovozce Dajbych/Bremach CS při předvádění v ČR
6: Nákladní tříkolka Bremach-FB typu ND3 RRE, poslední model se vznětovým dvouválcem Ruggerini
7: Tříkolový Bremach-FB typu ND3 NUC s nástavbou pro svoz stlačovaného komunálního odpadu
8: Bremach-FB typu ND3 NUS, verze pro svoz volně loženého komunálního odpadu – až 3 m3 objemu do hmotnosti jedné tuny
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!