Na květnových novinkách z nabídky techniky japonské společnosti Kubota nechyběly ani vydání, pilíře firemního sortimentu – traktory. Od zaměstnanců výhradního zástupce pro Českou republiku, společnosti K.B.T PROFTECH s. r. o., jsme se dozvěděli, že ani v této oblasti Kubota nezahálí a posouvá se neustále vpřed.
K vidění a praktickému vyzkoušení byl člen nové „kooperační“ série traktorů EK1-261 a modely „čistokrevných“ Kubot řady L1 druhé generace, konkrétně 382 D ROPS, 382 H ROPS a L1-522 D s polskou kabinou Naglak. Reprezentanty vyšší řady L2, rovněž druhé generace, byly potom stroje 522 s kabinou Naglak a 622 H-Plus Cab s originální kabinou Kubota.
Funkční a za dobrý peníz
„Nový traktor ekonomické řady EK1 je výsledkem spolupráce indické firmy Escorts a japonské Kuboty, které založily společný podnik určený především na výrobu traktorů pro velmi zajímavý indický trh, kde se každoročně prodává asi 650 000 těchto strojů. Tímto krokem Kubota oficiálně vstoupila do Indie. Počátečním úkolem je roční produkce 15 000 až 25 000 traktorů značky Escorts-Kubota. Dlouhodobým cílem je desetiprocentní zastoupení na indickém trhu, tedy prodej okolo 65 000 traktorů ročně,“ řekl nám Radim Koubek, který má u společnosti Kubota Holding Europe na starosti oblast střední a východní Evropy a pokračoval:
„Hlavní myšlenkou bylo uvést na trh jednoduché, silné, spolehlivé a současně levnější traktory pro podmínky a požadavky Indie a podobných států, kde nevyžadují vyspělé technologie a sofistikované ovládání. Základem modelu EK1 je asi dvacet let stará technologie Kuboty, která potřebám nenáročných uživatelů v rozvojových zemích plně postačuje. Tato technika má prodejní potenciál také v Evropě, kam směřuje velké množství laciných traktorů z Číny, Jižní Koreje, Turecka nebo Indie. Kubota nezůstala pozadu a pro evropský trh připravila ve spolupráci s firmou Escorts model EK1-261 o výkonu 26 koní v první generaci. Jak název napovídá, dají se očekávat další řady a generace. Tato novinka byla kvůli pandemii covid-19 a absenci odborných veletrhů představená v Evropě loni v říjnu on line.“
Značka číslo 53
Pro rozšíření nabídky kvalitní a cenově dostupné techniky pro méně náročnou klientelu musela podle Radima Koubka přijít Kubota s jinou než vlastní technologií – zkrátka proto, aby nekonkurovala sama sobě. V modelu EK1-261 proto nenajdeme například motory Kubota, nýbrž spolehlivé a na indickém trhu dobře prodávané pohonné agregáty Mitsubishi. Výrobce cílil hlavně na privátní uživatele, ale i profesionály, ovšem s nízkým nájezdem okolo stovky motohodin ročně.
Traktor EK1-261 je poněkud robustnější a těžší, než jsou zvyklí majitelé Kubot. Je to kvůli úsporám, kterých lze dosáhnout hlavně použitím pevného, odolného, ale těžšího materiálu. Stroj s ochranným rámem je vybavený již zmíněným motorem Mitsubishi o výkonu 26 koní, mechanickou převodovku a zadním tříbodovým závěsem kategorie 1. V základu již má jednoduchý jednookruhový dvojčinný rozvaděč s regulací citlivosti hydrauliky. Stroj je možné osadit čelním trojúhelníkovým závěsem, plánuje se také přední vývodový hřídel. První tržní průzkumy ukazují, že asi 80 % těchto traktorů se bude prodávat s čelním nakladačem, v setu za velmi příznivou cenu.
Společnost Kubota si vzala na starost u traktorů EK-261 veškerý servis, dodávky náhradních dílů, legislativu pro konkrétní trh i zatím dvouletou záruku, která může být v souladu se strategií Kubota v budoucnu prodloužená až na pět let. Jan nám prozradil Radim Koubek, v České republice už je tento nový model homologovaný k provozu na pozemních komunikacích a brzy se zařadí na seznam registrovaných značek traktorů pod číslem 53. Spolu s výrobcem jsme přesvědčeni, že aktuální problém se zpožďováním dodávek komponentů od subdodavatelů se podaří překonat a na novinku si budou moci brzy „sáhnout“ všichni tuzemští zájemci.
