Ve Vídni otevřeli loni v prosinci první městskou čerpací stanici na vodík a současně spustili testovací provoz vodíkového autobusu. Od ledna se v něm vozí i cestující. Městské podniky mezitím připravují další projekty. V dalších letech chce rakouská metropole převést jednu linku MHD na vodíkový pohon, začít pohonnou surovinu samostatně vyrábět a stát se klíčovým technologickým hráčem v oboru.
Jako první natankoval palivo v čerpací stanici vodíkový autobus Hyundai ELEC CITY Fuel Cell. Právě on prošel zkušebním provozem. Nejprve v garážích dopravního podniku a potom i po celém městě – bez cestujících a se závažími.
Pro náročnější trasy
První pasažéři se v novince svezli 10. ledna. Během zkušebního provozu mohli cestovat zdarma – bez jízdenky, ovšem za dodržení epidemických opatření. Rozpis veřejných jízd zveřejnil vídeňský dopravní podnik Wiener Linien na svém webu. Do roku 2024 chce rakouská metropole pořídit deset vodíkových autobusů pro linku 39A vedoucí terénem se značným převýšením na severu metropole. Část příprav v autobusové garáži Leopoldau už proto probíhá i nyní.
„Ve využití vodíku jako obnovitelného druhu pohonu vidíme značný potenciál. Zatímco na kratších linkách v centrální části města jsou už osm let velmi úspěšně v provozu elektrobusy, nabízejí se vodíkové autobusy především pro náročnější trasy. A takových je ve Vídni mnoho,“ uvedl ředitel dopravního podniku Günter Steinbauer. Podle Wiener Linien už nyní 80 procent cestujících ve Vídni jezdí bez emisí, respektive v prostředcích s elektrickým pohonem – tramvajích a v metru. Proto jsou nyní na řadě i autobusy.
Od výroby po spotřebu
Stavba právě otevřené městské vodíkové stanice začala loni v létě a podílel se na ní městský správce infrastruktury Wiener Netze, dopravní podnik Wiener Linien i dodavatel energií Wien Energie, který bude stanici na severovýchodním okraji města v části Floridsdorf provozovat. Vodíková „pumpa“ nabízí dva stupně tankování, a to na 350 a 700 barů. Kromě autobusů zde proto mohou čerpat palivo i nákladní vozidla.
Vídeňská radnice už připravuje stavbu druhé čerpací stanice na vodík ve čtvrti Simmering v jižní části města. Městský podnik Wien Energie zde totiž plánuje zřídit zařízení na elektrolýzu, ve kterém chce vodík vyrábět. Zahájení stavebních prací na elektrolytickém zařízení o výkonu 2,5 megawattu je naplánováno na druhé pololetí roku 2022 a produkce má začít o rok později. Potřebný elektrický proud mají dodávat obnovitelné zdroje.
Popsané projekty jsou součástí vodíkové strategie městského koncernu Wiener Stadtwerke, pod nějž spadají dopravní podnik, dodavatel energií i správce infrastruktury. Do roku 2030 se Vídeň chce stát centrem vodíkových technologií pro východ Rakouska. Kromě jiného tady proto zkoumají, pro které další účely je možné vodík smysluplně využít, a jak jej lze spolehlivě ukládat a transportovat. Díky zapojení zúčastněných podniků může koncern Wiener Stadtwerke zajistit celý řetězec – od výroby přes distribuci až po spotřebu.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!