Elektromobilita se začíná prosazovat i v městské hromadné dopravě. Důkazem je táborská firma Comett Plus, která už několik let provozuje autobusy na CNG. Nyní díky spolupráci se společnostmi E.ON Energie a Scania testovala v reálném provozu plně elektrický nízkopodlažní autobus Citywide.
„Zavedení plně elektrických autobusů do reálného provozu je logickým krokem ke snížení produkovaných emisí ve městech. Abychom byli schopni našim zákazníkům nabídnout profesionální řešení, vždy je nutné si takto vysokou investici vyzkoušet v reálném provozu. Se společností Scania se nám podařilo pro našeho partnera, firmu Comett Plus Tábor, realizovat zapůjčení autobusu. Nainstalovali jsme také potřebnou infrastrukturu do jejího areálu,“ říká Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON Energie.
Až 280 km na jedno nabití
Elektrický nízkopodlažní autobus jezdil čtyři dny v Táboře na běžné lince městské hromadné dopravy. Scania Citywide byl vybaven základní sestavou osmi sad baterií o kapacitě 250 kWh, které umožňují busu při plném vytížení dojezd až 150 km na jedno nabití. „Výhodou tohoto řešení je maximální vyváženost autobusu, což má za následek jeho výbornou ovladatelnost a jízdní vlastnosti,“ říká manažer prodeje autobusů Scania Lukáš Martinů.
Společnost Scania nabízí také verzi se silnější sestavou deseti sad baterií. V tomto případě je jich uloženo šest na střeše a zbylé čtyři sady trakčních akumulátorů se opět nacházejí v motorovém prostoru. Autobus potom disponuje výkonem 330 kWh a energií umožňující dojezd až 280 km na jedno nabití. Dobíjecí časy závisí na výkonu instalované nabíječky. Například ta s výkonem 50 kWh dobije zcela vybité akumulátory o kapacitě 250 kWh za zhruba pět hodin.
Důležitá podpora státu
Technologie dobíjení byla pro tento konkrétní pilotní provoz instalovaná přímo v depu společnosti Comett Plus. Jednalo se o dobíjecí stanici od společnosti ABB právě o výkonu 50 kW. „Tuto technologii dlouhodobě využíváme v naší veřejné dobíjecí síti E.ON Drive a nemůžeme si ji vynachválit. Pilotní provoz nám dodal potřebná data a pro uvedení do standardního provozu máme jasnou představu o potřebných výkonech dobíjecích stanic, které budou podobné provozy potřebovat,“ doplňuje Martin Klíma.
Pokud se otevřou dotační možnosti pro elektrobusy, firmy do nich budou investovat. „O využití elektrobusů v naší společnosti uvažujeme již delší dobu. Proto jsme rádi, že nám společnosti E.ON a Scania vyšly vstříc a umožnily nám otestovat tuto technologii v ostrém provozu,“ dodává Aleš Melich, ředitel divize autobusové dopravy společnosti Comett Plus. Pro všechny provozovatele autobusové dopravy je důležité, aby stát vypsal dotační výzvy na pořízení elektrobusů a na potřebnou infrastrukturu.
Infrastruktura nezbytností
Testovací provoz probíhal na standardní lince, kde Comett Plus běžně využívá autobusy s pohonem CNG. „Během testování jsme ujeli více než 1200 kilometrů a ukázalo se, že elektrický autobus je pro tento typ dopravy vhodný. Samozřejmostí je nutnost vybudování potřebné infrastruktury, která zajistí provoz bez jakéhokoliv omezení. Jedna plně vytížená denní linka pro nás znamenala jedno dobíjení v depu, které jsme stihli během povinné přestávky,“ doplňuje Aleš Melich.
V momentě, kdy se elektrické autobusy začnou ve městech výrazně rozšiřovat, budou dobíjecí stanice představovat pro dopravce kritickou infrastrukturu, a proto je důležité volit pouze profesionální řešení. E.ON je v tomto směru velmi aktivní především v severských zemích, kde provozuje řadu podobných projektů. Jedním z posledních je zavedení 65 elektrických autobusů v dánském Odense. „Díky zkušenostem kolegů z více rozvinutých trhů nyní můžeme naše know- how poskytnout i našim zákazníkům v České republice,“ podotýká Martin Klíma.
Konfigurace podle potřeb
Autobusy Scania nové generace však nenabízejí jen novinku v podobě plně elektrického pohonu. „Model Citywide přináší více unikátních technických řešení, jako například klimatizační systém vracející energii zpět do systému, což výrazně přispívá ke snížení spotřeby elektřiny. Zákazníci si mohou nakonfigurovat autobus přesně podle svých potřeb, protože délku lze podle obsaditelnosti přizpůsobit vždy po deseti centimetrech,“ vyjmenovává závěrem další výhody Lukáš Martinů.*
Foto archiv/Scania
(Podrobnosti v Komunální technice 10/2021)