Užitkové vozy John Deere Gator mají korbu pro převoz menších nákladů, poberou dva až čtyři pasažéry, jsou dostupnější, provozními náklady střídmější než pickupy a díky svým kompaktním rozměrům se protáhnou všude. To není z výhod zdaleka všechno.
Stejně jako kompaktní traktory projedou tato vozidla všude, což platí zejména pro terénní modely s nezávislým zavěšením a pohonem všech čtyř kol. Jsou však rychlejší a vlastně i obratnější – zkuste si například couvat traktorem s přívěsem či návěsem a Gatorem.
Benzín, diesel i elektromotor
Výběr pohonu není nijak omezen. Tím elektrickým vybavoval John Deere své Gatory TE dávno před nynějším nástupem elektromobilů. Jejich nehlučný provoz prostý spalin oceňují nejen v mnohých velkých městech, ale například také v ZOO Praha; zkrátka všude tam, kde chtějí mít čistý vzduch a ticho.
Další variantu představují zážehové, vzduchem chlazené jednoválce či vidlicové dvouválce, popřípadě výkonnější kapalinou chlazené řadové dvouválce, s nimiž Gatory dosahují rychlosti až 60 km/h.
Pro příznivce dieselů jsou určené pracovní a terénní Gatory s mimořádně úspornými řadovými tříválci a maximální rychlostí přes 50 km/h, s níž v pohodě dokážou držet krok s běžnou dopravou v obcích a nejsou žádnou brzdou provozu.
Všestranní pomocníci
To, že Gator – zejména v terénní modifikaci – nezastaví žádná cesta ani necesta, může být mnohým ukradené, protože v jejich obcích ani v okolí krkolomné terény prostě nejsou. Důležitější je skutečnost, že díky své všestrannosti se Gatory nezastaví ani kvůli tomu, že by zrovna neměly do čeho píchnout. Samozřejmě převezou všechno možné, od dopravního značení, zeminy, kamenů, písku a jiného materiálu až po motorové sekačky, vyžínače, křovinořezy, plotostřihy a ostatní komunální nářadí. A současně i obsluhu, zejména ve čtyřmístném modelu S4.
Jenže to není všechno, v zimě uchopí Gatory vpředu radlici a s ní odklízejí sníh z cest a chodníků, popřípadě si místo kol obují pásy a vyrazí prohrnovat běžkařské stopy ve sněhu.
Pavel Pánek
Foto archiv/John Deere
(Podrobnosti v Komunální technice 11/2021)