Komplet od jednoho
„Hlavní výhodou proti konkurenční technice je fakt, že celý náš traktor, tedy především motor, nápravy, převodovky, hydraulika a až na jednu výjimku kabina, je Kubota. Samozřejmě se to netýká hadic nebo elektrických systémů od jiných dodavatelů. Traktor od jednoho výrobce je dnes už rarita. Společným jmenovatelem strojů Kubota je díky tomu vysoká provozní spolehlivost, kvalitní motory nebo s ohledem na konstrukci a výkon nízká spotřeba. Z mnoha dalších výhod mohu jmenovat například značnou obratnost, tedy velmi malý poloměr otáčení,“ vyzvedl produktový manažer pro komunální techniku společnosti K.B.T. PROFTECH Pavel Lorek a pokračoval:
„Je potřeba zdůraznit, že díky silné divizi stavební techniky, především bagrů, má společnost Kubota výborně zvládnuté, vyzkoušené a dobře fungující hydraulické systémy. Navíc, když vyrábíte ročně téměř jeden milion motorů, určitě si také u pohonných agregátů věříte a máte je dobře otestované. Dnes má Kubota obměněný kompletní sortiment všech strojů, a to v souladu s nejnovějšími legislativními požadavky, zejména požadavky emisní normy Stage V.“
Jednodušší řešení
Řadu traktorů Kubota L1 druhé generace tvoří modely 382 (první dvojčíslí uvádí výkon, poslední číslo označení generace) D/H, tedy mechanickou nebo hydrostatickou převodovkou, 452 D/H ROPS, 522 D/H ROPS a 522 D (s polskou kabinou Naglak).
K dispozici jsou motory o výkonech 38, 45 a 52 k – většinou bez kabiny. Na výběr je tedy celkem sedm modifikací. Výrobce označuje tuto řadu jako Basic, zahrnující jednodušší, ale spolehlivé a výkonné traktory určené například pro menší farmáře nebo jízdárny, tedy pro nasazení všude tam, kde není potřebná kabina. Tou je vybaven pouze model 522.
Za pohonné agregáty posloužily vznětové (u některých typů přeplňované) kapalinou chlazené tří- (38 k) a čtyřválcové (45 a 52 k) motory Kubota – nově podle požadavků emisních norem s filtry pevných částic. Mechanická převodovka u modelu L1-382 D má osm stupňů vpřed a čtyři vzad, ostatní modely s výkonem 45 a 52 k a mechanickou převodovkou jsou k dispozici s mechanickou reverzací a osmi rychlostními stupni vpřed a stejným počtem vzad (8/8). Eventualitou jsou třístupňové hydrostaty.
Výrobce zvýšil u modelů řady L1 zdvihový výkon hydrauliky zadního závěsu. „Třicetosmička“ uzvedne na konci ramen 904, výkonnější traktory potom shodně 1750 kilogramů. Ve standardní výbavě je jeden hydraulický okruh se dvěma zásuvkami a zadní vývodový hřídel. Zákazník se může domluvit na dalších instalacích podle typu nasazení, například zda požaduje klasická čelní ramena, upevňovací trojúhelník pro komunální nástavby, nebo (s výjimkou modelu L1-382) přední vývodový hřídel.
Vyšší úroveň
Kompaktní komunální traktory Kubota vyšší řady s označením L2 mají rovněž nové motory. Jedná se o vodou chlazené dieselové čtyřválce (2434 cm3, výkony 45, 52, 55 a 62 k) s přímým vstřikováním Common rail a veškerou výbavou pro snížení emisí s ohledem na třídu Stage V. Vyšší kategorie L2 se týká například celkového provedení, výbavy nebo převodovek. Traktory této řady jsou proto pohodlnější, všestrannější, s efektivnějším provozem.
Model 452 FST je k dispozici s mechanickou převodovkou s reverzací 16/16 s plazivými rychlostmi v základu, 452 HST Plus s třístupňovou hydrostatickou převodovkou s možností půlení stupňů. Všechny stroje řady L2 se dodávají s originální klimatizovanou kabinou Kubota (označení Cab). Výjimkou je model 522 D, který se bude dodávat buď s bezpečnostním rámem ROPS nebo s polskou klimatizovanou kabinou Naglak.
Široký výběr
V souladu s dlouhodobou filozofií Kuboty zůstalo v nových traktorech zachované vše, co dobře funguje. Přibyly jiné ovladače, drobné změny doznala přístrojová deska, kvůli emisním normám musely být samozřejmě upravené motory. Také díky těmto úpravám jsou nové traktory i poněkud tišší. Nutno dodat, že ke všem strojům řady L1 a L2 jsou k dispozici originální oranžové čelní nakladače Kubota. Veškeré další příslušenství, ať již z koncernové produkce nebo od jiných dodavatelů, je k mání v „pomerančové“ firemní barvě.
„Všechny modely L1 a L2 zastupují nejvyšší řadu kompaktních komunálních traktorů Kubota na trhu, tedy strojů o výkonech do 62 koní prioritně určených pro celoroční práci ve městech a obcích. Uplatní se i u dalších subjektů, například menších zemědělců, sadařů, zelinářů, realizačních a dalších firem. Jenom pro komunální sektor dnes nabízí Kubota pětačtyřicet variant traktorů a žací techniky. Šíře sortimentu spolu s kvalitou a spolehlivostí techniky nás drží dlouhodobě na špičce,“ uzavřel Pavel Lorek.*
Text a foto Jan Kroupa
(Podrobnosti v Komunální technice 7/2021)