Výrobce TERBERG RosRoca nabízí komplexní řadu nástaveb na svoz odpadu včetně vyklápěčů nádob a velkoobjemových kontejnerů. V sortimentu nechybí ani myčky odpadových nádob. V Česku i na Slovensku se běžně používají nástavby se zadním plněním. V Evropě stále roste podíl těch s bočním nebo předním plněním.
Počtem všech vyrobených jednotek je TERBERG RosRoca evropským lídrem. Udává nejenom trendy, představuje nové technologie a inovativní řešení.
Montáže na podvozky
Prodej, montáž a servis zajišťuje pro zákazníky z ČR a SR letos třicetiletá společnost HANES. Její jednatel Filip Hachle říká: „Zastupujeme renomované výrobce a těšíme se z dlouhodobé spolupráce. Zkušenosti se nám daří prodat a podíl na trhu stále roste. Poslední dva roky s pandemií byly složité. Také obor byl tvrdě zasažený. Zákazníkům děkuji za porozumění a spolupráci a zaměstnancům za odvedenou práci. Bohužel nelehká situace nás bude provázet i v příštím roce. Věřím, že to všichni ve zdraví zvládneme. Vynakládáme veškeré úsilí, abychom dopady pandemie minimalizovali.“
Již více než deset let montuje firma HANES nástavby na podvozky. Začínala v Praze, loni otevřela provozovnu ve Voticích určenou pro dostavbu vozidel na svoz odpadu, zametačů nebo komunálních nosičů na letní a zimní údržbu komunikací. Pracuje především pro své zákazníky, případnou volnou kapacitu vyplňuje instalacemi pro východní Evropu.
V tuzemsku převládají nástavby se zadním plněním OLYMPUS, nejprodávanější a nejvýkonnější lineární presy s mírou stlačení až 7:1. K dispozici jsou hned tři modelové řady nástaveb lišící se zástavbovou šířkou: W (2530 mm), N (2230 mm) o objemech 10 až 27 m3 a nejmenší Mini (2000 mm, 6, 7 a 8 m3).
Stále víc nástaveb OLYMPUS je vybavených vážícími systémy, automatickými vyklápěči, identifikací nádob. Poptávka roste i po vozidlech pro svoz velkoobjemových podzemních kontejnerů, tedy vybavených manipulátorem pro horní výsyp do nakládací vany.
Dvě řešení pro kontejnery
Stále víc měst implementuje velkoobjemové kontejnery, ať už se jedná o nadzemní, polopodzemní nebo zcela zakryté – podzemní. Proto roste i poptávka po vozidlech vybavených jeřábem, který umožňuje vyprazdňování těchto kontejnerů.
HANES nabízí dva základní koncepty:
Přední i boční nakládání
Podívejme se na další typy nástaveb TERBERG RosRoca, a to s předním nebo bočním nakládáním. V obou případech jde o vozidla pouze s řidičem bez další obsluhy, tzv. One man operation. Nástavby mohou být v modifikaci s pevným zásobníkem nebo s odnímatelným kontejnerem. Logistiku na vzdálená místa může zajistit klasický kontejnerový nosič. Odpad či komodita určená k dalšímu zpracování jsou již slisované. Odpadá tedy nutnost zhutňování a další překládky. Díky většímu objemu zásobníků se vozidla vytěžují na maximum také u komodit s nízkou měrnou hmotností.
Nástavby MILENIUM s předním nakládáním se používají na svoz velkoobjemového odpadu, obvykle z komerčních anebo industriálních zón. Na tříosý podvozek lze namontovat nástavbu s pevným zásobníkem o objemu až 33 m3 na čtyřosý pak až 43 m3. Vyklápěč obslouží nádoby všech typů. Především ale slouží k vyprazdňování velkoobjemových kontejnerů (VOK) o objemu 2,5; 5 nebo 10 m3.
Nástavby SPEEDLINE s bočním nakládáním jsou určené na svoz domovního nebo tříděného odpadu. Mohou být s pevným zásobníkem o objemu až 28 m3 či s výměnným kontejnerem o objemu 25, respektive až 32 m3 pro čtyřosá vozidla kategorie 32 t. Boční vyklápěče také vyprázdní všechny typy nádob (EN 840-1-2-3 = 120 až 1100 l).
Pro vyprazdňování velkoobjemových nadzemních kontejnerů slouží nástavba SPEEDLINE SCOPE. Kompatibilní jsou například kontejnery VOK dostupné v objemech 2200 nebo 3200 l. Tento nový typ nástaveb a kontejnerů se nyní implementuje v Přerově. Původní tři 1000l kontejnery, například na komunální odpad, papír či plasty, nově nahradí jeden VOK. Tříčlennou posádku nahradí jeden řidič (strojník), který boční vyklápěč ovládá z kabiny. Jednoduše řečeno, takové vozidlo je v mnoha ohledech až třikrát efektivnější. Podrobnosti přeneseme v některém z příštích vydání Komunální techniky.
Popisky k obrázkům: